7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

Utmattning är något de flesta känt av någon gång och vi vet alla hur påfrestande det är.
Det kan bero på allt från att du har människor i din närhet som är energikrävande till att du inte ger dig själv tillräckligt med egentid.
Här har Mind Body Green listat sju anledningar till varför du känner dig dränerad och orkeslös (och de har ingenting med mat att göra).

1. Alla dina relationer kanske inte är bra för dig
Självklart gäller det inte alla relationer i ditt liv. Du behöver inte bryta kontakten med alla och börja helt från början. Men risken är stor att vissa människor inte är så bra för dig. Att du spenderar för mycket tid med människor som tar din energi istället för att ge den. Vilket resulterar i att du spenderar för lite tid med de människor som faktiskt är bra för dig.

Så – om du känner att du är omgiven av för många negativa människor kanske det är dags att sätta gränser, bryta några vänskapsband och försöka umgås med mer positiva människor. Även om det bara är tillfälligt. Låt det vara din tur att må bra nu.

 

► Läs också: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

2. Du är inte tillfredsställd
Oavsett om det är vårt jobb, våra relationer eller vår fritid måste vi hitta någon sorts mening i vår vardag. Och du kommer att märka att ju mer engagerad och utmanad du är desto mer tillfredsställd kommer du känna dig.
Du betyder inte att du behöver rädda världen för att må bra. Det skadar inte, men det räcker med små saker som till exempel att donera pengar till något du bryr dig om, hjälpa en främling eller kanske bara ringa din mamma och säga ”tack!”.

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

3. Du tar dig inte tillräckligt med tid för saker som får dig att må bra
Att ha kul och må bra är en prioritering som borde vara lika viktig som arbete, skola, barnen – och alla andra saker vi under alla år fått inpräntat i oss är viktigast.
Men att prioritera bort saker som vi själva tycker är roligt är något du en dag definitivt kommer att ångra. Så tänk om – och börja göra prioriteringar där din lycka och glädje kommer i första hand!

4. Du arbetar hårt men inte smart
Har du någonsin slitit en hel dag, utan att få så mycket för det? Sanningen är den att vara produktiv handlar om att även prioritera produktivt. Så ta dig en titt på din ”att göra-lista” och välj ut tre saker att göra under dagen – och i vilken ordning du ska göra dem. Du kanske undrar: Så hur vet jag vilka tre saker jag ska välja – och varför bara tre? Jo, börja med tre saker som konkret för dig närmare dina mål. Allt efter det är bara bonus.

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

5. Du har inga mål
Människor med mål och riktning är de människor som säger sig ha mest energi. Så om du inte känner dig särskilt målmedveten kan det bero på olika saker:
1: Vanan i att inte spela särskilt storslaget och att alltid ”följa reglerna” är så bekväm att du upplever att allt annat skrämmer/överväldigar dig.
2: Du kanske känner att du inte är värd det?
3: Du är inte redo att ta fullt ansvar för den roll du spelar i ditt eget liv.

► Läs också: Har du gubb-PMS? Du kan ha testosteronbrist!

Så för att skaffa dig mål kan du börja med att ställa dig dessa tre frågor:
1. Vad skulle jag bli glad av att göra utan att få betalt?
2. Vad tycker jag är spännande och vad får mig att må bra?
3. Vilken egenskap, talang eller erfarenhet vill jag dela med mig av till andra?

6. Du går på vilja istället för på motivation
Tänk på denna ekvation: Mål minus motivation = Utmattning.
Detta innebär kort och gott att ingen vill sträva efter ett mål om de inte mår bra under tiden de gör det. Visst, viljestyrkan kommer att hjälpa dig nå dina mål, men det kanske också innebär att du kommer frukta eller avsky varje steg på vägen. Därför är det viktigt att du hittar övertygande och motiverande skäl för att du ska nå dina mål.

7. Du prioriterar inte egentid – och återhämtning!
Det är enkelt att prioritera arbete, barn och dina favoritserier. Den verkliga utmaningen är att lära sig själv att unna sig egentid. Att se till att få tillräckligt med sömntimmar och tid att ta hand om sig själv – och kunna njuta av det.
Så gör saker som du själv mår bra av och var lite mer självisk – det är helt okej!

► Läs också: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Av Saara Olsson Sillanpää

Källa: MindBodyGreen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

barn i förskoleklass pekar på sina näsor och lärare gör likadant

B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

Gravid/barn

Barn som under sina första levnadsår lider brist på vitamin B1 och vitamin B12 uppvisar lägre kognitiva och motoriska färdigheter senare i livet. Det visar två nya studier som undersökt vilka långsiktiga effekter en otillräcklig B-vitaminstatus har på ett barns utveckling. Bland annat försämras barnens förmåga att tolka komplexa geometriska figurer och förmåga att känna igen andra barns känslor.

Vad vet du om lecitin?

Hälsa

Är du psykiskt utmattad, har dåligt minne, upplever dig okoncentrerad och blir lätt trött utan ansträngning? Du kan ha lecitinbrist. Här får du lära dig mer!

Mia Clase och Lina Nertby Aurell

Food Pharmacy: ”Bli en näringsjägare”

Intervju

De beskriver sig själva som positiva hypokondriker som försöker klura ut hur man ska äta för att hålla sig frisk. När småbarnsmammorna Mia Clase och Lina Nertby Aurell träffade professor Stig Bengmark förändrades nämligen deras liv på ett ögonblick. Plötsligt kom begreppet näringsjägare till – och de gav sig sjutton på att lära sig allt om tarmen och dess bakterier. Så föddes bloggen Food Pharmacy och så småningom boken med samma namn.

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.