Bygg upp hälsan med naturens starkaste antioxidant

Fakta

Så funger astaxanthin
Leder och muskler
Astaxanthin har en antiinflammatorisk effekt och kan därför dämpa smärtor. Vi reumatisk värk kan algen minska överaktiviteten i immunsystemet. Det tar tid för antioxidanten att dämpa inflammationer i kroppen. Den jobbar mjukare än syntetiska inflammationshämmare och tar flera vägar för att attackera inflammationer. En cox-2 hämmare har ett enda mål som den attackerar vilket är en anledning till det snabba resultatet. Ett NSAID-preparat ger oftast kraftiga biverkningar. Fördelen med ett kosttillskott är att det är skonsamt mot kroppen. Även de som lider av fibromyalgi kan få lindring av astaxanthin.

Mag-tarmbesvär
Inflammation i magtarmkanalen minskas av astaxanthin eftersom den hämmar mag-tarmbakterien helicobacter pylori, en bakterie som två tredjedelar av världens befolkning bär på. Helicobacter pylori kan ge magkatarr och leda till magsår. Antioxidanten skyddar mot uppkomsten av olika magproblem.

Vid träning
Studier har visat att astaxanthin ger snabbare muskelåterhämtning eftersom det har visat sig att algen har en positiv effekt på syresättningen i musklerna. Astaxanthin minskar skador som kan uppkomma vid träning.

Astaxanthin har också en hälsobringande effekt på:
Hjärnan. Förebygger demenssjukdomar.
Huden. Hyn blir fuktigare, mer elastisk och ungdomligare. Synliga effekter av solskador minskas på huden.
Ögonen. Motverkar trötthet om du sitter framför en dator länge. Hjälper mot åldersförändringar i gula fläcken.
Hjärtat. Skyddar hjärta och kärl mot åderförkalkning.
Förkylningar. Stärker immunförsvaret.
Den främsta egenskap är att den dämpar inflammationer som kan ligga bakom fler svåra sjukdomar och ett för snabbt åldrande.

Skördas inte från havet
• Råvaran i kosttillskottet Astaxanthin odlas i ett slutet system av rörformiga bioreaktorer. Den skördas inte från havet och stör därför inte ekosystemet.
• En god idé är att ta astaxanthin direkt efter en måltid, då förstärks effekten. Rökare får ett minskat upptag.
• Det tar tid innan ett tillskottet verkar. Effekten kommer inom några veckor.
• Det finns cirka 100 kliniska studier på naturligt astaxanthin.

Har du hört talas om kungen av karotenoider? Den som ger flamingon och laxen dess rosa färg och tuppen sin röda kam.
Naturens starkaste antioxidant lever i hav och insjöar och är unik på flera sätt.
Astaxanthin, som utvinns från en mikroalg, är kanske just vad du behöver om du vill återhämta dig och bygga upp hälsan på ett skonsamt sätt.

Två tredjedelar av vår jord är täckt av vatten. Under ytan, i havets djup men också i sjöar och dammar finns världens största trädgård av växter. Här i hav och sjöar har algerna sitt rike.
Havets egna grönsaker är näringsrika och har en rad olika hälsobringande effekter som kan göra dig friskare, piggare och vackrare.
Det finns över 9 000 alger som delas in tre grupper, bruna, röda och gröna alger.

►Läs också: Astaxantin kan minska muskelskador vid träning

 

6 000 gånger starkare
Naturens starkaste antioxidant, astaxanthin, kommer från en grön alg som paradoxalt nog är mest känd för sitt röda innehåll. Ur algen utvinns ämnet astaxanthin, som är hela 6 000 gånger starkare än C-vitamin, 800 gånger starkare än Q10 och 550 gånger starkare än grönt te.
Den encelliga mikroalgen Haematococcus pluvialis förekommer där det finns gott om solljus och frodas i både insjöar, ytvatten i dammar och ute i skärgården. Algen är egentligen bara små mörka prickar som flyter omkring.
När algen kämpar för att överleva allt från näringsbrist till starkt solljus skiftar den färg från grön till röd och det är under omvandlingsprocessen som den producerar ämnet astaxanthin för att skydda sig mot de skadliga UV-strålarna.

Kan inte bli en fri radikal
Antioxidanter som astaxanthin är kroppens försvar mot de elaka fria radikalerna. Ett överskott av fria radikaler är det som benämns som oxidativ stress.
Det är kroppen själv som producerar de fria radikalerna som en biprodukt vid syreomsättningen. Om proteiner, fetter och DNA oxideras tappar kroppen och cellerna sin vitalitet.
Oxidativ stress är inte bra för oss men fria radikaler är dock inte enbart av ondo. De behövs till en viss del i vårt immunförsvar.
Stress, sömnbrist, hård fysisk träning, undermålig kost och miljöföroreningar är alla faktorer som ökar oxidation. Ett för snabbt åldrande, hjärt-kärlsjukdomar, ledvärk och rynkor orsakas av för mycket oxidativ stress.
Astaxanthin skiljer sig från många andra antioxidanter. Den kan inte, som andra antioxidanter, förvandlas till en fri radikal när den utför sitt arbete. Astaxanthin behåller sin styrka och sin skyddande effekt genom hela sin välgörande process.

►Läs också: Ett förkylningspreparat mot fibromyalgi

Jobbar i cellens kraftstation
Antioxidanten är också unik på så sätt att den skyddar cellerna både inne i och utanför cellen. Den förmågan har ingen annan antioxidant.
Astaxanthin verkar i mitokondrierna, cellernas kraftverk och efter en tid med astaxanthin känner du förmodligen att du inte är lika lätt trött som innan.
Antioxidanten har också en annan mycket ovanlig egenskap, den fungerar i både den fettlösliga och vattenlösliga delen av cellen. Andra antioxidanter som exempelvis E-vitamin kan endast skydda den fettlösliga delen av cellen och C-vitamin arbetar bara i den vattenlösliga delen.

Kan passera blod-hjärnbarriären
Astaxanthin är även en karotenoid vilket är organiska fettlösliga färg- och näringsämnen som också förekommer i växter, svampar och vissa bakterier.
Till skillnad mot många andra karotenoider så förvandas inte astaxanthin till A-vitamin. För höga nivåer av vitamin A i kroppen är skadligt. Men astaxanthin är alltså helt ofarligt.
Redan på 1950-talet visste forskarna att astaxanthin kunde passera blod-hjärnbarriären och nå ögon och hjärna med sina hälsobringande egenskaper.
Astaxanthin är lite av ett universalmedel med sina många stärkande effekter på kroppen och det kanske inte är helt självklart vad du ska ta den för.

►Läs också: Bekämpa sommarförkylningen – och stärk ditt immunförsvar

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Så funger astaxanthin
Leder och muskler
Astaxanthin har en antiinflammatorisk effekt och kan därför dämpa smärtor. Vi reumatisk värk kan algen minska överaktiviteten i immunsystemet. Det tar tid för antioxidanten att dämpa inflammationer i kroppen. Den jobbar mjukare än syntetiska inflammationshämmare och tar flera vägar för att attackera inflammationer. En cox-2 hämmare har ett enda mål som den attackerar vilket är en anledning till det snabba resultatet. Ett NSAID-preparat ger oftast kraftiga biverkningar. Fördelen med ett kosttillskott är att det är skonsamt mot kroppen. Även de som lider av fibromyalgi kan få lindring av astaxanthin.

Mag-tarmbesvär
Inflammation i magtarmkanalen minskas av astaxanthin eftersom den hämmar mag-tarmbakterien helicobacter pylori, en bakterie som två tredjedelar av världens befolkning bär på. Helicobacter pylori kan ge magkatarr och leda till magsår. Antioxidanten skyddar mot uppkomsten av olika magproblem.

Vid träning
Studier har visat att astaxanthin ger snabbare muskelåterhämtning eftersom det har visat sig att algen har en positiv effekt på syresättningen i musklerna. Astaxanthin minskar skador som kan uppkomma vid träning.

Astaxanthin har också en hälsobringande effekt på:
Hjärnan. Förebygger demenssjukdomar.
Huden. Hyn blir fuktigare, mer elastisk och ungdomligare. Synliga effekter av solskador minskas på huden.
Ögonen. Motverkar trötthet om du sitter framför en dator länge. Hjälper mot åldersförändringar i gula fläcken.
Hjärtat. Skyddar hjärta och kärl mot åderförkalkning.
Förkylningar. Stärker immunförsvaret.
Den främsta egenskap är att den dämpar inflammationer som kan ligga bakom fler svåra sjukdomar och ett för snabbt åldrande.

Skördas inte från havet
• Råvaran i kosttillskottet Astaxanthin odlas i ett slutet system av rörformiga bioreaktorer. Den skördas inte från havet och stör därför inte ekosystemet.
• En god idé är att ta astaxanthin direkt efter en måltid, då förstärks effekten. Rökare får ett minskat upptag.
• Det tar tid innan ett tillskottet verkar. Effekten kommer inom några veckor.
• Det finns cirka 100 kliniska studier på naturligt astaxanthin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!