Surf the healthy way've

Vänner, Varvet och Vilja!

Sitter på tåget hem efter en helg på västkusten hos min helt fantastiska vän Sandra och hennes lika härliga familj. Det finns alltid så mycket kärlek och energi att hämta hos dem, fina människor med stora hjärtan ❤️ Tack för att ni finns i mitt liv. En dag bor vi närmare varandra igen, det vet jag ?

Igår sprang vi som typ 60 000 andra Göteborgsvarvet. En halvmara jag gjorde för femte gången men inte sprungit de senaste två åren då den legat lite för nära Stockholm Marathon. I år var planen att göra varvet som en uppladdning inför maran och testa av formen.. även om planen ändrats lite efter vägen.. så stod jag egentligen på startlinjen igår med ungefär samma mål.. testa formen och se hur mycket kroppen orkar efter operation, ett svårläkt sår, infektion och en hel del missad träning.

Nu visade det sig att kroppen faktiskt orkade bra och framför allt så inser jag återigen hur mycket som sitter i huvudet när man springer.. Du orkar mer än du tror när det väl gäller. Viljan är ett mycket starkt verktyg. Sen är ju kroppen helt fantastisk på att samarbeta med viljan och det är jag väldigt tacksam för!!

image

Stack iväg med en lätt uppvärmning i kroppen åtta minuter efter att eliten stuckit iväg och där vinnaren sen slog banrekordet. Han sprängde en magisk 60-minuters gräns. Helt sjukt att man kan springa 21km på 59.35..

Tyckte inte riktigt jag hittade ”flowet” i början. Det var varmare än jag trodde, kollade lite för mycket på klockan (fast jag lovat mig själv att INTE göra det) och första delen i Slottskogen har ett par sega stigningar som jag glömt.. Men efter några kilometer rullade det på och känslan var helt okej. Första bron gick fint och vi hade vinden i ryggen. Hisingesidan avverkades i ett tempo som kändes bra men det var också precis vad jag orkade hålla och det var rätt varmt.

Någon kilometer innan andra bron började det kännas tyngre och kanske hade jag gått ut lite tufft.. En gel och lite vatten innan andra bron. Vet inte om det hjälpte direkt men jag kom upp för den segdragna Göta-älvsbron över mot Nordstan. Sen går det skönt utför en stund innan man ska ”upp” på avenyn. Avenyn, ja den är såklart svagt uppför.. som jag förresten tycker hela resten av loppet är.. (jag vet, det går nerför en bit från Götaplatsen men det kände jag nästan inte av igår..)

Det var nog ändå på avenyn som jag insåg att jag skulle göra en tid en bra bit under 1.40 som väl egentligen var det jag tänkt skulle vara rimligt att göra. Så även om mina ben var rätt tunga de fyra sista kilometrarna tillbaka mot Slottskogen så fick jag energi av det och framför allt en känsla om att formen kanske ändå finns där någonstans.. Även om jag återigen vill tillägga att man kommer långt på VILJA (och envishet) när löpningen inte riktigt går som på räls.

1.36.42 blev sluttiden och det är det snabbaste Göteborgsvarvet jag gjort och faktiskt den andra bästa tiden på en halvmara.. nu är det givetvis några som undrar om jag ändå inte ska springa Stockholm Marathon?! Det gör jag nog själv också innerst inne… Visst, jag kommer att klara det.. men det är dubbelt så långt och jag vill känna att det är ”värt” det.. Vi får se!!

image


Aktiv semester – I love it!!

Alltså… Semester finns det något bättre?! Ledig, fri och massa tid till att göra bara det man vill 🙂 Bara vara och ta dagen lite som den kommer är skönt.. men att få fylla dagarna med en massa härliga aktiviteter ute är ännu skönare. För mig är det energi. För mig är det glädje. För mig är det livet.

Jag fascineras väldigt ofta av naturen och krafterna som finns i de element som den till stor del består av. Kraften och energin som finns i vind (luft) och vatten. Kraften och energin i mäktiga landskap (jord). Kraften och energin naturen ger oss. Det ger mig en känsla av frihet men också en känsla av att vara väldigt liten i något stort. I något vi inte kan påverka men faktiskt kan använda och utnyttja. Jag är tacksam för att ha den möjligheten!

Den senaste veckan har jag varit på roadtrip i Danmark och Norge med en väldigt härlig vän som också gillar att vara aktiv på semestern (som tur är har jag många fina vänner som älskar det lika mycket som jag ?) Hittills har mycket handlat om surf. Vi har kitesurfat i Lökken och i Stavanger. På fantastiska stränder som helt klart är jämförbara med flera av dem jag varit på i andra kanske mer ”exotiska” länder. Igår fick jag dessutom lite efterlängtad vågsurf även om det mesta handlade om paddling i ett ganska stort stök av vågor och strömt vatten.. men det har sin tjusning det också ? Surfsemester på Skandinavisk mark får helt klart mer än godkänt.

Nu drar vi vidare mot andra aktiviteter ett par dagar och ger oss in i landet för att ta oss en tur uppför… Om allt går enligt plan och vädret är med oss så ska vi imorgon försöka oss på det här 🙂 Det finns två sätt att ta sig upp för Trolltunga, denna väg är lite mer krävande och det blir en utmaning för min del. Höga höjder vid branta stup kan få mig att fega ur lite men varför göra det enkelt för sig…..?!

Ser fram emot att fascineras mer av naturen och få fortsätta använda min kropp. Göra av med energi. Ge den energi. Uppleva energi.

image

 

image

 

 


Julmiddag i Oslo och kvällsbak!

En helg går fort.. för fort är det nog många av oss som tycker. Därför känns det bra när man lyckats utnyttja den till max.. och det är precis min känsla efter denna helg. Jag har hunnit med ett besök av pappa, syster och hennes småtjejer i fredags. En flygtur till Oslo för julmiddag med kite-tjejerna igår och idag när jag kom hem blev det en löprunda och ett lussebullsbak. Påfylld med energi från familj, härliga vänner, friskluft och lite träning. Jag är redo för ny vecka!!

Oslo.. strålande sol, blå himmel och ett lätt snötäckt landskap mötte mig när jag landade på Gardemoen igår. Fick en väldig längtan till skidåkning och riktig vinter. Hoppas verkligen den kommer snart!! Jag älskar vinter och snö och allt kul man kan göra när det är vitt på marken. Nu var det inte så mycket tid för skidor denna gång men det blev en liten ”topptur” till fots. Upp på höjderna för att se Oslo lite från ovan. Det var en vacker eftermiddagsvy vi fick..

bild

Inte lika härligt väder när jag landade hemma i Stockholm idag men trotsade både mörker, väder och en viss trötthet.. när jag snörade på mig löparskorna och tog mig runt Kungsholmen tidigare ikväll. Målbilden fick bli mina nybakta lussebullar och en mysig kvällsfika så här på 2:a advent. Testade att göra Lusskatter Paleostyle och följde detta recept som finns på Paleoskafferiet, där jag för övrigt hittar mycket inspiration till både matlagning och bak. Jag gillar saffran så därför hade jag självklart i julens bästa krydda i degen och de blev riktigt goda 🙂

IMG_1401

 

Massa tända ljus, lussebullar och tomtar.. julstämningen börjar krypa närmre..  bara ett par veckor kvar 🙂


Rödbetsbiffar, träning och massa kvalitetstid!

Har haft en riktig toppenhelg!! Min fantastiska vän Sandra har varit på besök och vi har fått riktigt mycket kvalitetstid. Tid för uppdatering om hur livet rullar på, på två ganska olika sätt, men ändå med rätt lika livsstil och värderingar. Tid för prat om vardag, prat om familj, prat om träning, prat om ALLT!! Vi kan det där med att prata 😉 skulle nog kunna göra det oavbrutet i en vecka.. Önskar att vi bodde närmre och fick dela mer av vardagslivet men å andra sidan blir det kanske ännu mer kvalitet och glädje nu när vi ses.

Vi delar träningintresset så fredagskvällen startade med lite löpning och ett pass i utegymmet i Rålis. Det går fint att träna ute än (temperaturen är ju toppen) och en grå november fredagskväll får man dessutom gymmet för sig själv 🙂 Efteråt blev det mumsiga rödbetsbiffar till middag, ett recept jag fått av min syster. Superenkelt och sjukt gott!!

Rödbetsbiffar med fetaostcreme

Riv ca 10 kokta rödbetor, blanda med solroskärnor (efter tycke och smak), krydda med salt och peppar.

Rör ner ett ägg och lite fiberhusk och forma sen till biffar som du steker på medelvärme. Låt de steka en stund på varje sida och försök att bara vända en gång. (Så håller de ihop bättre)

Gör en fetaostcreme på fetaost och turkisk yoghurt som du servar tillsammans med biffarna och en sallad.

image

Lördagen startade med lite sovmorgon, långfrulle och sen ett skönt intervallpass. Att köra intervall tillsammans med någon innebär ofta att man lyckas pressa sig lite extra.. och man måste inte ligga på samma nivå för att träna tillsammans och sporra varandra. Här fick vi båda ett bra pass på hög puls och med bra belastning på kropp eftersom varje vila bestod av 50 knäböj... (tackar Magnus Hagström som körde detta intervallpass med oss när jag gick löpcoachutbildningen)

Resten av helgen spenderades på söder med lunch, lite shopping, lite bubbel (i form av dryck) och massa bubbel (i form av prat..) boende på Scandic Malmen, skön morgonjogg och en god hotellfrukost. Jag är så tacksam över att ha en sån här vän i livet. Hennes trygghet, klokhet och stöd har tagit mig vidare ur tuffa perioder. En bättre vän är svår att hitta!! ❤️

image


Träning med vänner – bättre än fika?!

Hemma i vardagen. Åter i verkligheten med tidspusslet. Jobba, jobba lite till, hinna träna, ärenden som ska uträttas och saker som ska fixas. Så vill man ju ha tid att hinna umgås med vänner och familj. Det är svårt att få ihop det och man får ofta prioritera. Välja det som känns viktigast och bäst just för dig. Ibland kan man faktiskt kombinera lite av det man vill hinna med och ni är säkert många som redan gör det; Tränar med vänner?!

En löprunda, en powerwalk eller ett styrkepass på gymmet ger all möjlighet till att hinna prata om det du vill dela med din vän. Ikväll tog jag en härlig powerwalk med en av mina fina vänner och vi fick ett bra tillfälle att hinna uppdatera varandra om de senaste veckorna. Vi gick i 1,5 timme och det gjorde inget att det var mörkt, grått och regn i luften. Vi hade ju massor att prata om 🙂

Jag har som tur är flera vänner som gillar att umgås i form av att träna tillsammans. Då slipper jag prioritera och det är ju faktiskt i slutändan oftast bättre med träning än en fika.. I alla fall om man tänker på effekterna.. Fast ibland behöver inte heller det ena utesluta det andra, man kanske hinner fikan efteråt och då smakar den desto bättre!!

Idag blev det ingen fika men jag har hunnit göra en plåt med müsli som jag faktiskt saknat lite på frukostarna i Brasilien. Så nu längtar jag redan till morgondagens yoghurttallrik…

Följer sällan ett recept helt.. tar lite av det som finns hemma.. men typ det här innehöll kvällens müsli:

3 dl blandade nötter

2 dl fiberhavregryn alt dinkelgryn

1 dl linfrön

1 – 2 dl solrosfrön alt pumpafrön (idag tog jag båda)

1 dl riven kokos

2 msk smält kokosolja blandat med ca 1-1,5 dl vatten, 1 msk honung och MASSA kanel

Blanda alla ingredienser och rosta i mitten av ugnen på 175-200 grader tills müslin fått fin färg (ca 20-25). Rör om någon gång.

Ett tips är att skära lite torkade aprikoser och fikon som du blandar i efter rostningen!

image