Surf the healthy way've

Aktiv semester – I love it!!

Alltså… Semester finns det något bättre?! Ledig, fri och massa tid till att göra bara det man vill 🙂 Bara vara och ta dagen lite som den kommer är skönt.. men att få fylla dagarna med en massa härliga aktiviteter ute är ännu skönare. För mig är det energi. För mig är det glädje. För mig är det livet.

Jag fascineras väldigt ofta av naturen och krafterna som finns i de element som den till stor del består av. Kraften och energin som finns i vind (luft) och vatten. Kraften och energin i mäktiga landskap (jord). Kraften och energin naturen ger oss. Det ger mig en känsla av frihet men också en känsla av att vara väldigt liten i något stort. I något vi inte kan påverka men faktiskt kan använda och utnyttja. Jag är tacksam för att ha den möjligheten!

Den senaste veckan har jag varit på roadtrip i Danmark och Norge med en väldigt härlig vän som också gillar att vara aktiv på semestern (som tur är har jag många fina vänner som älskar det lika mycket som jag ?) Hittills har mycket handlat om surf. Vi har kitesurfat i Lökken och i Stavanger. På fantastiska stränder som helt klart är jämförbara med flera av dem jag varit på i andra kanske mer ”exotiska” länder. Igår fick jag dessutom lite efterlängtad vågsurf även om det mesta handlade om paddling i ett ganska stort stök av vågor och strömt vatten.. men det har sin tjusning det också ? Surfsemester på Skandinavisk mark får helt klart mer än godkänt.

Nu drar vi vidare mot andra aktiviteter ett par dagar och ger oss in i landet för att ta oss en tur uppför… Om allt går enligt plan och vädret är med oss så ska vi imorgon försöka oss på det här 🙂 Det finns två sätt att ta sig upp för Trolltunga, denna väg är lite mer krävande och det blir en utmaning för min del. Höga höjder vid branta stup kan få mig att fega ur lite men varför göra det enkelt för sig…..?!

Ser fram emot att fascineras mer av naturen och få fortsätta använda min kropp. Göra av med energi. Ge den energi. Uppleva energi.

Trainingcamp i Portugal!

Är precis hemkommen efter en riktigt bra vecka i Portugal. Har varit ledare på Springtime Travel’s Trainingcamp i Monte Gordo på Algarvekusten. En vecka med TSM (Team Stockholm Marathon) som partner så många resenärer som delar mitt intresse för löpningen. Dessutom har vi haft Anders Szalkai och Mustafa Mohamed med i ledarstaben så fokuset på löpning har kryddats med mycket kunskap och intressanta föreläsningar av dessa två profiler.

Veckan har fyllts med morgonjogg på stranden, löpteknik, korta intervaller på bana, längre intervaller, tröskelpass, fartlek, progressiv distans, långpass i bergen och sen möjlighet att springa 28k hem efter det… Alla variationer av löppass som ni märker. Utöver det en massa danspass, pilates, core, yoga och styrkeklasser att välja mellan.

Och vilket gäng vi haft med oss!! De har fyllt både löpningen och många av de andra passen. Bidragit med massa energi och glädje. Jag har haft många av de styrkeklasser som varit på schemat och man är alltid lite osäker på om dessa ska fyllas.. för ibland tycks det nästan vara farligt med muskler på en löparkropp 😉 men från dag 1 till dag 7 har det varit fullt ös på mina pass med många deltagare. Så himla kul och jag är grymt tacksam för det. Lycklig och glad i hela kroppen.

Fokuset har givetvis varit att stärka muskler som vi behöver i löpningen och där det kan finnas risk för skador vid en för enformig träning. Men vi har jobbat mycket med hela kroppen också (löpningen involverar ju faktiskt rätt många av våra muskler..) Även med spänsten och med flåset. Vi har haft kul och svettats, speciellt på sista passet då någon uttryckte ”ända in i kaklet” and I looove it 🙂

Har lovat att lägga ut lite bra styrkeövningar för löparmuskler här så de kommer inom kort så får ni alla ta del av dessa.

Nu sitter jag redan och längtar till nästa gång jag får åka!!

Cumbuco – ett paradis för kitesurf!!

Vind varje dag. Havet och kitestranden precis vid hotellet. En strand som är typ oändlig så det finns hur mycket plats som helst. Plats för utveckling, plats att testa nya saker, ett paradis för kitesurfing. Vågor, plattvatten, laguner, allt samlat på relativt nära avstånd. Och så en härlig sol som skiner på oss mest hela tiden.

Dagarna här i Cumbuco börjar med att man vaknar tidigt, helt av sig själv till havets brus. En fantastiskt skön känsla, ganska långt ifrån den jag kände i oktobermörkret som jag lämnade hemma.. Efter en joggingtur på stranden i vattenbrynet eller en yogastund med havet som utsikt så smakar frukosten väldigt bra. Goda omeletter, färska frukter, perfekt mat att ladda batterierna med.

Färsk exotisk frukt och mixade juicer/smoothies är vardagslyx här. Man kan frossa i det både till frukost lunch och middag om man vill. Min nya favoritlunch är en typ av acaikräm som serveras med skivad frukt och granola. Hur gott som helst och det dyra acaipulvret som finns hemma går inte att jämföra med hur detta smakar!! Den är gjord på köttet i bäret som man fryser direkt efter plockning. Så dessvärre sprack min plan om att få till denna kräm hemma.. Får väl hålla tillgodo med pulvret 🙂

Klockan tio slår den riktiga fläkten på. Då är det bara att pumpa rätt storlek på kiten och gå ut på vattnet. Idag på förmiddagen tog jag min nio kvadrats kite trots ganska mycket vind.. Jag var ganska snabbt ”overpowered” eller ”överiggad” som det heter på kitespråk. Men jag hade sjukt kul för nu börjar hoppen sitta och med stor kite i stark vind.. ja då flyger man lätt 😉 så det får nog bli den i eftermiddag också..

2-2,5 timmar på vattnet på förmiddagen och nästan lika länge på eftermiddagen.. VARJE dag. Om man vill. Det är riktig lyx på en kitesemester!! Däremellan lite chill i solen med en bok, ni hör ju.. Det här är paradiset 🙂 fem dagar kvar och jag tänker njuta av varje minut!!