Lisa Eriksson. Foto: Anna-Lena Ahlström

Bli vän med din PMS!

Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Svullen mage, ångest och känslomässiga berg- och dalbanor?
Lisa Eriksson skrev den bok hon själv hade behövt när hennes PMS var som värst.
Idag ligger hon steget före och hon och hennes PMS arbetar som ett team.

Förr trodde man att PMS var en ursäkt kvinnor använde för att kunna bete sig på ett visst sätt. Idag vet man att det är ett verkligt fenomen som många kvinnor lider av.
Men varför är det så svårt att prata om PMS? Medan man med lätthet talar om laktosintolerans, migrän och nageltrång kan det kännas pinsamt att berätta om sina premenstruella besvär och även att söka hjälp. Det ville Lisa Eriksson råda bot på.

Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

 

”Finns saker man kan göra själv för att må bättre”
”Bli vän med din PMS” är namnet på Lisa Erikssons debutbok och den första svenska boken om PMS. I boken får du ta del av hennes egna upplevelser, andra kvinnors berättelser och intervjuer med gynekologer och läkare. Men hon hjälper dig också att bli vän med din egen PMS genom att dela med sig av verktygen som hjälpte henne.
– Jag mådde för bra för att inte sprida vidare att det faktiskt finns saker man kan göra själv för att må så mycket bättre, säger Lisa Eriksson.

Trodde hon höll på att bli galen
Ända sedan barnsben har Lisa Eriksson drömt om att skriva en bok, men att den skulle handla om PMS hade hon då ingen aning om. Det var när hon var runt 22 år som det började att sätta sig mentalt och det fanns stunder då hon ifrågasatte livet. Det tog många år innan hon förstod att det var PMS det handlade om och hon funderade länge på om hon var deprimerad eller kanske, på riktigt, höll på att bli galen.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Blev vän med sin PMS
Bokens idé föddes ur frustration då det var den bok hon själv letade efter när hon började ana att det var PMS hon led av. Men då fanns ingen sådan bok – och när hon själv hittade de verktyg som gjorde att hon började att må bättre valde hon därför att dela med sig av dessa – genom att skriva boken ”Bli vän med din PMS”.
– Idag är jag vän med min PMS, säger Lisa Eriksson.

Läs också: Grönt te kan lindra PMS-besvär

Svårt få rätt hjälp
En problematik som boken lyfter är att ofta när man vänder sig till läkare och gynekologer för att få hjälp fastnar man istället i diskussioner och blir rekommenderad att byta preventivmedel och dylikt. Vad ingen förklarar, menar Lisa Eriksson, är vad som faktiskt händer i kroppen när man har PMS.
PMS är inget vanligt samtalsämne och – som så ofta när det kommer till kvinnors besvär – en aning tabubelagt.
– Jag tror att det har funnits en rädsla att prata om kvinnor som ett kön. Jag får ofta höra saker som: ”Hur kan du vara feminist och säga att du på något sätt är ägd av ditt kön?”, berättar Lisa Eriksson.

Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Uppmanar fler att höja sina röster kring PMS
Så länge man är kvinna kommer man ha hormoner som påverkar kroppen, resonerar Lisa, och då är det bättre att prata om vad vi kan göra för att underlätta detta istället för att vara fast i någon slags stereotyp eller fördom, där man tycker att en kvinna med hormoner och känslor inte kan vara ledare eller chef.
Om allt fler börjar våga prata om PMS kommer det sakta att börja hända saker, tror hon.
– Prata med kompisar som pratar med sina kompisar så blir det ganska snabbt fler. Ju fler vi är som höjer rösten kring saker som känns jobbigt eller svårt så kommer fler haka på den trenden, menar Lisa Eriksson.

För dagbok, jobba mentalt – och med kost och träning
Anar man att det är PMS man har, rekommenderar Lisa Eriksson att man börjar skriva en PMS-dagbok. Där man skriver in hur man mår och när man mår som värst för att kunna hålla koll. Det gör det lättare att gå tillbaka och upptäcka sina egna mönster och därmed få en bättre koll på sin hormoncykel.
Därifrån bör man sedan börja jobba med kost, träning och det mentala tänket, menar Lisa Eriksson.
– Börja jobba inifrån och ut men jobba också mentalt. Ibland är vi rädda för att göra livsstilsförändringar eftersom det känns så stort. Men – man behöver inte lägga om hela kosten eller bli ett gym freak, säger hon.

Läs också: Hur lindrar jag min PMS? Experten svarar

Små förändringar räcker
Ett vanligt misstag vi människor gör, menar Lisa Eriksson, är att vi glömmer att lyssna på oss själva och hur vi själva och våra kroppar mår. Det vill hon gärna vända på.
– Vi har fyra veckor på en månad men vet man när man kommer ha en liten dipp då kroppen är i obalans så är mitt råd att då unna dig då egen tid och undvika att stoppa i dig saker som får dig att må sämre, menar hon.
Medvetenhet är viktigt men också att man hjälper kroppen på traven, så när du rör på dig behöver du egentligen inte gå till ett gym och byta om.
– Det räcker med små förändringar, ta en promenad och få igång må bra-hormonerna och blodcirkulationen för det hjälper så otroligt mycket på så många olika plan, fortsätter hon.

Läs också: Jättenattljusolja fick balans på hormonerna

”Börja jobba tillsammans med din PMS”
Det finns mycket man kan göra själv för att lindra sina besvär. Men kunskapen om att förstå att vi kvinnor har hormoner i våra kroppar som kan gå åt olika håll som vi antingen kan förstärka eller ta hand om, till exempel med rätt kost, är kanske det allra viktigaste, menar hon.
– Så börja lyssna på din kropp och ta hand om dig själv, så kan du också börja jobba tillsammans med din PMS och inte emot den.

Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Av Saara Olsson Sillanpää

Fakta

Namn: Lisa Eriksson
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo
Sysselsättning: Digital PR-konsult
Aktuell med: Boken "Bli vän med din PMS", den första svenska boken om PMS, premenstruellt syndrom.
Kort om boken: Boken handlar om Lisa Erikssons egna erfarenheter och hur hon blev vän med sin PMS. I boken finns också råd och hjälp till kvinnor som vill göra samma sak.
Hemsida: Bli vän med din pms

Vad är PMS?
PMS, premenstruellt syndrom, är vanligt hos kvinnor men besvären kan variera från person till person.
Dagarna före mens kan man till exempel uppleva att man humörsvängningar men även andra symptom som svullnad och trötthet.

Hur mycket man känner av sin PMS kan variera från månad till månad.

I princip alla fertila kvinnor känner av PMS och 30 procent har medelsvåra besvär. 

I Sverige beräknas ungefär 3-5 procent av alla kvinnor lida av PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det innebär att man har en mycket svår PMS, vilket kan påverka hela kvinnans tillvaro. Inte sällan vill hon bara vara i fred och undviker därför att umgås med andra människor.
Källa: Lisa Eriksson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sallad odlat i längor

Forskare till EU: Prioritera ekologiskt!

Eko/miljö

Ekologisk livsmedelsproduktion är bättre för hälsan och bör prioriteras. Det konstaterar en europeisk forskargrupp som på uppdrag av ett EU-parlamentsutskott har sammanställt den forskning som finns kring ekologisk livsmedelsproduktion.

Honungsburkar på rad

Utbrett fusk med honung!

Kost

Precis som det förekommer fusk med andra livsmedel fuskas det även med honung. Bland annat har flera fall av fejkhonung avslöjats, både i Sverige och utomlands. Det handlar bland annat om importerad honung som märks om som svensk, om honung som blandas ut med socker eller majssirap och om KRAV-märkt honung som misstänks innehålla GMO. Dessutom så klart om det märkliga faktum att det säljs 10 000 ton manukahonung årligen trots att det produceras endast 1 700 ton. Här följer fler exempel på hur det fuskas.

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Ja, hur fel det än låter är det den krassa sanningen, visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen. Myndigheten uppger sig vara överraskade av resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.