D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Vare sig vi vill inse det eller inte börjar nu hösten att bli ett faktum.
Under nästkommande sex månader kommer soltimmarna att vara få, vilket innebär att det blir ännu viktigare att se till att kroppen får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Av den anledningen uppmärksammar Kurera idag D-vitaminets dag, som inträffar årligen på dagen för höstdagjämningen.

När höstdagjämningen inträffar i slutet av september brukar man säga att sommaren officiellt är över. Antalet soltimmar kommer under den närmaste tiden snabbt att minska.
För att förstå hur mycket kan vi ta Östersund som exempel, en stad som anses ligga i Sveriges mitt. Under juni månad har Östersund i genomsnitt 246 soltimmar – eller ungefär 8,4 soltimmar per dag. Redan i september har siffran nästintill halverats, till 3,83 soltimmar per dag. I december är antalet bara 0,5 soltimmar per dag.

► Läs också: Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

 

För få soltimmar för att bilda tillräckligt med D-vitamin
Så varför detta snack om soltimmar? Jo, D-vitamin brukar kallas just solskensvitaminet eftersom huden behöver utsättas för solens strålar för att kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret räcker det skandinaviska solljuset helt enkelt inte till. Soltimmarna är för få och solen når inte tillräckligt högt. Kosten blir då vår enda källa till vitaminet.
D-vitamin är dock det vitamin som är mest sällsynt i maten. Några livsmedel på D-vitaminrik kost är fisk som lax, sill, makrill och tonfisk, ägg samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.
Att personer i de nordligare länderna ofta har brist på vitaminet medför en negativ inverkan på vår allmänhälsa, menar dock allt fler forskare och experter. Tillräckligt med D-vitamin har nämligen visat sig avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad sjukdomar och besvär.

D-vitaminbrist orsak till många hälsobesvär
Senare års stora forskningsgenomslag gällande vad som påverkar folkhälsan har inte bara rört betydelsen av en bra tarmflora, utan även upptäckten om att D-vitaminbrist ligger bakom många sjukdomar (som fetma, diabetes, demens, MS) och andra tillstånd som autism och psykiska besvär. Vid ett flertal tillfällen har forskare och hälsoexperter gått ut och larmat om problemet med D-vitaminbrist i media. Bland annat har de uppmanat ansvariga myndigheter att ta sitt ansvar med ord som: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ´ingens bord´. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända.”
Till slut reagerade Livsmedelsverket och beslöt sig i slutet av 2015 för att D-vitaminberika fler livsmedel samt höja nivåerna. Men – många får fortfarande i sig för lite av vitaminet, menar experter. Inte minst eftersom redan mild D-vitaminbrist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, till exempel benskörhet och neuropsykiatriska sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminets dag – ett startskott för hösten
Många inom branschen vill hjälpa till att uppmärksamma vitaminet som anses kunna göra under för folkhälsan. En av dem är hälsokostkedjan Life, som förra året instiftade D-vitaminets dag, måhända inte bara för att värna folkhälsan utan även som ett smart sätt att marknadsföra vitaminer.
– Vi vill helt enkelt hylla D-vitaminet lite extra. Genom D-vitaminets dag vill vi upplysa om behovet att fylla på med D-vitamin under årets mörka månader. Vi vill även uppmana svenskarna att börja äta D-vitamin så vi alla kan hålla en jämn mängd i kroppen under hela året, vinter som sommar, säger Elin Bylund, den initiativtagande projektledaren på Lifes marknadsavdelning.
– D-vitaminets dag är startskottet för hösten och ett utmärkt tillfälle att se över sitt intag av vitaminet.
Själva står de redo, berättar hon.
– Alla våra butiker i Sverige inklusive vår e-butik har laddat för att lysa upp Sverige med, och om, det gula vitaminet, säger hon och tillägger att många butiker fyllt hela sitt skyltfönster med gula vitaminförpackningar.

Varför är just D-vitaminet så viktigt att uppmärksamma? Borde det inte finnas en C-vitaminets dag? Eller kanske magnesiumets eller järnets dag?
– Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga men eftersom tillförseln av D-vitamin från solen varierar kraftigt över året vill vi att D-vitaminets dag ska fungera som en påminnelse i almanackan om att det är dags att säkerställa intaget via kosten.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Höstdagjämningen – ett symboliskt val
Att dagen infaller årligen på dagen för höstdagjämningen, alltså den 22 eller 23 september, är ett symboliskt val, berättar Elin Bylund.
– På höstdagjämningen är dag och natt lika långa, sedan blir det allt mörkare och vi måste förlita oss på kosten för att fylla vårt behov av vitaminet.
Hon berättar att vi får i oss ungefär 7 mikrogram (mcg) D-vitamin per dag, vilket ligger under rekommendationen.
– Höstdagjämningen är ett symboliskt val för att uppmärksamma att hösten är här och med det även D-vitaminsäsongen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Andra aktörer positiva till dagen
Så hur är det med de andra aktörerna i branschen – hänger de på och stöttar D-vitaminets dag?
– Vi jobbar aktivt för att lyfta kunskapsnivån ute bland folk för att fler ska få upp ögonen för vad vitaminer kan göra för oss. Självklart kommer även vi vara med och stödja ett sådant bra initiativ, säger Fredrik Gustafsson, försäljningsansvarig på hälsokostkedjan Hälsokraft.
– Vi kommer stötta ”D-vitaminets dag” främst genom att delge vår kunskap om D-vitamin till våra kunder och på så sätt hjälpa till att höja kunskapsnivån om detta viktiga vitamin hos folket. Som vi gör alla dagar. Samt kanske upplysa om att det är just D-vitaminets dag.

 Läs också: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

Apotek Hjärtat: ”Vi får titta på detta till nästa år”
Även Apotek Hjärtat välkomnar att D-vitamin får mer av sin förtjänta uppmärksamhet.
– Ett bra vitaminintag är alltid viktigt att uppmärksamma även om det finns olika sätt att göra det på. Vi får titta på detta till nästa år och se om det kanske kan vara aktuellt att vara med då. D-vitamin är lite speciellt då vi behöver solen för att tillverka vitaminet, det är också ett av de vitaminer som vissa faktiskt har brist på i Sverige så visst kan det vara värt att uppmärksamma, säger Catharina Claesson, ansvarig för läkemedelsinformation, farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

”Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag”
Winta Woldai är toxikolog på Apoteket AB. Hon menar att D-vitaminet är viktigt men så är alla vitaminer.
– Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag. Om du äter sunt och varierat får du i dig det mesta du behöver genom maten men ibland är det bra med ett tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det kan gälla om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid, påpekar hon och tillägger:
– D-vitamin hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Kroppen kan själv bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen under sommarhalvåret men den förmågan minskar när man blir äldre eller om man har mörk hudfärg. Pigmentet skyddar mot solens strålar och därmed förhindras bildningen av vitamin D. Detsamma gäller om man har heltäckande kläder under sommaren. Då är det extra viktigt att tänka på D-vitamin och eventuellt ta tillskott, säger Winta Woldai.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vill du läsa mer om vikten av D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kosttillskott på sked framför grönsaksdisk

På regeringens uppdrag: Nu utreds om Sverige ska införa maxgränser för vitaminer och mineraler

Naturlig hälsa

Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att ”utreda och vid behov införa föreskrifter om maximalvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott". Men branschorganisationen Svensk Egenvård som har deltagit i dialogen med Livsmedelsverket hävdar att något sådant behov inte finns i Sverige. "Nej, vi ser inget behov av nationella maxvärden i Sverige. Den svenska lagstiftningen med producentansvar är bra och det fungerar absolut inte bättre i andra länder med maxvärden", säger VD Mats Nilsson till Kurera.

Man i läkarrock skakar hand med person i kostym

Svenska läkare får miljoner av läkemedelsföretag

Allmänt

Tiotals miljoner kronor betalades i fjol ut till läkare och annan vårdpersonal – direkt från läkemedelsföretagen. De har fått betalt för att på olika sätt samarbeta med industrin. Schweiziska läkemedelsföretaget Novartis är det bolag som har betalat ut mest till enskilda läkare. Det visar SvD:s granskning av Läkemedelsindustriföreningens nya öppna data.

Laxfilé på träbord

Förbjudet bekämpningsmedel i odlad lax (– och allt mindre omega-3)

Kost

En analys som Testfakta låtit göra av tolv olika laxprodukter visar att all testad lax innehöll det förbjudna – och potentiellt hälsofarliga – bekämpningsmedlet etoxikin, dessutom i över hälften av fallen i mängder som överskrider gränsvärdet för kött flera gånger om. Ämnet tillsätts i fiskfodret för att det inte ska explodera under transporten. En ny studie visar också att mängden nyttiga fettsyror i odlad lax har halverats de senaste tio åren.

Åsa med sin son Herbert två år

Livet som förälder till ett barn med typ 1-diabetes

Krönikan

Jag vet att det är många föräldrar som liksom oss kämpar med diabetes dygnet runt. Föräldrar som vet precis hur mycket jobb, och rädsla, det innebär. Till alla dem som har den stora lyckan att inte ha ett diabetesdrabbat barn vill jag bidra till att belysa vilken allvarlig sjukdom det är. Och om hur en vanlig dag kan se ut för oss som är föräldrar.

Vegoburgare

Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam

Kost

De tre stora livsmedelsföretagen Lidl, Max och Orkla Foods har i sina reklamer kallat vissa produkter "vegetariska", trots att de innehåller både mjölk och ägg. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser att informationen i marknadsföringen är otillräcklig, klassar den som vilseledande - och nu fälls företagen för vegofusk.

Illustration av förändringstrappa

Motivationsguide för bestående förändring

Allmänt

Nytt år med löften om att börja ett nya hälsosamt liv. Många går ut hårt och är på gymmet varje dag, äter nyttig mat varje måltid och pressar sig själva ganska hårt. Det kan fungera för några men finns inte den riktiga viljan till förändring så återgår man ganska snabbt till sina gamla vanor. Man orkar inte hålla i sina förändringar och de blir inte bestående. Men varför är det så svårt att genomföra en förändring? Hur blir vi motiverade att förändra oss? Och går det att motivera andra till förändring? Här är Liria Ortiz motivationsguide för bestående förändring.

kvinna vid dator

Så slipper du bli sjuk!

Förkylning

Under vintermånaderna hostas det och snörvlas till höger och vänster. Men inte alla drabbas. I alla fall inte så ofta. De som har ett starkt immunförsvar klarar sig bättre – och får ett kortare sjukdomsförlopp när de väl drabbas. Vill du slippa bli sjuk? Här får du åtta tips på förebyggande hjälp som stärker immunförsvaret.

Ugnsomelett med chevré

Ugnsomelett med chèvre

Mat

Här är ett underbart recept på en ugnsomelett med getost. "Den här omeletten vill jag äta till frukost, lunch och middag - och det har jag också gjort flera gånger inom loppet av en vecka. Enkel att göra, lockande utseendemässigt och oerhört god", berättar Emma V Larsson som testat receptet som kommer från boken "Made by Marys Gröna Frukost”.

Äldre par håller handen

Vissa tarmbakterier kan ge alzheimer

Allmänt

Bakterierna i tarmen tycks spela roll för utvecklingen av Alzheimers sjukdom, enligt forskare i Lund. Upptäckten kan få stor betydelse. "Nu skulle man faktiskt kunna förhindra att folk insjuknar", säger en av forskarna bakom studien till TT.

Två hjärtan formas av fyra par händer mot solnedgångsbakgrund

Älska dig själv och bli lyckligare i dina relationer!

Sex- och relationer

Fungerar dina relationer – eller slutar de tvärtom oftast med katastrof och tandagnissel? Huruvida dina relationer fungerar eller ej beror till stor del på ditt mått av kärlek till dig själv. Det hävdar i alla fall experten Karin Isberg. "Självkärleken sätter en lägstanivå för hur mycket kärlek som vi får i våra relationer. Det bekräftelsebehov som kommer ur låg självkärlek förstör dina möjligheter att få en bra relation", berättar hon för Kurera och tipsar om fem sätt att visa självkärlek.

personal på sjukhus

Vårdpersonal vill prata näring – men saknar förutsättningar

Kost

Många sjuksköterskor och läkare inom primärvården vill prata med patienterna om vikten av näringstillförsel och hälsosamma matvanor mer än vad de gör idag. Anledningarna till att de inte gör detta idag är framför allt brist på tid och resurser, visar en ny undersökning. "Nu behöver vårdens beslutsfattare prioritera frågan och ge personalen förutsättningar. Att prata mat räddar liv", säger Anette Jansson, dietist på Livsmedelsverket.

Flicka med huvudet i händerna

Känner du dig missmodig eller mår psykiskt dåligt? Du kan ha litiumbrist

Krönikan

Att vi behöver mineralämnen som exempelvis magnesium, natrium, kalium och kalcium för vår hälsa vet nog redan många av de personer som kommer att läsa det här. Men hur många känner egentligen till mineralet litium – och hur viktigt det är för att vi ska må bra psykiskt? Då många idag förmodligen lider brist på litium borde det finnas all anledning att mineralet godkänns som kosttillskott. Förmodligen skulle det göra enorm skillnad för folkhälsan – både den fysiska och psykiska.

kollage socker majs mjölk donald trump vete

Världens matpriser högre än på länge

Allmänt

Världsmarknadspriserna på livsmedel är de högsta på två år. Bara under 2016 steg priserna med 16 procent. Socker och spannmål största anledningarna – och Donald Trump. Det rapporterar FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO.

En glad Marie-Ann på en klippa med sin hund

Det enda som hjälper Marie-Ann mot ledvärken

Värk

Redan när Marie-Ann Gustafsson var 38 år konstaterades det att hon hade artros i båda sina knän. De var helt förslitna och Marie-Ann led av värk – nästan vad hon än gjorde. "Livet var en ond cirkel. Allt gjorde ont. Jag fick mitt liv tillbaka när jag upptäckte ett kosttillskott med glykosaminoglykaner", berättar hon.

stressad och trött kvinna på jobbet

Fem örter som hjälper vid stress och utmattning

Mental hälsa

Sjukskrivningar kopplade till stress har ökat drastiskt senaste åren, värst drabbade är kvinnor. Om man känner sig stressad eller utmattad är det viktigt att ta hjälp direkt, innan det är försent. När man väl gått in i väggen kan det ta år att komma tillbaka. Här är fem adaptogena örter som verkligen kan göra skillnad.

gojibär

Mycket bekämpningsmedel i gojibär – Så här lätt slipper du undan

Kost

Gojibär är ett asiatiskt bär väldigt rikt på vitaminer och mineraler. Men – det är viktigt att känna till att bäret, liksom annan frukt och grönt, inte bara förser dig med nyttigheter. I alla fall inte om det har besprutats. Med anledning av ett test gjort av konsumenttidningen Råd & Rön där för höga halter bekämpningsmedel hittats i var tredje påse gojibär inser vi på Kurera att (ännu) en påminnelse om vikten av ekologiskt är på sin plats. Ekologiska livsmedel – inklusive gojibär – har nämligen inte besprutats med skadliga kemikalier.

Chagachailatte

Chagachailatte

Drycker och smoothies

Kryddig och värmande dryck med sprängticka och ljuvlig smak av kanel, kardemumma och vanilj. Om du störs av kryddorna när du dricker, låt dem sjunka till botten ordentligt, eller sila bort dem med en tesil.

hand naglar nagellack

De tunna och sköra naglarna är nu ett minne blott

Skönhet

Sköra, flisiga och spruckna. Gerd har alltid haft problem med sina naglar och trodde att hon hade testat allt för att stärka dem. Tills hon hittade lösningen i hälsokostbutiken. Nu behöver hon inte gömma händerna i fickorna längre. "Äntligen kan jag visa upp mina händer!" säger hon.

Hjärt- och kärlsjukdom orsakas av C-vitaminbrist

Krönikan

Är du infektionskänslig? Får du mycket träningsvärk? Blir du mycket behandlingsöm efter djupgående behandlande massage? Får du lätt blåmärken? Blöder du ofta näsblod? Tar det lång tid innan dina sår läker? Har du synliga blodkärl? Har du åderbråck? Har du hemorrojder? Har du blödande tandkött? Har du stela och föråldrade blodkärl? Har du högt blodtryck? Har du haft blodpropp? Har du drabbats av stroke? Har du haft hjärtinfarkt? Då är det stor risk att du har C-vitaminbrist.

Bilder från ultraljud

Forskare: Ät E-vitamin om du vill undvika missfall!

Forskning

Att ha brist på vitamin E stjäl livsviktig energi och näring från ett embryo, vilket kan orsaka allvarliga neurologiska skador, vilket i sin tur kan leda till missfall, visar ny amerikansk forskning. Experter råder nu gravida kvinnor att se till att de äter mat rik på E-vitamin – eller tar tillskott.

Grönsaker intill ett anteckningsblock och penna

Lär dig behandla sjukdomar med matens läkande förmåga

Kost

Läk sjukdomar med örter, lär dig hur maten kan bli din medicin och lev frisk långt upp i åren. På Nordiskt Näringscenter lär man ut kunskap som håller på att glömmas bort. Här finns plats för terapeuten som vill vidareutbilda sig, för privatpersoner som vill bli sin egen ”husdoktor” och för personal i den traditionella vården som vill lära mer om mat som läker.