11 anledningar att le – varje dag

Vaknade du på fel sida i morse? Du kanske tjafsade med din partner, eller steg upp för att pendla till ett jobb du egentligen inte gillar?
Ibland kan det vara lättare sagt än gjort att klistra på sig ett leende. Gör det ändå.
För väljer du att le kommer det att börja hända positiva saker – både på insidan och utsidan.

Genom att le tar du hand om både dig själv – och andra. Dessutom får du en hel rad andra fördelar. Så le, bara le. Här får du veta mer om varför…

► Läs också: Torra, nariga läppar? Så får du hjälp

 

Därför ska du le – så ofta du får (tar) chansen

 

1. Att le kan förbättra humöret
Våra ansiktsuttryck avslöjar inte bara vår sinnesstämning, de har också förmågan att påverka vårt humör. Hjärnan må vara stället där känslorna startar, men det är ansiktsmusklerna som antingen förstärker – eller förändrar de känslorna.
Nya studier visar att om en person försöker förstärka positiva känslor genom sina ansiktsmuskler – och hålla borta de negativa – kan hen påverka sitt humör avsevärt, och börja känna alltmer av det ansiktet uttrycker.

2. Även fejkade leenden gör susen
Medan vissa forskare insisterar på att en person bara får ”humörfördelarna” av ett leende om det är genuint och härstammar från riktig lycka, har andra forskare upptäckt att ett påklistrat leende fortfarande kan göra dig lycklig, trots att både ditt nuvarande humör och din omgivning vittnar om det motsatta.
Att fejka ett leende kanske inte är det roligaste, men allt som krävs är att du gör det en kortare stund för att få en positiv effekt på ditt humör. Så, oavsett hur krystat det känns så kanske det i det här fallet är okej att fejka, i alla fall lite.

3. Att le minskar stress
År 2012 publicerade tidskriften Psychological Science en studie. Studien gjordes vid University of Kansas av två psykologiforskare vid namn Tara Kraft och Sara Pressman. Den gick ut på att 170 deltagare skulle utföra en stressfull uppgift och direkt efter hålla kinapinnar med munnen, på tre olika sätt. Alla sätt fick omedvetet deltagarna att le. Studien avslöjande att de som fick störst leenden av kinapinnarna också upplevde en markant skillnad gällande puls och stressåterhämtning, jämfört med de deltagare som inte lett lika stort utan haft ett mer neutralt ansiktsuttryck.

4. Leenden gör att du upplevs mer lättillgänglig
En studie, gjord 2004 vid Penn State University, upptäckte att autentiska leenden som delades sinsemellan anställda inom servicesektorn, påverkade kundernas intryck av dem på ett positivt sätt.
När de anställda log uppfattades de av kunderna som mer trevliga och omtyckta, vilket resulterade i att kunderna efter sitt besök gick därifrån och kände sig mer nöjda över helhetsupplevelsen. Medan arbetsinsats och tidsaspekter också vägdes in i experimentet, fann forskarna att ett äkta leende även bidrog till att de anställda uppfattades som mer kompetenta.

5. Ett leende gör att du verkar mer trovärdig
Rynkar du ofta pannan eller har ett neutralt ansiktsuttryck? Då kan du vinna på att le.
Ur ett psykologiskt perspektiv uppfattas en person som ler nämligen som mer trovärdig.
I en studie, gjord vid Pittsburgh University, upptäckte forskarna ett potentiellt samband mellan hur attraktiv en modell upplevdes, hur trovärdig hon kändes och hur mycket hon log.
Studiedeltagarna fick ranka 45 modeller på just dessa tre nivåer: attraktionskraft, intensitet i leendet och trovärdighet.
Resultatet visade att ju större leende hos modellerna, desto trovärdigare upplevdes de.

6. Att le omskolar din hjärna till det bättre
Hjärnan är benägen att tänka negativt som en försvarsmekanism. Att istället le, hjälper hjärnan till en mer positiv plats. Och ju mer du ler, desto längre stannar hjärnan kvar på den positiva platsen.
Enligt författaren Shawn Achor, som skrivit boken The Happiness Advantage, kan vi hjälpa hjärnan på traven. Genom att le varje dag, hjälper vi vår hjärna att skapa sina egna små lyckorus, vilket samtidigt uppmuntrar till nya mer positiva tankemönster.
”Lycka är en arbetsmoral” skrev Achor i sin bok. ”Det är något som kräver att vår hjärna tränar precis som en atlet måste träna”.

7. Leenden är smittsamma
Har du någonsin fyrat av ett leende till en kollega eller vän och lagt märke till att du ofta får ett leende tillbaka? Det finns en vetenskaplig förklaring till det fenomenet. Enligt neuroforskaren Marco Iacoboni har vi alla något som kallas spegelneuroner. De är, kortfattat, celler som aktiveras när vi utför en viss uppgift samt när vi iakttar någon annan som utför något. När det kommer till leenden svarar spegelneuronerna på såväl sådant vi ser som sådant vi gör.

”Spegelneuroner hjälper oss ofta att förstå varandra genom att ge oss en sorts inre imitation av andra människors ageranden, vilket i sin tur får oss att ”simulera” de avsikter och känslor som vi associerar med dessa ageranden”, har Marco Iacoboni sagt till Scientific American.
”När jag ser dig le triggas även mina spegelneuroner och får mig att le – vilket leder till en uppsjö av neural aktivitet som väcker känslan vi vanligtvis associerar med ett leende.”

8. Leenden kan stärka kroppen på cellnivå
Ett gladare ansiktsuttryck hjälper inte bara kroppen att bli av med stress, att le kan frigöra spänningar även på cellulär nivå, enligt biokemisten och artisten Sondra Barrett. I sin bok Secrets of Your Cells förklarar Barrett hur celler kan skilja på trygghet och fara samt hur de kan finna och reparera problem och skapa en helhetskänsla av balans inuti kroppen. Hon poängterar också hur en persons tankar har direkt påverkan på cellfunktioner. När vi ler minskar vi stelheten i våra celler. Den psykiska avslappningen som detta medför kan bidra till att motverka risken för stressrelaterade mutationer i cellerna, som kan leda till utveckling av olika sorters cancer.

9. Att le boostar din produktivitet
Fördelarna med att iklä dig ett leende på kontoret är fler än den att det är en humörhöjare. Den extra lyckodos du får genom att le kan även hjälpa dig att bli en mer produktiv anställd – eller chef. Att lycka har en betydande effekt på en arbetsplats produktivitet upptäcktes av ett team ekonomiforskare 2010. De fann också att lika uppfriskande som de positiva känslorna är, lika dränerande är de negativa.

10. Att le gör dig mer kreativ
Samma humörboostande leende kan även dra igång dina kreativa flöden. En studie från 2013 gjord vid University of California i San Francisco, undersökte den här kopplingen hos män och fann att män som hade en mer övergripande approach till problem var mycket lyckligare, eftersom deras hanteringssätt också förbättrade deras förmåga att komma på fler problemlösningar – jämfört med män som var mer negativt lagda. Forskarna kopplade samman detta med frisättningen av dopamin som utlöses av lycka, eftersom denna signalsubstans är involverad i allt från inlärning till bearbetning och beslutsfattande.

11. Leenden är gratis
Den här mångsidiga humörboosten är en av de få saker du har tillgänglig varje dag utan att det kostar dig en krona. Så varför inte utnyttja att du själv har den fantastiska makten att skapa din egna lycka?

► Läs också: Är du stressad? Le så klarar du ALLT mycket bättre

Av Linda Sandberg

Källa: Huffington Post


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.