Ät smart och få ut mycket mer av din löpning

Tips från Kristina

Till dig som löptränar
Fråga dig själv om du är nöjd med dina resultat. Vill du trappa upp lite är det värt att tänka över kosten och justera träningen. Men är du nöjd med allt, var då nöjd.
– Var nöjd och fortsätt njut, säger Kristina Andersson.

Till dig som vill börja löpträna
Kristin Andersson brukar citera Rune Larsson ”att man ska springa tillräckligt kort och tillräckligt sakta” – där tillräckligt syftar till att man ska vilja göra det igen.
– Det vill säga att upprätthålla glöden och passionen i det, säger hon.

  • Ta det lugnt, pressa dig inte för hårt

  • Det finns inga måsten

  • Hitta njutningen

Vare sig du tränar inför ett maraton eller springer för att det är kul är kosten viktig.
Kristina Andersson såg en lucka på marknaden och skrev boken ”Smart mat för löpare”.
– I grunden är den näringsrika maten, som ser till att man håller sig frisk och hel, en viktig pusselbit, säger hon till Kurera.

Kristina Andersson är näringsfysiolog, författare och föreläsare. Hon brinner för hur vi själva kan påverka kroppen genom vår livsstil, framför allt när det kommer till
maten vi äter.
Löpning är ett väldigt populärt ämne just nu men det finns få böcker som handlar om löpning och vilken mat vi bör äta för att orka prestera. I boken ”Smart mat för löpare” hittar du kostknepen som tar dig ända in i mål och recept på måltider som passar för din träning.
Läs också: Bättre tid på milen med rödbetor

Träningsform som passar nästan alla
Syftet med boken är att ge verktyg till alla de som är intresserade av löpning och samtidigt se till att det blir en skönare upplevelse.
– Löpning är en form av träning som nästan passar alla. Men det gäller att göra det efter sin egen förmåga. Löpning leder till att vi förbränner mer och precis som alla andra träningsformer utsöndras endorfiner som ger en härligt må bra-kick i hjärnan, säger Kristina Andersson.

 
Kristina Andersson. Foto: Bianca Brancon-Cox

Kristina Andersson. Foto: Bianca Brancon-Cox

”En stund för sig själv”
Löpträning skiljer sig åt beroende på vad man gillar för typ av löpning och har för mål. Kanske är man långdistanslöpare som tränar inför ett maraton eller kortdistanslöpare som gillar kortare turer med högre tempo. Eller så kanske man inte tänker så mycket på vilken löpartyp man är utan springer mer för att det är kul, för att man vill gå ner i vikt eller komplettera styrketräningen.
Oavsett anledning är det bra att röra på sig, menar Kristina.
– Dessutom bjuder samtidigt naturen  på en underbar upplevelse när man är ute och springer – och man får en stund för sig själv. Många upplever en meditativ känsla av löpning, säger hon.
Läs också: Jessica Almenäs och Lofsans bästa tips för dig som vill börja löpträna

Viktigt fylla på med energi
Som långdistanslöpare gör du av med mycket energi, vilket betyder att du också måste fylla på med mycket energi.
– Något som är viktigt när man tränar mycket är att återhämta sig och hinna göra det tills nästa pass, menar Kristina Andersson.

Metod för långdistansare: Train low compete high
En av många metoder som långdistanslöpare kan utnyttja är train low compete high. Det innebär att man som löpare ökar kroppens förmåga att använda fett som bränsle för att bli mer uthållig. Detta gör man genom att under en period träna uthållighet samtidigt som man går på en lågkolhydratsdiet, berättar Kristina. När det sedan är dags för tävling fyller man på kroppen med kolhydrater igen för att kunna prestera på topp.
– I grunden är den näringsrika maten, som ser till att man håller sig frisk och hel, en viktig pusselbit, säger Kristina Andersson.
Läs också: Därför ska du träna löpning

Lägg mellanmål innan passet – och huvudmålet efteråt
Springer man för att det är roligt utan något större syfte eller är löpningen en del av en hälsosam livsstil? Är svaret det sistnämnda bör man först och främst se till att man får en bra grund genom en näringsrik kost. Då ser man till att man håller sig frisk och kan upprätthålla sin löpning som då blir en bekväm upplevelse.
– Ett mellanmål ett par timmar innan man ger sig ut och ett ordentligt huvudmål efteråt gör både detta och kommande löppass behagliga, säger Kristina Andersson.

Löpning för viktkontroll
Om syftet med löpningen är att gå ner i vikt, gäller det att minska intaget av kalorier, men det är självklart fortfarande lika viktigt att äta bra mat för att hålla sig frisk. Ett vanligt misstag är att man lägger till mer mat när man börjar träna, men om man vill gå ner i vikt och sedan hålla vikten är det bättre att tajma sina vanliga måltider för att orka träna.
– Kasta om dina måltider och placera den kring din träning. Ett mellanmål innan träning och ett huvudmål efter, berättar Kristina Andersson.
Läs också: Örten som skyddar cellerna och minskar skaderisken vid träning

Ät för att förhindra muskelnedbrytning
En tankevurpa många snubblar över är att ”inte förstöra träningen genom att äta efteråt”. Faktum är dock att om man inte äter efter träningen får man inte full effekt av sin träning. Det man ska göra är att äta mindre än vad man gör av med.
– Maten du äter kring din träning är viktig. Dra hellre ner på andra måltider, satsa på rena råvaror och ät ordentligt innan och efter träning. Både löpningen och styrketräningen tär på dina muskler, så det är viktigt att äta ordentligt och lägga upp din träning smart så att du i största mån hindrar muskelnedbrytningen, säger Kristina Andersson.
Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

Av Saara Olsson Sillanpää

Tips från Kristina

Till dig som löptränar
Fråga dig själv om du är nöjd med dina resultat. Vill du trappa upp lite är det värt att tänka över kosten och justera träningen. Men är du nöjd med allt, var då nöjd.
– Var nöjd och fortsätt njut, säger Kristina Andersson.

Till dig som vill börja löpträna
Kristin Andersson brukar citera Rune Larsson ”att man ska springa tillräckligt kort och tillräckligt sakta” – där tillräckligt syftar till att man ska vilja göra det igen.
– Det vill säga att upprätthålla glöden och passionen i det, säger hon.

  • Ta det lugnt, pressa dig inte för hårt

  • Det finns inga måsten

  • Hitta njutningen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.