Foto: Maja Lampe

18 bra knep för bättre sömn!

Fakta

På kvällen ökar produktionen av hormonet melatonin. Det gör att du blir sömnig och hormonet produceras bäst när det är riktigt mörkt.

På morgonen vaknar du och blir pigg för att hormonet kortisol ökar i kroppen. Nivåerna av kortisol är högst mellan klockan 6 och 8 samt efter träning och frigörs även vid stress.

Även serotonin är ett hormon som påverkar sömnen och lugnet. En låg nivå är vanligt vid depression och stress.

Depression är en annan vanlig orsak till sömnproblem och kan bero på att serotonin inte produceras som det ska. Här kan till exempel träning, avslappningsövningar och lugn musik höja serotoninnivån.

Sömnbesvär? Du är långt ifrån ensam.
Man räknar med att cirka var tredje person lider av tillfälliga sömnbesvär och att var tionde har allvarligare sömnproblem.
Här är 18 tips som kan hjälpa dig.

Man brukar säga att det viktigaste måttet på om du har sömnproblem är hur du fungerar under dagen. Funkar det? Ja, då sover du kanske tillräckligt. Funkar det inte? Då kan det vara så att du behöver mer återhämtning än du får.
Stress och oro är vanliga orsaker till sömnproblem. Sömnbristen i sig blir till en ond cirkel eftersom kroppen inte får återhämta sig, vilket ofta leder till större stress – och större sömnproblem.

► Läs också: Sömnbrist gör oss fula – och mindre lyckade

 

Här är 18 tips för bättre sömn:

 

1. Magnesium
…är ett mineral som är superviktigt för avslappning och som kan hjälpa bli redo för sömnen. Det har en lugnande inverkan på kroppen och verkar kramplösande. Magnesiumbrist kan leda till migrän, muskelkramp och sömnsvårigheter. Läs mer om magnesium i Kureras Näringsguiden.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

2. Extra B-vitamin
Sömnlöshet på grund av stress kan bli bättre med B-vitamin-komplex.
► Läs också: Stress – en allvarlig riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom

3. Naturliga sömnpreparat från hälsokosten
Tillskott med till exempel valeriana, melissa eller johannesört kan hjälpa vid sömnlöshet. Naturliga preparat i tablettform är till exempel Melissa (citronmeliss/grönt te/kamomill), Neurokan, Valerina Forte (valeriana), Zenbev (tryptofan – naturligt från pumpafrön), Hypermin (johannesört) och Dormesan (humle/valeriana).
► Läs också: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

4. Regelbunden motion
Att träna regelbundet, och gärna på morgonen, brukar många tycka fungerar. Träna dock inte för sent på kvällen om du har problem att sova.
► Läs också: Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

5. Undvik sött och koffein
Undvik socker och kaffe samt svart te innan läggdags. Du blir pigg, speedad och får svårare att somna.
► Läs också: ”Läs innehålls-förteckningen innan ni köper slush till era barn!”

6. Drick örtte
Drick en kopp koffeinfritt örtte med avslappnande örter som valeriana, kamomill, citronmeliss eller humle. Det finns speciella kvällstéer som passar bra.
► Läs också: Må bra och sov gott – med örter

7. Ta tillskott med L-teanin
L-teanin är en aminosyra som minskar stress. Den finns i grönt te, vilket dock innehåller lite koffein som kan vara uppiggande. Vid sömnproblem orsakad av stress kan det därför vara bättre att förlita sig till L-teanin i tablettform från hälsokosten.
► Läs också: Öka ditt lugn med grönt te

8. Värme
Ta gärna ett varmt bad eller ett varmt fotbad innan läggdags.
► Läs också: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

9. Lagom med mat
Lägg dig inte hungrig men inte heller övermätt. Båda tillstånden har negativ inverkan på din sömnkvalitet.
Hitta något gott och nyttigt att laga i Kureras receptbank.

10. För anteckningar
Vaknar du mitt i natten och ligger och grubblar – ta med ett papper och en penna och skriv snabbt vad du funderar på. Då kan man oftast slappna av igen och slipper ligga och älta bekymmer. Sov i ett helt mörkt rum – ljus stör produktion av melatonin. Var ute i dagsljuset så att produktion av serotonin och melatonin regleras.
► Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

11. Lägg dig vid 22.00
Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.
► Läs också: Vakna pigg och utvilad

12. Rätt temperatur
Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.
► Läs också: Forskningen om hastigheten och temperaturen på den perfekta beröringen

13. Undvik uppiggande kolisar på kvällen
Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.
► Läs också: Örterna som ökar välbefinnandet

14. Gör övningar för att varva ner
Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.
► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

15. Sömnrutiner
Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.
► Läs också: Stressad och trött? Här är knepen som ändrar på det

16. Dagsljuslampa
…ger energi när du ska vakna på morgonen.
► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

17. Få i dig mer av aminosyran L-tryptofan
L-tryptofan är en aminosyra som bidrar till god sömn och har stor betydelse för sömn och vakenhet. Tryptofan är viktigt för kroppens tillverkning av serotonin samt melatonin – två hormon som gör dig lugn respektive trött. Har du sömnproblem kan det hjälpa att äta ett proteinrikt livsmedel som innehåller trypofan ett par timmar innan du ska lägga dig. Tryptofan till exempel i sojabönor, pumpakärnor och spirulina, råris, keso, fisk, nötkött, viltkött, fläskkött, lever, lammkött, jordnötter, sesamfrö och linser.
Vid sömnbesvär rekommenderas intag 1–3 gram vid sängdags tillsammans med B6 och magnesium. Läs mer om L-tryptofan i Kureras Näringsguiden.

18. Kör igång lite musik – eller körsång
Stressad eller svårt att sova? Sätt på radion. Enligt forskning kan musik lindra allt från stress till PMS och smärta. Vetenskapen som ligger bakom musikterapi är relativt ny, men dess potential tycks vara ändlös. Enligt hälsosajten Greatist.com har forskare upptäckt att musik kan öka din kreativitet, lindra besvär som depression, huvudvärk och PMS samt även visat sig hjälpa vid insomningsproblem.
Läs mer i: Stressa ner med musik och Körsång ger samma effekter som yoga

Av Isabelle Hedander

Fakta

På kvällen ökar produktionen av hormonet melatonin. Det gör att du blir sömnig och hormonet produceras bäst när det är riktigt mörkt.

På morgonen vaknar du och blir pigg för att hormonet kortisol ökar i kroppen. Nivåerna av kortisol är högst mellan klockan 6 och 8 samt efter träning och frigörs även vid stress.

Även serotonin är ett hormon som påverkar sömnen och lugnet. En låg nivå är vanligt vid depression och stress.

Depression är en annan vanlig orsak till sömnproblem och kan bero på att serotonin inte produceras som det ska. Här kan till exempel träning, avslappningsövningar och lugn musik höja serotoninnivån.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

värkande händer

Vad vet du om psoriasisartrit?

Värk

Psoriasisartrit är en kronisk ledsjukdom där många drabbade får vänta länge på diagnos och behandling. Men kunskapen om sjukdomen är dålig. Vad känner du själv till om psoriasisartrit?

Enkel övning mot smartphone-nacke. Sara Ström ligger på golvet på yogamatta

Enkel övning mot smartphone-nacke

Träning

Gamnacke när du skrollar i mobilen? Ja, troligtvis. Det är nämligen lätt att börja hänga med nacken och huvudet när vi grejar med telefon och surfplatta. Här visar yogainstruktören Sara Ström en övning som motverkar just smartphone-nacken.

Så vet du att du har zinkbrist

Hälsa

Zinkbrist är en av de vanligaste mineralbristerna bland svenskar. Vet du om du får i dig tillräckligt av mineralet? Här får du veta mer om dess funktion i kroppen, vilka bristsymtomen är och hur du tar reda på dina zinknivåer.

en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

staplade gurkor

Hur nyttigt är gurka – egentligen?

Kost

Gurka, det innehåller ju bara vatten! Eller? Gurka är antagligen mycket nyttigare än du tror för trots sitt stora innehåll av vatten innehåller den även andra nyttigheter – som fibrer, vitaminer och mineraler.

johanna bjurström

Därför är det viktigt att ha naturliga hudvårdsprodukter

Krönikan

För många år sedan arbetade jag som hudterapeut och kom dagligen i kontakt med kemikalier som påverkade min kropp på olika sätt, vilket bidrog till att det uppstod obalanser i mitt endokrina system, det vill säga körtlarnas system. Detta ledde till symtom som till sist gjorde att det gick upp för mig att vi mår bäst av naturlig hudvård på vår kropp. Här ska jag berätta mer om det.

Man joggar i vacker natur

Män långsammare än de själva tror

Forskning

Manliga långdistanslöpare överskattar sin egen förmåga – de är inte så snabba som de tror. Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och själv motionerande löpare, har undersökt tävlingar som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, och ser tydliga skillnader mellan kvinnor och män. "Fenomenet att män tenderar att överskatta sin förmåga kan gälla även utanför löparbanan, exempelvis på arbetsmarknaden. Där vore det intressant att undersöka om det till viss del kan förklara lönegapet mellan män och kvinnor", säger han.

kvinna känner utanpå sin hals

Fokus på sköldkörtelproblematik – och behovet av utveckling på området

Allmänt

Cirka 450 000 personer har en sköldkörteldiagnos i Sverige. 80 procent av dessa är kvinnor. Idag, den 25 maj, uppmärksammas internationella Sköldkörteldagen, World Thyroid Day. Det är en dag som verkligen behövs menar Emese Gerentsér, vice ordförande i Sköldkörtelförbundet: "Avsaknaden av forskning och utveckling på det här området är skrämmande, inte minst med tanke på hur många människor och anhöriga som är drabbade. Kanske är det för att större delen är kvinnor?" säger hon till Kurera, och lyfter därmed en fråga som är en het potatis när det gäller många vanliga tillstånd och sjukdomar.

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda och ätbara växter du ska plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.