Är du med rätt partner? Så vet du

För att veta om vår partner är rätt för oss måste vi först veta vad vi vill ha ut av vårt förhållande. När vi vet det bör vi ställa oss själva några viktiga frågor — och svara på dessa också. 
Här är sju frågor vars svar kan hinta dig om att du är med en person som är bra för dig — eller om att du är ute och cyklar och borde tänka om.

Ja, hur vet man att ens partner är den ”rätta”? För att kunna svara på den frågan bör vi först veta varför vi vill vara i ett förhållande, menar sajten MindBodyGreen. Enligt dem är vi nämligen i förhållanden främst på grund av någon av dessa anledningar:
1. För att få kärlek, trygghet, bekräftelse, materiell trygghet eller ett barn.
2. För att dela med oss av vår kärlek och vår kamratskap till någon annan och växa och utvecklas som människor.

Vill du ge kärlek – eller längtar du främst efter att  kärlek?
Du måste vara ”rätt” partner innan du kan svara på frågan om du är med ”rätt” partner. Med det menas att du måste älska dig själv, kunna se ditt eget värde och veta tricket för hur du fyller dig själv med kärlek (som du sedan kan ge av)  — snarare än att ha behov att få kärlek och bekräftelse utifrån.
Så fråga först dig själv: ”Är jag fylld av kärlek som jag vill dela med mig av — eller är jag mest desperat efter att själv känna mig älskad?

 

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Viktigt att ta ansvar för sin egen utveckling
Om din önskan är att få kärlek snarere än att ge kärlek är det sannolikt så att inget förhållande kommer att vara rätt för dig. Du har i så fall först en del jobb att göra med dig själv innan någon kommer att vara rätt för dig, menar sajten.
Du behöver däremot inte vara perfekt på att älska dig själv — alla tvivlar vi ibland — men du behöver i alla fall jobba på att lära dig ta ansvar för hur du ser på ditt eget värde, din tillräcklighet och trygghet.

Om du placerar dig själv i den andra kategorin (du vill vara i ett förhållande för att ge kärlek och för att växa), bör du fråga dig själv följande frågor:

7 tecken på att du är med rätt — eller fel — person

 

1. Är din partner öppen för att lära sig nya saker om sig själv — och om dig?
Att vara öppen för att lära sig mer om hur man älskar sig själv och andra snarare än att vara stängd/stänga ner och gå i försvar — är nödvändigt för att att lyckas få och hålla liv i ett kärleksfullt förhållande. Inget par kan lösa (och komma vidare i) konflikter utan att vara öppna för nya lärdomar. Frågan du ska ställa dig är: ”Vad gör min partner i en konflikt?”

En del människor kan verka vara öppna och kärleksfulla tills någon typ av konflikt inträffar och då blir de arga, undvikande, motarbetande (destruktiva), helt passiva eller alltför medgörliga. Om din partner är en sådan som ”stänger ner”, hur lång tid tar det då att öppna upp igen?
Och — så klart — blir din partner fysiskt eller psykiskt våldsam är denne sannolikt inte rätt person för dig.

Att lösa konflikter på ett kärleksfullt sätt — eller att vara öppen och nyfiken på hur man lär sig detta — är nödvändigt om man ska lyckas hålla kärlek vid liv.

► Läs också: Därför lämnar kvinnor männen de älskar

2. Är din partner kapabel att känna värme, medkänsla, empati och acceptens för den du är?
Tycker din partner om den du är och finns förmåga till acceptens (kärleksfullt överseende) för det som upplevs mindre bra?
Att leva lycklig utan att få det som nämns i rubriken är svårt för de flesta. Nöj dig inte med ett sådant liv. Vad händer om du blir sjuk? Hur skulle du då bli bemött?
Om du upplever att din partner är okapabel att kunna känna empati är han eller hon inte rätt partner för dig. Bristande empati är ett av tecknen på narcissism. Bland annat.

3. Känner du en grundläggande attraktion till din partner? Tycker du om att vara nära personen? Tycker du om dennes lukt?
Känner du dig inte fysiskt attraherad av din partner någon gång under förhållandets sex första månader är det troligtvis så att någon attraktion heller aldrig kommer att utvecklas. Den här personen kan vara en god vän men inte en romantisk partner.

► Läs också: Forskarnas tips till småbarnsföräldrar: ”Så räddar ni kärleken!” 

4. Måste din partner alltid vinna eller ha rätt?
Det är i så fall motsatsen till att vara öppen för nya lärdomar och bådar inte gott för ett lyckligt och sunt förhållande.

5. Delar ni några intressen?
Kan ni göra vissa saker tillsammans eller har ni helt skilda intressen? Om ni har helt separata intressen – eller om din partner helt enkelt vägrar visa ens en gnutta engagemang för dina intressen – kan det vara ett tecken på att din partner inte kommer att göra dig lycklig i längden.

6. Har ni samma syn på saker? Har ni samma grundvärderingar?
Håller ni med varandra eller har ni vilt skilda åsikter när det gäller saker som religion, politik, invandring, genusfrågor, miljö, hur ni spenderar pengar, uppfostran, kost- och, eller träningsvanor, städning och punktlighet?
Att ha för skilda kärnvärden och hjärtefrågor brukar sällan vara ett bra tecken.

► Läs också: Så vet du att det är dags att lämna relationen – 11 tecken

7. Har din partner några beroenden som du inte kan tolerera?
Finns det redan nu beteenden som du känner att du inte kommer att orka med i längden? Till exempel en övermått (enligt dig eller/och enligt resten av världen) av: Alkohol? Droger? Läkemedel? Mat? Sex? Porr? Spel? Shopping? TV, internet, videospel? Spenderande av pengar? TV, internet, videospel?

När vi älskar någon djupt älskar vi deras innersta natur — den de verkligen är. Men vi har alla ett egosårat jag (och vi blir alla i viss utsträckning som små barn ibland) och den värsta versionen av din partner behöver också kunna tolerera dig. Och tvärtom.
Förvänta dig inte att din partner ska förändra sig. Du får det du ser.

► Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

Hoppas inte på förändring
Om det, när du går igenom denna lista, finns saker som du vet att du inte kan tolerera med din partner men som du hoppas kommer att ändra sig — ja, då är du inte med rätt person. Du måste acceptera – eller lämna.
Att förvänta sig förändring kommer bara att leda till hjärtesmärta.

Vi attraherar det vi är
Kom ihåg, du måste vara rätt partner för att hitta rätt partner.
Vi attraherar personer speglat utifrån vårt eget genomsnittliga, emotionella mående — oavsett om det bygger på självförakt eller på kärlek till oss själva.
Ju bättre du är på att älska dig själv, desto större chans har du att attrahera och behålla ett kärleksfullt förhållande.

► Läs också: 11 saker att komma ihåg om du älskar någon med ångest

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.