Surf the healthy way've

Här är ett effektivt och bra hemmapass!

Jag är fylld av inspiration och nya verktyg!

Idag vaknade jag som många andra till en regnig och grå måndag. Med betoning på grått. Eller egentligen, vid den tiden, mörkt. Hur lätt är det att dra av sig täcket och kliva upp från en varm och skön säng då? Inte så lätt alls faktiskt! Dessutom sista veckan innan julledigt.. Det krävs lite extra energi för att orka ”slutspurten” nu.

Jag fick den energin idag!
Har deltagit på en utbildningsdag som hölls av Niina och Peter från Framtidens Team där temat var ”Bli en bättre talare”. Precis som ni förstår så handlade det om kommunikation och hur vi presenterar det vi vill ha sagt i ett möte, föreläsning, utbildning eller annat anförande. Hur fångar jag den gruppen jag har framför mig? En dag varvat med teori, grymma tips och sist men inte minst praktik och feedback. Väldigt inspirerande, utvecklande och lärorikt. Kanske extra mycket för att vi var en grupp med rätt olika bakgrund och roller. För mig är detta en typ av ”energipåfyllnad”. Något som leder mig framåt. Som gör mig medveten. Som skapar trygghet när jag ska prata inför andra. Som gör att jag vågar testa nya saker. Så att jag i min tur kan bidra med energi!

Lite av energin jag fick förbrukades sen på ett skönt styrkepass hemma på vardagsrumsgolvet så summeringen av denna måndag är inte ett dugg grå 🙂

måndag

Styrkepasset körde jag i så kallad tabataintervall (8×20 sek med 10 sek vila mellan varje rep) där jag jobbade med mestadels stora muskelgrupper där jag försöker involvera flera arbetande muskler.

Här är exempel på övningar som tillsammans ger ett effektivt och bra hemmapass:

  • Thrusters med hantlar
  • Armhävningar + Dips (dessa alternerar jag så det blir fyra av varje totalt)
  • Utfall med bakre fot på stol (alternera ben så du kör fyra intervaller på varje)
  • Fällkniven (eventuellt kombinera med annan magövning och alternera)
  • Sidoutfall med hantlar (alternera ben så du kör fyra intervaller på varje)
  • Planka med hantelrodd
  • Två valfria axelövningar som du alternerar (flyes, pressar)
  • Jag brukar kör 6-8 tabataintervaller totalt och med lite uppvärmning och stretch så tar det mellan 30-45 min.

 


Mycket inspiration, massa muskler och enormt med kosttillskott!

Har precis lämnat Göteborg och Svenska Mässan där fitnessfestivalen pågår. Igår och idag arrangerades PT-dagarna i anslutning till denna mässa och jag har haft förmånen att delta som ”VIP-Crew” med The Academy som jag utbildat mig hos tidigare. Två dagar fullspäckade med grymma föreläsningar som ger en enorm inspiration och energi till att jobba vidare och utvecklas inom ”hälsobranschen”. Att få lyssna på andra som pratar om forskning, delger sin expertis inom ett visst område och berättar om framgångsfaktorer för att lyckas är ju den absolut bästa inspiration och kunskap man kan få. Dessutom serverad i ett bra format med tid för nätverkande och mingel. Kul, jag känner mig ”påfylld” 🙂

image

Idag var det som sagt också öppet för allmänheten på mässan, fitnessfestivalen. Fullt tryck med många besökare och jag tror sällan jag sett så mycket muskler på ett och samma ställe 😉 Alla har vi olika mål för vår träning och det finns oändligt många definitioner på ”hälsa” men en viss koppling till muskler har det ju trots allt.. Vissa vill ha massa muskler och vara extremt ”deffade” och går ”all in” för en tävling i bodyfitness. Andra vill ”bara” träna för att må bra och orka i vardagen. Jag säger inte att något är rätt eller fel. Det är helt upp till var och en att sätta sina mål. Båda exemplen handlar om att jobba med våra muskler, med våra kroppar. Varje kropp är unik och tänk vilka möjligheter vi har att påverka den!

En sak till det fanns sjukt mycket av i mässhallarna var kosttillskott i alla dess former.. pulver, bars, drycker.. en massa olika märken, sorter, format. Min reflektion är: herregud vilken industri detta har blivit. Behöver verkligen kroppen alla dessa ”nyttigheter”? Får vi inte i oss det vi behöver i en varierad kost? Med naturliga råvaror? Kanske de forna godistillverkarna ser sin chans i att tillverka protein och energibars numera.. Tänker inte ge mig in i någon vidare diskussion om det just nu.. Och visst kan det slinka ner någon bar i min mage också ibland.. Men inte för att det är nyttigt och för att jag behöver det utan mer för att det är gott (vissa av dem) och det fyller den funktion av snabb energi som kan behövas när inget annat finns tillgängligt.

Nu ska jag snart fylla på med lite annan energi.. från de bästa gullungarna, mina små systerdöttrar, som jag ska umgås med ikväll och hela dagen imorgon. Dessutom ska vi fira min pappas födelsedag!