Annons
Annons

5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Sedan 2014 har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat med hela 70 procent – och helt ny statistik från Försäkringskassan visar inom vilka yrkesgrupper läget är mest kritiskt. Samtidigt har fackförbundet Vision sammanställt fem faktorer som främjar den psykiska hälsan på en arbetsplats. Ett närvarande ledarskap är en av de faktorerna. Fungerande kommunikation en annan.

Redaktionen

29 mars, 2016
5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet
Dela inlägget

Sedan 2014 har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat med hela 70 procent – och helt ny statistik från Försäkringskassan visar inom vilka yrkesgrupper läget är mest kritiskt. Samtidigt har fackförbundet Vision sammanställt fem faktorer som främjar den psykiska hälsan på en arbetsplats. Ett närvarande ledarskap är en av de faktorerna. Fungerande kommunikation en annan.

Sjukskrivningar där stress och psykisk ohälsa på grund av arbetsmiljö är den vanligaste orsaken ökar för varje dag.
Exakt varför vet man inte men siffrorna talar sitt tydliga språk – den ohälsosamma jobbstressen är ett faktum.

LÄS OCKSÅ: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Ett hot mot vår välfärden

Fackförbundet Vision har låtit Försäkringskassan ta fram siffror på sjukskrivningar kopplade till stress under de senaste fem åren. Och de tidigare opublicerade siffrorna visar att vi står inför en mycket allvarlig situation. Stressen i arbetslivet är ett hot mot vår välfärd.
”Dagligen försvinner kompetenta medarbetare in i stressrelaterade sjukskrivningar. Detta är något som måste förändras. Vi behöver ett schysst arbetsliv, där arbetsmiljön istället stimulerar utveckling och professionalism”. Så inleder Visions förbundsordförande Veronica Magnusson den nya rapporten ”Sjukt stressigt”.

5 ”friskfaktorer” på arbetsplatsen

Forskare som undersökt kommuner och landsting med en relativt låg – respektive hög – sjukfrånvaro kom fram till fem så kallade friskfaktorer som Vision tar upp i sin rapport. Dessa är:

1. Närvarande ledarskap.
2. Positiv inställning till kompetensutveckling.
3. Fungerande kommunikation (till exempel mellan medarbetare och chef) möjlighet att byta arbetsuppgifter.
4. Prioritering av arbetsuppgifter vid hög arbetsbelastning.
5. Systematiskt arbetsmiljöarbete.

LÄS OCKSÅ: Hårdare arbetsmiljöregler ska få bukt med arbetsrelaterad ohälsa

Hårdast stressdrabbade finns inom välfärdens yrken

Sjukskrivningarna till följd av psykiska diagnoser, där stress är den vanligaste orsaken, ökar kraftigt. Det visar statistik från Försäkringskassan som presenteras i dag. Statistik visar även för vilka grupper läget är allra mest kritiskt.
Bland kvinnor utgör nu psykiska diagnoser 46,6 procent av de pågående sjukfallen. Enligt Försäkringskassan ökade det totala antalet pågående sjukfall med åtta procent, från 179 558 till 194 174 fall, mellan december 2014 och december 2015. Antalet sjukskrivna till följd av psykiska diagnoser som stress och utmattning ökade samtidigt med 16 procent, från 70 942 till 82 642 fall.

LÄS OCKSÅ: – Ny rapport: Ditt jobb kan öka din risk för hjärtkärlsjukdom

”En trend som måste brytas”

När Vision nyligen lät Försäkringskassan ta fram siffror över vilka yrkesgrupper som är hårdast drabbade av stressrelaterade sjukskrivningar återfanns fyra av fem inom välfärden. Det handlar om yrken som bland annat socialsekreterare, kuratorer, psykologer och vissa lärare.

– Den dramatiska ökningen av sjukskrivningar som skett inom välfärden beror på en förändrad arbetssituation, med en orimlig arbetsbelastning för medarbetarna och chefer som inte får tid att leda och skapa en god arbetsmiljö för de anställda. Det är en trend som måste brytas och som vi kan göra något åt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:
– Arbetsmiljön inom välfärden måste moderniseras och anpassas till dagens arbetsliv. Det handlar bland annat om att ta organisatoriska och sociala arbetsmiljöproblem på lika stort allvar som fysiska risker på arbetsplatsen. Orimligt hög arbetsbelastning, bristfälligt stöd och för litet inflytande över det egna arbetet måste betraktas som hälsofaror på samma sätt som tunga lyft och belastande arbetsställningar.

Skulle kunna spela en större roll

Försäkringskassans siffror över de stressrelaterade sjukskrivningarna uppdelade på yrken visar att i yrkesgruppen där bland andra socialsekreterare, kuratorer och psykologer ingår, har antalet startade sjukfall till följd av stress ökat från drygt 21 till drygt 36 per 1000 medarbetare mellan 2010 och 2014. Det är yrken som kräver högre utbildning, innebär mycket kontakt med andra människor – och är nästan uteslutande kvinnodominerade.
– Just nu tas flera viktiga initiativ för att den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ska förbättras och det är ett arbete som Vision deltar i. Vi ser att företagshälsovården är viktig för att stötta när sjukskrivningar är ett faktum, men skulle kunna spela en större roll i det förebyggande arbetet, fortsätter Veronica Magnusson.

LÄS OCKSÅ: 5 saker alla borde veta om utmattning

Vill du läsa mer?
• Försäkringskassans siffror pågående sjukfall – psykiska diagnoser
• Visions rapport ”Sjukt stressigt”
• Pågående sjukfall/diagnos – statistik

Av Isabelle G Hedander

Annons
Fakta

Nu skärps arbetsmiljöreglerna

I september 2015 beslutade Arbetsmiljöverket om en ny föreskrift som ställer högre krav på arbetsgivaren när det gäller dennes ansvar att arbeta mot för hög arbetsbörda, slitsamma arbetstider, kränkande särbehandling och andra orsaker som leder till arbetsrelaterad ohälsa. Målet är att minska den accelererande, arbetsrelaterade ohälsan.

Ohälsosam arbetsbelastning, orimliga arbetstider, för stressig arbetsmiljö, konfliktfyllda relationer med kollegor eller chefer – och brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Det är exempel på sådant som gör att arbetsmiljön orsakar ohälsa hos allt fler arbetstagare i Sverige.

När Arbetsmiljöverket nu förtydligar reglerna – och chefernas ansvarsroll – när det gäller arbetsmiljön hoppas man att det ska leda till en märkbar förändring.
Torsdagen den 31 mars 2016 träder Sveriges nya arbetsmiljöregler i kraft.
Läs mer här.

Annons
Annons