IAH00174F01.tif

Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

Hälsa 14 september, 2012

En allt vanligare diagnos är under- eller överfunktion i sköldkörteln, där just underfunktion ökar lavinartat.
Vanligtvis behandlas en underfunktion i sköldkörteln med sköldkörtelhormoner via läkemedel som Levaxin, men det går även att göra mycket på egen hand, berättar Kureras näringsexpert Zarah Öberg. 

Några av de saker man kan göra på egen hand för att förbättra sitt tillstånd är att öka näringstillförseln, förbättra sin matsmältning och minska sin stress, men mer om det längre ner. Först lite basfakta… Sköldkörtelproblem uppstår ofta på grund av näringsbrister, antingen genom bristfälligt näringintag, eller dålig matsmältning. För att sköldkörtelhormoner skall bildas, krävs jod och aminosyran tyrosin. Utan dessa näringsämnen kan inte hormonerna bildas, och då finns inte heller tillräckligt med hormon för kroppens celler.  Brist på hormoner kan även bero på mineralbrist, då framförallt selen är en nödvändighet för att konvertera det mindre aktiva T4-hormonet till det aktiva T3. Utan tillräckligt med hormon eller för liten mängd av det hormon som är aktivt, minskar cellernas energiproduktion (ATP-produktion) i cellerna, med sämre ork och försämrad ämnesomsättning som följd.

Långvarig stress ökar risken
Förutom konkreta näringsbrister, är utmattade binjurar en vanlig orsak till sköldkörtelproblematik. Binjurarna har flera uppgifter, varav en av dem är att producera  tillräckligt av stresshormonet kortisol. Kortisol frisätts vid stress, när vi äter saker som ökar vårt blodsocker, när vi tränar och när vi ska vakna på morgonen. Kortisol ser också till att hålla nere inflammationer och styr tarmens rörelser.
Vid långvarig stress och för hög frisättning av stresshormonet kortisol, tänjer vi på binjurarnas funktion, och till slut orkar de inte längre frisätta de mängder med kortisol som krävs. Vid detta skede, har vi ofta svårt att vakna på morgonen, är morgontrötta, är trötta på eftermiddagen och/eller är kvällspigga. Vi har också sämre förmåga att klara av inflammationer, och om inflammation uppstår i kroppen, så behövs kortisol tillföras utifrån som kortison, då vi inte klarar att frisätta tillräckligt mycket på egen hand.

Tips till förbättring
När kroppen stressas på detta sätt, samtidigt som binjurarna är utmattade, ökar risk för sekundärt problem i sköldkörteln. Kroppen drar i handbromsen och minskar takten på allt, således även på produktion av sköldkörtelhormoner. Vanligtvis, så kan stärkta binjurar bidra till att även sköldkörteln återställer sin produktion av hormoner, förutsatt att det inte symtomen inte kommer från tumör eller inflammation i sköldkörteln.
En kombination av stöd för binjurarna, och tillförsel av viktiga näringsämnen, kan förbättra symtomen avsevärt och/eller justera obalansen.
För gott resultat bör näringsterapin kompletteras med stresshantering, där stressrelaterade situationer elimineras och kombineras med meditation, avslappning, mental träning eller liknande avstressande former. Vid större problematik är det god ide att uppsöka en duktig näringsterapeut som kan hjälpa till med rekommendationer och doseringar.

 
Facebook kurera

Rekommendationer vid sköldkörtelproblem (i samråd med läkare):

  • Binjureextrakt
  • Multivitamin
  • Multimineral
  • D-vitamin
  • Vila och återhämtning
  • Minskad träningsmängd ev. träningsvila
  • Minskat intag av socker och stimulerande ämnen

Av Zarah Öberg

Kategori: Hälsa, Kvinnligt, Sjukdomar | Etiketter: , , , , , , ,

Läs mer  

Enkel övning för effektiv stressreducering med Jane Fogelstrom

Expertens övning för effektiv stressreducering!

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund?
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
”Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt”, säger hon.

Läs mer

Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer efter jobbet

Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

En del tycker att en kvinnas plats är vid spisen. Nu går en dansk överläkare ut och menar att kvinnans plats istället är på soffan.
Detta efter att en ny studie tydligt visar att kvinnor är mer stressade än män efter jobbet – och att stressen fortsätter till sent på kvällen, medan männens stress sjunker redan innan arbetsdagen är slut.

Läs mer

Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn - här är 7 tips som gör ditt tal till succé

Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn – här är retorikexpertens bästa tips

I maj/juni börjar festtalssäsongen – bröllop, student, avslutningar med mera…
Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn – här är första hjälpen!
Författaren och retorikexperten Eva Kihlström som driver Talakuten ger dig tipsen som gör ditt tal till succé.

Läs mer

Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Att få fem minuters mental återhämtning om dagen räcker för att motverka den negativa stressen och göra oss psykiskt hälsosamma länge.
Det menar återhämtningsexperten Ewa Wigenheim och tipsar om knepen som gör susen.

Läs mer

tallrik med olika tabletter och kapslar på

Aminosyrors oväntade effekter för hälsan

Att proteinernas byggstenar är aminosyror vet många. Men visste du att aminosyrorna bland annat är med och påverkar utvecklingen av muskelvävnad, kan behandla herpes, motverka impotens och öka den mentala skärpan?

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Alpha Plus
CoolDown Acrilex
Pharma Pro

Adobe Flash not available

Bringwell IronVital
Holistic
Echinaforce A Vogel
Pharma nord
Express Magnesium Diasporal
jabushe
Litomove Orkla Health
Elixir Pharma Buckthorn Havtorn
Great Earth
New Nordic Blueberry
Brunngård 52bones
Baltex Hårkontroll