D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Vare sig vi vill inse det eller inte börjar nu hösten att bli ett faktum.
Under nästkommande sex månader kommer soltimmarna att vara få, vilket innebär att det blir ännu viktigare att se till att kroppen får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Av den anledningen uppmärksammar Kurera idag D-vitaminets dag, som inträffar årligen på dagen för höstdagjämningen.

När höstdagjämningen inträffar i slutet av september brukar man säga att sommaren officiellt är över. Antalet soltimmar kommer under den närmaste tiden snabbt att minska.
För att förstå hur mycket kan vi ta Östersund som exempel, en stad som anses ligga i Sveriges mitt. Under juni månad har Östersund i genomsnitt 246 soltimmar – eller ungefär 8,4 soltimmar per dag. Redan i september har siffran nästintill halverats, till 3,83 soltimmar per dag. I december är antalet bara 0,5 soltimmar per dag.

► Läs också: Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

 

För få soltimmar för att bilda tillräckligt med D-vitamin
Så varför detta snack om soltimmar? Jo, D-vitamin brukar kallas just solskensvitaminet eftersom huden behöver utsättas för solens strålar för att kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret räcker det skandinaviska solljuset helt enkelt inte till. Soltimmarna är för få och solen når inte tillräckligt högt. Kosten blir då vår enda källa till vitaminet.
D-vitamin är dock det vitamin som är mest sällsynt i maten. Några livsmedel på D-vitaminrik kost är fisk som lax, sill, makrill och tonfisk, ägg samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.
Att personer i de nordligare länderna ofta har brist på vitaminet medför en negativ inverkan på vår allmänhälsa, menar dock allt fler forskare och experter. Tillräckligt med D-vitamin har nämligen visat sig avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad sjukdomar och besvär.

D-vitaminbrist orsak till många hälsobesvär
Senare års stora forskningsgenomslag gällande vad som påverkar folkhälsan har inte bara rört betydelsen av en bra tarmflora, utan även upptäckten om att D-vitaminbrist ligger bakom många sjukdomar (som fetma, diabetes, demens, MS) och andra tillstånd som autism och psykiska besvär. Vid ett flertal tillfällen har forskare och hälsoexperter gått ut och larmat om problemet med D-vitaminbrist i media. Bland annat har de uppmanat ansvariga myndigheter att ta sitt ansvar med ord som: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ´ingens bord´. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända.”
Till slut reagerade Livsmedelsverket och beslöt sig i slutet av 2015 för att D-vitaminberika fler livsmedel samt höja nivåerna. Men – många får fortfarande i sig för lite av vitaminet, menar experter. Inte minst eftersom redan mild D-vitaminbrist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, till exempel benskörhet och neuropsykiatriska sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminets dag – ett startskott för hösten
Många inom branschen vill hjälpa till att uppmärksamma vitaminet som anses kunna göra under för folkhälsan. En av dem är hälsokostkedjan Life, som förra året instiftade D-vitaminets dag, måhända inte bara för att värna folkhälsan utan även som ett smart sätt att marknadsföra vitaminer.
– Vi vill helt enkelt hylla D-vitaminet lite extra. Genom D-vitaminets dag vill vi upplysa om behovet att fylla på med D-vitamin under årets mörka månader. Vi vill även uppmana svenskarna att börja äta D-vitamin så vi alla kan hålla en jämn mängd i kroppen under hela året, vinter som sommar, säger Elin Bylund, den initiativtagande projektledaren på Lifes marknadsavdelning.
– D-vitaminets dag är startskottet för hösten och ett utmärkt tillfälle att se över sitt intag av vitaminet.
Själva står de redo, berättar hon.
– Alla våra butiker i Sverige inklusive vår e-butik har laddat för att lysa upp Sverige med, och om, det gula vitaminet, säger hon och tillägger att många butiker fyllt hela sitt skyltfönster med gula vitaminförpackningar.

Varför är just D-vitaminet så viktigt att uppmärksamma? Borde det inte finnas en C-vitaminets dag? Eller kanske magnesiumets eller järnets dag?
– Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga men eftersom tillförseln av D-vitamin från solen varierar kraftigt över året vill vi att D-vitaminets dag ska fungera som en påminnelse i almanackan om att det är dags att säkerställa intaget via kosten.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Höstdagjämningen – ett symboliskt val
Att dagen infaller årligen på dagen för höstdagjämningen, alltså den 22 eller 23 september, är ett symboliskt val, berättar Elin Bylund.
– På höstdagjämningen är dag och natt lika långa, sedan blir det allt mörkare och vi måste förlita oss på kosten för att fylla vårt behov av vitaminet.
Hon berättar att vi får i oss ungefär 7 mikrogram (mcg) D-vitamin per dag, vilket ligger under rekommendationen.
– Höstdagjämningen är ett symboliskt val för att uppmärksamma att hösten är här och med det även D-vitaminsäsongen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Andra aktörer positiva till dagen
Så hur är det med de andra aktörerna i branschen – hänger de på och stöttar D-vitaminets dag?
– Vi jobbar aktivt för att lyfta kunskapsnivån ute bland folk för att fler ska få upp ögonen för vad vitaminer kan göra för oss. Självklart kommer även vi vara med och stödja ett sådant bra initiativ, säger Fredrik Gustafsson, försäljningsansvarig på hälsokostkedjan Hälsokraft.
– Vi kommer stötta ”D-vitaminets dag” främst genom att delge vår kunskap om D-vitamin till våra kunder och på så sätt hjälpa till att höja kunskapsnivån om detta viktiga vitamin hos folket. Som vi gör alla dagar. Samt kanske upplysa om att det är just D-vitaminets dag.

 Läs också: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

Apotek Hjärtat: ”Vi får titta på detta till nästa år”
Även Apotek Hjärtat välkomnar att D-vitamin får mer av sin förtjänta uppmärksamhet.
– Ett bra vitaminintag är alltid viktigt att uppmärksamma även om det finns olika sätt att göra det på. Vi får titta på detta till nästa år och se om det kanske kan vara aktuellt att vara med då. D-vitamin är lite speciellt då vi behöver solen för att tillverka vitaminet, det är också ett av de vitaminer som vissa faktiskt har brist på i Sverige så visst kan det vara värt att uppmärksamma, säger Catharina Claesson, ansvarig för läkemedelsinformation, farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

”Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag”
Winta Woldai är toxikolog på Apoteket AB. Hon menar att D-vitaminet är viktigt men så är alla vitaminer.
– Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag. Om du äter sunt och varierat får du i dig det mesta du behöver genom maten men ibland är det bra med ett tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det kan gälla om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid, påpekar hon och tillägger:
– D-vitamin hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Kroppen kan själv bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen under sommarhalvåret men den förmågan minskar när man blir äldre eller om man har mörk hudfärg. Pigmentet skyddar mot solens strålar och därmed förhindras bildningen av vitamin D. Detsamma gäller om man har heltäckande kläder under sommaren. Då är det extra viktigt att tänka på D-vitamin och eventuellt ta tillskott, säger Winta Woldai.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vill du läsa mer om vikten av D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.