Surf the healthy way've

Vasaloppsträning!

Om TRE veckor och en dag ska jag köra Öppet spår. De nio Vasaloppsmilen fast inte på den klassiska tävlingsdagen.

För TRE år sen gjorde jag det för första gången och sa efter målgång ”bra, nu har jag gjort det här – aldrig mer!”

Jag hade TRE riktiga psykbryt under loppet, som kan vara ett av de med sämsta förhållandena i historien.. riktigt dåligt med snö, sju plusgrader, 10-12 m/s i motvind på myrarna, sörja i spåren.. eller varför egentligen kalla det spår? Dagen efter jag åkte hade man allvarliga diskussioner om att ställa in Vasaloppet på söndagen.

Första riktiga psykbrytet var när jag ca 9km innan Evertberg (typ halvvägs) bestämde mig för att: Jag bryter!! Ja, det gör jag!! I Evertsberg har jag ju ändå åkt längre än halv-vasan (som jag åkte året innan) och det räcker fint för mig!! Jag skiter i det här!!

Av någon anledning höll jag mig inte till den planen..

Andra psykbrytet kom när jag med ca 2,5 mil kvar till Mora ser ett lemmeltåg som knatar med skidorna ur de s.k spåren ut i skogen??? En flod som inte ska vara i spåret är där.. ”vi kan inte gå över den – vi måste gå runt den” så passande med Mora träsks ramsa här!

Okej, sagt och gjort tog jag mig vidare även efter detta.

Sista brytet kom när jag med 1,5 mil kvar såg min syster med Freja plus mamma och pappa efter en lång raka. Nu är det inte långt kvar du fixar det här hejade syrran. Nej nej nej skrek min kropp och tårarna började tränga fram. Det var MYCKET nära att jag klev av där.

Men 1,5 mil.. 15 kilometer.. när man åkt 75.. man kliver INTE av då!

Igår när jag åkte delar av sträckan, Mora-Hökberg t&r, kom de här minnena tillbaka. Samtidigt som jag känner mig mycket starkare nu, tack Håkon aka Fysio Outdoor för hjälp med grundträning och stakteknik. Och nu fanns det ju dessutom riktigt fina spår att åka i, inte en sörja av ”sockrig” konstsnö..

Jag gillar fysiska utmaningar och gissar väl att det är en av de stora anledningarna till att jag gör detta igen. Jag fascineras också av hur kroppen växlar läge både fysiskt och framför allt psykiskt under en lång tid av ansträngning. Det är en häftig upplevelse!

Ser nu fram emot måndag den 27 februari med lite skräckblandad förtjusning och Gud förbjude massa plusgrader och sörja i spåren!!


Sköna maj välkommen & maj-motivation!!

Årets första fyra månader har snart passerat.. Ganska fort om jag får säga mitt.. men känner att det varit fyra riktigt bra månader fyllda av insikter, reflektioner och en del beslut. Några större och några mindre men känslan av att kunna grunda sina beslut på en trygg och bra plattform är otroligt skön. Det tackar jag den coachingutbildning, hos Akademi Coachstjärnan, som jag gått under dessa månader och som jag trodde skulle göra mig till en bra coach.. men den har faktiskt gjort så mycket mer med mig!

Utvecklat MIG. Lärt mig att förstå MIG. Fått mig att greppa vad värderingar är för MIG. Insett vad som är viktigt för MIG. MIG. JAG. MITT AGERANDE. Det kan bara JAG påverka och det är häftigt!!

”Self-Respect” och ”Passion”. Två värderingskort som låg framför mig när vi avslutade kursen för en vecka sen och skulle välja två kort som beskrev känslan nu och framåt. Jag snodde dem snabbt och kände direkt att de var mina nya ledord i livet. Tillsammans med ”energi” som följt mig länge (får nog döpa om det till ”energy” så att de passar ihop i det mer internationella sällskapet.. :-)) så har jag nu tre starka ledord som betyder något speciellt för mig. Ledord som jag kan plocka fram i bra och mindre bra stunder för att hitta mina värderingar och den plattform jag har under mig.

Nu ser jag fram emot att få coacha andra till lika sköna insikter och utveckling inom önskat område och gå mot en internationell certifiering inom coachingen.

Tänkte också att det är dags att börja vara lite aktiv här igen.. Nu när våren är här på riktigt och motivationen stiger tillsammans med energin vi får av ljuset och längre dagar! Våren. Nyvaknande. Nya knoppar. Mer ljus. Mer värme. Mer sol. Mer energi. Mer motivation.

Börjar med att ge dig en liten utmaning i att fundera på om det finns något/några ledord som matchar med dina värderingar?Ord som kan motivera dig i din vardag, i din träning, i ditt jobb, ja i ditt liv helt enkelt. Påminna dig om var du är på väg och vad som är viktigt.

Lycka till med tankarna kring detta och njut av en skön Valborgshelg!

IMG_2037


Decembertips i stressade tider!!

Oj nu gick ju hela november utan att jag fått till något bloggande..
Herregud vad tiden rusar!

Är det inte så vi alla känner allt som oftast i dagens samhälle? Tiden rusar och jag hinner ingenting.. INGENTING av det jag borde göra. Det ständiga dåliga samvetet, den ständiga stressen. Men stopp, stanna upp, tänk efter. Vad är det du borde göra och vad är det du faktiskt gör? Jag är rätt övertygad om att du gör en massa bra saker och räcker till åt många håll redan som det är. Du kanske inte BORDE göra något mer.. utan istället stanna upp, andas och klappa dig på axeln lite då och då. Vara nöjd över det du åstadkommer och reflektera lite över det liv som vi lever.

Jag höll i en föreläsning om stress i förra veckan. ”Balans i en stressad vardag” döpte jag den till. Går det att hitta en balans i vår stressade värld? JA – det går! Jag är helt övertygad. Det handlar om att du måste ta eget ansvar, ett ansvar mot dig själv och din hälsa för att påverka din situation. JA – tillsammans med din omgivning, men hur jobbigt det än låter så är du huvudpersonen i det hela..

Så jag tänker inte ha dåligt samvete för uteblivet bloggande eller annat jag inte hunnit i november. Fokuserar istället på det jag hunnit.. som att ha semester i Brasilien och fått tid till kitesurf och fina vänner 🙂 Det är livet för mig och mina intressen är en av hörnstenarna för min balans.

IMG_0570

Idag börjar december. En månad som vi ofta upplever som extra stressad.. julstressen.. julstöket.. julklappsletandet.. jobbstressen innan nyåret.. Hörni, ta det lugnt.. det kommer att lösa sig. På något sätt. Det gör det alltid.

Tänkte först att jag skulle göra en 24-dagars grej med bloggande om ”må-bra-tips” varje dag som i en adventskalender.. men så vet jag att det kommer bli tajt med tid vissa dagar och jag kommer bli stressad och få dåligt samvete om jag inte hinner.. så jag ändrade mig och tänker att jag ger er en kalender som innehåller 10, kanske 15, kanske 20 tips under december. Må-bra-tips som kan handla om kost dvs recept eller annat matnyttigt 😉 eller något kul om träning, eller varför inte livet i stort!

Mitt första tips har du redan läst om du kommit hit.. Stanna upp, tänk på allt du åstadkommer och inte på allt du borde göra. Du är huvudpersonen i ditt liv – Den helt klart VIKTIGASTE personen i ditt liv!!

Decemberkramar till er!!

 

 


Stark? Nej inte alltid..

Det snackas mycket om att vara stark.. Stark när det gäller träning, starka muskler, stark kropp, starkt psyke, stark vilja, starkt driv.. Vad är stark egentligen? Det finns så klart massor med förklaringar beroende på vem du frågar och i vilket sammanhang ordet används. På wiktionary står följande:

  1. (om djur, särskilt människa) som klarar att utföra mycket (gott) trots stress, bakslag etc.
    Hon är väldigt stark; det krävs mer än ett dödsfall för att hon skall bryta ihop.
    Antonymer: svag

 

Intressant tänker jag och det stämmer väl rätt bra med våra krav på oss själva egentligen.. men.. Måste man vara stark jämt? 

Så klart man inte måste!!! Enkelt svar, eller? Är det enkelt att visa och erkänna att man inte är stark? Att man inte orkar. Att man faktiskt är rätt svag.

Oavsett vad det gäller, om det är träning eller i annan situation så är det nog ingen av oss som gillar orden svag, vek, klen etc… Vi vill ju vara starka. Orka lyfta tungt med starka muskler. Springa fort med en stark och uthållig kropp. Ha en stark utstrålning och ett starkt yttre. Må bra med ett tryggt och starkt inre. Jag tänker att det i dagens samhälle är rätt många och ofta ganska tunga ”krav” på oss från olika håll. En del till och med helt ouppnåeliga men som vi ändå kämpar med för att klara av. Vissa krav skapar vi dessutom helt själva och skuldbelägger oss när vi inte fixar dem. Att vara stark jämt är faktiskt i stort sett omöjligt.

Jag tror på att göra sig stark genom träning och bra kost. Att göra sig stark genom att omge sig med människor man gillar och mår bra av. Att göra sig stark genom att påverka sin tillvaro där man kan med aktiva val och målsättningar. Men jag tror också att vi ibland behöver erkänna oss svaga, veka och klena.

Det kommer bara att göra oss ännu starkare… så småningom!!
Attachment-1


Ett trappsteg..

Läste en text på instagram för ett par veckor sen.. ”You don´t have to see the whole staircase, just take the first step..” Ett citat från Martin Luther King, Jr. Klokt och bra!

Jag älskar att jobba med texter, ord, citat, mantran, motton, målbilder.. you name it! Något som kan bidra med motivation, inspiration och kanske vägledning vid både stora och små beslut. Eller fungera som en påminnelse när vi ibland tappar fokus. En bild, några rader eller bara ett ord som kan påverka oss och framkalla en känsla. En känsla som är bra, som vi är trygga med, som får oss att må bra.

Just detta citat blev faktiskt det avgörande i ett beslut för mig. Det får mig att till viss del våga gå en ny väg. Ta ett steg i en trappa som jag inte har någon som helst aning om. Men det känns bra och insikten om att jag faktiskt inte behöver se hela trappan har landat inom mig. Nu kan ju jag faktiskt vara med och skapa min egna trappa efter vägen.. Den perfekta trappan, så som jag vill ha den 🙂

Jag tror helt enkelt att vi behöver våga välja den osäkra trappan ibland. Där vi inte ser slutet eller ens nästa steg. För egentligen.. ärligt.. vem vill och orkar se en lång, och kanske brant, trappa framför sig dag ut och dag in?!

532876_414425911922595_318193808212473_1265299_1094564359_n2-300x300

 


En härlig helg med dop, familjemys och uteträning!

En helg går ofta fort.. lite för fort enligt mig.. (och jag tror många håller med!) Därför känns det lite extra bra när man kan summera en helg fylld med massa bra saker. En fredagskväll med lek, bus och roliga samtal med syrrans 3,5-åring. Det är skönt att få stanna upp lite, få 1000 frågor och lyssna på hennes tankar och funderingar. Man får helt underbara perspektiv på saker och ting. Vi borde helt enkelt vara mer som barn ibland. Finns det några som är bättre på att leva i nuet?!

I går var det dop för den minsta lilla godingen som min syster har. Världens snällaste tjej som skrattar mest hela tiden. Lite skeptisk till kyrkan och prästen för en kort stund men sen glad och nöjd med sina nyfikna ögon, även när hon fick vattnet på huvudet. Nyfikenhet är också en egenskap hos barn som jag kan beundra. Allt nytt är spännande och de vill veta mer.. Prova.. Kanske misslyckas.. Kanske lyckas.. Det spelar egentligen inte så stor roll!

Sen har det ju varit ett grymt vinterväder med solsken på all den snö som kommit. För mig lockar det såklart till uteträning och jag har hunnit med två löppass, några styrkeövningar ute och en härlig runda i skidspåret med mamma och pappa. Här måste jag erkänna att jag fortfarande får stryk av dem båda, speciellt pappa… Jäkla tekniksport 😉 Kan inte förstå att jag fixade nio mil på öppet spår förra året… i riktigt grisföre dessutom!!
Men det är en väldigt bra träningsform för hela kroppen och ett bra alternativ till löpträningen.

IMG_0281

Första veckan av Kureras hälsoutmaning har för mig inneburit lite extra fokus på mental träning. Mental träning i form av att värdesätta bra saker, ge beröm (både till andra och till mig själv), göra en god gärning och sist men inte minst krama någon 🙂 mest kramar har jag nog gett till Freja och Greta!!

IMG_0254

Prästen i kyrkan igår tryckte lite extra på orden ”Du vet väl om att du är världefull..” Det är väl mental träning om något, att upprepa det för sig själv varje dag!!
Det är min utmaning till er… 

 


Mental träning och recept på krämig grön smoothie!!

Hälsoutmaningen här på Kurera är igång!
Små hälsosamma förändringar i vardagen på många olika områden. Rekommenderar varmt att kika in på sidan och se på listan med tips på vad man kan göra. Kanske finns det något du kan tänka lite extra på och förändra? Det handlar om allt från bra vanor med t.ex träning och mat som näringsboostar till att välja giftfritt.

Jag har denna första vecka gått in lite extra för den mentala träningen och bl.a bestämt mig för att ge beröm till någon i min omgivning varje dag. Det kan vara en kollega, en vän, en familjemedlem eller kanske någon helt annan person. Vi gör det alldeles för sällan även fast vi säkert tycker att folk omkring oss gör bra saker… Att se någon annan växa och bli glad i och med beröm är riktigt härligt. Och jag lovar… Glädjen smittar av sig tillbaka!!

Jag är dessutom i gång med min variant av ”Paleo 30 dagar” och än så länge klarar jag mig fint även utan mejeriprodukter 🙂 förutom en liten skvätt mjölk i kaffet… Upptäcker massa nya recept på god och enkel mat med rena råvaror som går riktigt snabbt att laga till.

Till frukost har jag sen länge ”freakat” ut helt på smoothies i alla möjliga former och färger. Dels för att det är gott och dels för att man kan proppa i en massa goda, nyttiga och färgglada saker.. Gröna till exempel 🙂

Här kommer en variant på grön frukostsmoothie som mättar riktigt bra. Tror faktiskt det är den godaste jag gjort hittills.. Creamy yummie coco green…

  • en liten banan
  • en kiwi
  • saften från en halv citron
  • 1/2 dl krämig kokosmjölk (garant som finns på hemköp är grym)
  • 1 dl fryst bladspenat

Mixa och späd med vatten till den konsistens du önskar. Toppa med de frön du gillar och kanske lite kokoschips..

IMG_1621