En kille som lyfter vikter

Adams Hälsoskola 8: Styrketräning

Styrketränandet har ökat mycket de senaste åren, men är all styrketräning bra för just dina mål? Vad är skillnaden mellan låga repetitioner jämfört med höga repetitioner och hur ser ett komplett styrketräningsschema ut? Vad händer i kroppen vid styrketräning och hur mycket bör man vila mellan träningspassen? Allt detta och lite till skriver Adam Mosrati om i artikel 8 i Adams Hälsoskola.

Oftast när man frågar vad folk tränar och de lyfter vikter på gymmet blir svaret ”styrketräning”. Begreppet styrketräning är ett brett begrepp och man får ingen stor uppfattning om hur denne tränar, hur många reps eller set denne kör. Därav kan man dela upp styrketräning i olika underkategorier. De kategorier jag kommer att gå igenom i artikeln är maxstyrka, hypertrofi och en blandning mellan styrka och hypertrofi. Men de övergripande effekterna som dessa tre kategorier ger är:

  • Ökad muskelvolym
  • Utvidgat kapillärnät i musklerna
  • Förbättrad kordination av nervsystemet
  • Ökad muskelstyrka
  • Starkare skelett
  • Mindre belastning på leder
  • Högre ämnesomsättning
  • Bättre hållning

 

 

Det som skiljer styrketräningskategorierna åt är just vilka av dessa punkter som förbättras mest. Men hållningen, skelettstyrkan, belastningen på leder och ämnesomsättningen har ganska snarlika förbättringar vid de tre styrketräningskategorierna.

Styrketräningstermer
Vid styrketräning så slänger man sig lätt med lite olika förkortningar och även en del svengelska kommer in i språket. Så för att underlätta för er läsare så ska jag förklara några av uttrycken.

  • Basövning: Komplex övning som aktiverar många muskler samtidigt, till exempel marklyft, bänkpress och knäböj.
  • Set: Hur många gånger du ska göra övningen, det är mellan setten som man har vilan.
  • Repetitioner (reps): hur många gånger du gör rörelsen per set.
  • Maxstyrka: Den maximala vikt du kan lyfta en enda gång.
  • Pyramidträning: När man först sänker mängden repetitioner per set och sedan höjer mängden repetitioner per set. Till exempel set ett: fem reps, set två: tre reps, set tre: en rep, set fyra: 3 reps och set fem: fem reps.
  • Överkompensation: När muskeln bryts ner väldigt hårt för att den ska återbyggas ännu starkare, detta med hjälp utav vila och mat.
  • Kontrahera: Dra ihop.
  • Extendera: Sträcka ut.
  • Pronerat grepp: När du greppar så tummarna pekar innåt.
  • Supinerat grepp: När du greppar så tummarna pekar utåt.
  • Platå: När träningen inte går frammåt och resultat uteblir.
  • Superset: När man kör två övningar samtidigt, till exempel att man kör bicepscurl och när man vilar mellan bicepscurlssetten så kör man crunches emellan. Detta kan man göra för att minska träningspassets längd.

 

Maxstyrka
När man tränar för att förbättra maxstyrkan, så är det ökad muskelstyrka samt förbättrad koordination i nervsystemet som tränas mest. När man har som mål att öka sin maxstyrka så är det låga repetitioner ungefär en till fem reps,  lång vila, vilket innebär två till tre minuter, färre set per träningspass och övningarna är oftast basövningar eller övningar som aktiverar så stor del av kroppens muskler som möjligt. Så fokus vid detta träningssätt är att bli så stark som möjligt vid ett enda lyft. När man tränar för maxstyrka så är man alltså van vid att lyfta tungt, man vilar länge, man tränar inte så många olika övningar utan man specialiserar sig på ett fåtal övningar och använder kompletteringsövningar (övningar för att stärka sin svagaste länk) vid behov.

Detta medför att man pressar muskeln till att bli så stark som möjligt, men genom maxstyrka blir inte muskeln så stor som möjligt. Dessa går inte hand i hand då det är andra saker som spelar in när man tränar maxstyrka. För att bli så stark som möjligt i en övning, så måste man även ha en bra teknik för den specifika övningen. Detta får man enbart genom att träna, träna och åter träna på den övningen, men det är även så att man vid maxstyrketräning utvecklar en bra kontroll på sitt nervsystem. Man lär sig alltså att effektivt rekrytera muskelfibrer (aktivera så stor del av muskeln som möjligt). Detta bidrar till att hela muskeln används och man kan utvinna mer kraft. Rekryteringen av muskelfibrer är en process som pågår i en lång tid efter att man börjat träna. Ända tills tekniken i en övning och kontakten i musklerna är maximal så kan man fortfarande utveckla muskelfiberrekryteringen. Maxstyrka är det som styrkelyftare och tyngdlyftare tränar mest utav, tänk Magnus Samuelsson. Men maxstryketräning är även det jag skulle rekommendera till många som spelar lagidrott, till exempel handboll, hockey eller innebandy. Då man oftast gynnas att vara explosivt stark i basövningarna om man kör bollsporter med kroppskontakt samt start och stopp-idrott.

Nedan följer ett exempel på träningsschema vid träning för maxstyrka, det är då en låg mängd set och reps. Man ska även vila minst två, men gärna tre minuter mellan varje set. Även vilan för varje muskelgrupp från träningspass till träningspass bör vara 48 till 72 timmar.

Dag 1: Bröst & mage

  • Bröst 15 set
  • Mage 5 set


Dag 2: Rygg & baksida axlar

  • Ländrygg 5 set
  • Rygg 10 set
  • Baksida axlar 5 set


Dag 3: Vila


Dag 4: Axlar, trapz & armar

  • Axlar 10 set
  • Shrugs 4 set
  • Biceps 4 set
  • Triceps 4 set


Dag 5: Ben & vader

  • Ben 15 set
  • Vader 5 set


Dag 6 & dag 7: Vila

Vid detta upplägg så ska första övningen för de stora muskelgrupperna vara en basövning. Man ska få med marklyft, bänkpress, militärpress och knäböj i varje träningsvecka. Basövningarna ska göras i pyramidset där första setet är fyra reps, andra setet är två reps, tredje setet är en rep. Sedan vänder det så att fjärde setet är två reps och femte setet är fyra reps igen. De resterande övningarna skall köras med fem till sex reps per set.

Hypertrofi
Hypertrofi är nästan helt tvärtemot vad maxstyrka är, man är ute efter att muskelvolymen ska bli maximal och muskelstyrkan kvittar så länge man har stora muskler. En annan fördel med hypertrofi är att kapillärnätet runtomkring musklerna vidgas vilket också ger ökad muskelvolym. Vid hypertrofi-träning så lär man sig även att aktivera maximalt med muskelfibrer. När man tränar för hypertrofi, så är man ute efter att bryta ned muskeln så mycket som möjligt, inte att lyfta så mycket som möjligt som i maxstyrka. Man använder sig av ganska lätta vikter, låg vila och stor mängd set och reps, allt för att trötta ut muskeln och sedan skapa en överkompensation. Under träningspassen ska fokuset ligga på att man känner den aktuella muskeln arbeta, man ska kontrahera muskeln maximalt för att sedan extendera muskeln maximalt. Man ska arbeta långsamt och kontrollerat och inte vila i toppläget (till exempel i bänkpressen så ska man inte vila med utsträckta armar i toppläget, utan man vänder och går nedåt direkt när man når toppläget).

Vanligtvis kör man 30 till 40 set på ett träningspass för hypertrofi, man vilar en minut och man kör runt 12-20 reps per set. Vid hypertrofiträning så kör man fler träningsdagar och man gör mer antal set och reps per muskelgrupp än i träning för maxstyrka. Även här bör en vila på 48 till 72 timmars vila per muskelgrupp utföras. Vid hypertrofi tränar man även mer specifikt för mindre muskler och man kör nästan inga basövningar utan mer övningar som ”prickskjuter” den muskeln man vill träna för tillfället. Hypertrofi används nästan uteslutande av bodybuilders (till exempel Kai Greene) som vill ha så stora men samtidigt symmetriska muskler som möjligt. Nedan följer ett förslag på träningsschema för hypertrofi.

Dag 1: Bröst & underarmar

  • Bröst 25 set
  • Underarmar 10 set


Dag 2: Rygg

  • Rygg 25 set
  • Ländrygg 5 set
  • Mage 10 set


Dag 3: Ben & vader

  • Ben 25 set
  • Vader 10 set


Dag 4: Axlar & trapz

  • Axlar 20 set
  • Trapz 10 set
  • Baksida axlar 10 set


Dag 5: Armar & mage

  • Biceps 15 set
  • Triceps 15 set
  • Mage 10 set


Dag 6 & 7: Vila

I detta schemat så är det 12-15 eller 15-20 reps som ska utföras per set. Man kan tänka som så att när man klarat max reps i alla seten för den specifika övningen, är man redo för att höja vikten i övningen. Oftast kör man de  första två till tre övningarna med 12-15 set och sedan avslutar med en till två övningar 15-20 reps. Seten kan delas upp i runt fyra till fem set per övning för att inte byta övning för mycket under passets gång. Ett antal muskelgrupper kan med fördel supersetas: triceps eller biceps och mage, trapz och baksida axlar, ländrygg och mage och bröst och underarmar.

Styrka och hypertrofi
Om man inte tränar för något speciellt ändamål, annat än att man vill ha en god hälsa och en stark kropp, så kan man köra ett mellanting mellan styrka och hypertrofi. Det är troligtvis det vanligaste träningssättet för någon som inte är så insatt och erfaren av styrketräning. Man får lite utav alla fördelarna med styrketräning, men det väger mer åt hypertrofins fördelar än maxstyrketräningen. Vid denna träningsform så kör man 25 till 30 set per pass och fyra till fem träningsdagar i vecka och repsintervallet är åtta till tolv reps. Vilan mellan seten vid denna träningsform bör ligga runt en och en halv minut per set. Vilan mellan passen bör vara 48 till 72 timmar per muskelgrupp för att musklerna ska återhämta sig maximalt.

Denna träningsform är någon man kan använda sig av för att få lite variation i sin vanliga träning. Till exempel så kan den som annars bara kör hypertrofi variera för att få lite bättre maxsyrka och även för att förhindra platåer. Medan den som kör maxstyrka kan variera med detta upplägg för att låta leder och så vidare återhämta sig. Men även de som kör maxstyrka kan hamna på platåer och då kan man behöva lite variation för att ta sig vidare. Nedan följer ett förslag på träningsschema för blandning mellan styrka och hypertrofi:

Dag 1: Bröst & axlar

  • Bröst 20 set
  • Axlar 10 set


Dag 2: Rygg & Baksida axlar

  • Rygg 16 set
  • Ländrygg 8 set
  • Baksida axlar 8 set


Dag 3: Vila


Dag 4: Armar & Mage

  • Biceps 12 set
  • Triceps 12 set
  • Mage 8 set


Dag 5: Ben & vader

  • Ben 20 set
  • Vader 10 set


Dag 6 & dag 7: Vila

Detta schema ska bestå av åtta till tolv reps, där man kör fyra till fem sett per övning. Övningarna ska va mestadels friviktsövningar och man ska undvika att använda maskiner så mycket som möjligt. Även här kan man superseta vissa muskelgrupper till exempel: ländrygg och baksida axlar samt biceps eller triceps och mage.

Mina råd till Elin
Elin fick från början ett schema med styrka och hypertrofi som var uppdelat på två dagar där ena dagen var överkropp, den andra dagen var underkropp och detta skulle hon utföra två gånger i veckan. Efter några veckor då hon fick klartecken att börja springa igen, så gjorde jag om hennes schema till ett mer maxstyrkebaserat träningsschema som var uppdelat på tre dagar. Detta för att ge Elin lite mer tid att köra de två konditionspassen som jag planerade för henne i Adams Hälsoskola 7: Att bränna fett och konditionsträning. Men det är även gynnsamt för Elins innebandy att hon får starka och explosiva muskler.

Veckans resultat
Då det gick dåligt förra veckan efter en helg med dåliga vanor så har Elin kämpat stenhårt denna veckan för att komma på rätt spår. Hon har gjort bra resultat denna veckan, men hon ska iväg på resa en vecka så vi får se hur det ser ut efter resan. Elin får ge järnet sista två veckorna för att behålla sina förändringar!

  • Vikt: 67 kilo
  • Armar: 32,5 centimeter
  • Midja: 71,5 centimeter
  • Mage: 87,5 centimeter
  • Rumpa: 105 centimeter
  • Lår: 63,5 centimeter
  • Vader: 40 centimeter

 

Av Adam Mosrati


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda ätbara växter du ska passa på att plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.

Kvinna borstar tänderna med en bra tandkräm

Örterna som får tandköttet att sluta blöda

Hälsa

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Då har du fått en inflammation som kan vara början till tandfickor och tandlossning. I dag är tandlossning en dold en folksjukdom som faktiskt drabbar varannan vuxen över 50 år. God munhygien är a och o men har du ett blödande tandkött kan du ta hjälp av en munskölj gjord på bland annat ekologiskt odlad salvia, sårläka och rathaniarot. Läkeörterna är antiinflammatoriska och får ditt tandkött att läka och sluta blöda.

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

En snabb och enkel lunch full av näring. Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och proteiner från äggen. Den goda toppingen med granatäpplekärnor och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. Denna måste du testa!

7 tecken på att du inte tål gluten

Hälsa

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.