Artrosdrabbad? Så får du hjälp vid Sveriges vanligaste folksjukdom

Fakta

5 snabba om Artrosdagen
När
: Artrosdagen klockan 07:00 och 19:00, torsdagen den 2 juni 2016.
Var: T-Centralen, övre plan, Stockholm.
Anmälan: Ingen föranmälan behövs.
Kostnad: Ingen.
Arrangör: Reumatikerförbundet

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.

Idag, den 2 juni, uppmärksammas Artosdagen, en dag till för att informera om Sveriges vanligaste folksjukdom. En sjukdom som blir allt vanligare för var dag som går.
Inom en snar framtid kommer så många som var tredje person över 45 år att ha fått diagnosen, enligt ny forskning från Lunds universitet. 
Men varför uppkommer artros och hur kan man få hjälp när man väl drabbats? 
Här får du svar. 

Snart kommer den vanligaste folksjukdomen artros att vara ännu vanligare. Till exempel kommer var tredje person över 45 år, inom en snar framtid, att ha uppsökt läkare och fått diagnosen artros. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

► Läs också: Varför drabbas vi av värk?

 

Därför utvecklas sjukdomen
Artros drabbar kvinnor och män i samma utsträckning och blir vanligare med stigande ålder. Cirka fem procent av befolkningen i Sverige mellan åldrarna 35 och 54 år beräknas ha artros. Riskfaktorer för sjukdomen är övervikt, fysisk inaktivitet, muskelsvaghet och idrottsutövande på elitnivå. Att träna på normal nivå utgör däremot ingen ökad risk utan är tvärtom bra för lederna. Idrottsskador som menisk- och korsbandsskador ökar däremot risken för artros – därav den ökade risken vid elitidrottande.
Sjukdomen drabbar också vissa yrkesgrupper i större utsträckning på grund av långvariga och upprepade rörelser eller där tung och enformig belastning förekommer. Det finns också en ärftlighet för sjukdomen.

Inga botemedel – men god hjälp
Det finns inte något botemedel för artros men det går ändå att få mycket bra symtomlindring. Till exempel genom att ta hjälp av träning, något av de olika hjälpmedel som finns och/eller av naturpreparat.
I svåra fall kan smärtlindring i form av läkemedel och injektioner behövas. Vid mycket svåra fall kan operation bli aktuellt, detta är vanligast vid svår knä- och höftledsartros.
Läs mer om vilken naturlig hjälp som finns att få i faktarutan här intill.

► Läs också: Många risker med paracetamol

Artrosdagen anordnas för andra året i rad
För andra året i rad arrangeras Artrosdagen på T-Centralen i Stockholm. Det är Reumatikerförbundet och forskare från Lunds universitet som bjuder in till en heldag fylld med aktiviteter på  just temat artros.

Vill du delta?
För den som vill kan man delta på Artosdagen. Då tar man sig till T-Centralen, övre plan, i Stockholm mellan klockan 07:00 -19:00. Under hela dagen kommer det finnas fysioterapeuter, arbetsterapeuter, läkare, forskare och patienter på plats som berättar om hur det är att leva med artros. De ger tips och råd och förklarar vad som händer i lederna när man får artros.
Varje heltimme mellan klockan 11:00 och 14:00 ordnas panelsamtal på två olika teman:

1. Vad kan du som artrospatient göra själv?
Deltagare: Marie Granberg- Fysioterapeuterna, Leif Dahlberg – Ortoped, Lunds Universitet, Gunnel Jonsson – Artrosinformatör och forskningspartner, Reumatikerförbundet.
2. Hur kan omhändertagandet av personer med artros bli bättre?
Deltagare: Leif Dahlberg – Ortoped, Lunds Universitet, Karin Stenström – Statens beredning för medicinsk och social utvärdering , Dag Larsson – Landstingsråd (S), Emma Spak – Sveriges Yngre Läkares Förening.

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

5 snabba om Artrosdagen
När
: Artrosdagen klockan 07:00 och 19:00, torsdagen den 2 juni 2016.
Var: T-Centralen, övre plan, Stockholm.
Anmälan: Ingen föranmälan behövs.
Kostnad: Ingen.
Arrangör: Reumatikerförbundet

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.