Därför slutar vi att vara kära

Har du någonsin varit galet kär i någon – och så plötsligt slutat vara det? Det händer de flesta och behöver inte vara något dåligt.
Men – varför slutar vi egentligen att vara kära? 
Ja, undrar du det ska du fortsätta läsa. Sajten MindBodyGreen har nämligen benat ut just den saken.

Känslan av att vara ”kär” uppstår när två personer som är attraherade av varandra också känner sig trygga nog att släppa in varandra i sina autentiska känslor och tillåter sig att vara sårbara. Då kan vi komma till det där stadiet då vi känner stor och passionerad kärlek. För detta krävs inte bara kemi utan även att båda parter känner sig sedda, hörda och uppskattade.
Och allt det där är vi ofta väldigt bra på – i början.

► Läs också: Så undviker du bråk i din relation

 

Så varför bleknar känslorna?
Alla som någon gång varit där vet att det är ganska underbart att leva i det där ruset av känslor, i den där till synes så trygga, förhoppningsfulla bubblan av bekräftelse. Så, vad är det då som gör att den känslan sedan, ofta, bleknar?
Ja, det finns säkert många anledningar men framför allt beror det på följande, hävdar MindBodyGreen.

Rädslan tar över

Vilken rädsla, undrar du kanske? Jo, rädslan för att bli avvisad eller på tok för investerad och uppslukad. Det vill säga rädslan att förlora den andra eller att förlora sig själv. För vi går alla in i förhållanden med vissa rädslor. Nyckeln till att lyckas vara fortsatt kära är att lära sig att hantera dessa rädslor på ett hälsosamt och produktivt sätt.

Sluta skydda dig själv
Har ni en gång lärt er att ni måste skydda er själva mot dessa rädslor snarare än att våga möta dem kommer ni, likt resten av oss, att börja agera på ett sätt som istället långsamt saboterar relationen. Det hela är enkelt. Ni kommer inte längre att känner er trygga och sammanlänkade när ni ägnar för mycket tid åt att skydda er själva med olika typer av kontrollerande beteenden.

Exempel på dessa beteenden är:
• Ni blir arga, kritiserande, fördömande. Ni skyller ifrån er, försöker ge den andra känslor av skam och skuld, agerar krävande, attackerande, förklarande och försvarande.
• Ni stänger ner, sluter er, blir tysta och delar inte längre med er. Ni börjar att motarbeta, hålla inne med information och ljuga.
• Ni blir klängiga och självplågande – tar på er offerkoftan.
• Ni blir utåtagerande och svarar med att ta till beroenden/missbruk som mat, alkohol, droger, läkemedel eller aktiviteter som TV, shopping, jobb, videospel, sex, porr, otrohet – och så vidare.

Läs också: 5 val som får förhållandet att hålla

Öppna ert hjärta i kristider – inte tvärtom
När ni reagerar på rädslor genom att stänga era hjärtan och istället lägga er kraft på någon/några av ovan nämnda flyktbeteenden gör ni inte ert förhållande – och framtida lycka tillsammans – någon tjänst. Ingen av er kommer att känna sig sedd, hörd, värdesatt eller uppskattad.
Känslan av att vara ”kär” kan inte överleva under dessa omständigheter, menar MindBodyGreen, och till och med par som är väldigt kära och attraherade av varandra brukar känna att tillgivenheten avtar.

Så, hur blir man kär igen? Går det ens?
Även om ni känner att all kärlek är borta är det sällan så, skriver sajten. För var ni en gång kära i varandra kan ni, i de flesta fall, få känslorna tillbaka. Men inte utan att ni också utför ett eget inre arbete gällande att försöka läka era rädslor. För dessa är vad som förstör för er, och vad som kommer att fortsätta att göra det – om om igen – om ni (du) inte gör något åt det.

► Läs också: Varför kvinnor lämnar män de älskar!

Identifiera och våga möt dina issues – snarare än fortsätta fly
Du måste alltså identifiera dina egna problem och ta itu med dessa (efter bästa förmåga), hellre än att fortsätta fly. Men visst, det är jobbigt att titta inåt och därför är det lätt att välja att ignorera problemen och istället fly till något av ovan nämnda beteenden. Flyktbeteenden kommer du dock ingenstans med i längden.

Ge dig själv den kärlek du önskar av din partner
Lösningen för att fortsätta vara kär på lång sikt –  eller knepet du måste bemästra innan du kan bli lyckligt kär i din partner igen – är att du först måste bli kär i dig själv, skriver sajten. Att du lär dig att se, höra, värdesätta och uppskatta dig själv är a och o. Detta gör du genom att ge dig själv den typ av kärlek du helst av allt skulle vilja ha av din partner.

► Läs också: Forskning: Brist på empati beror på alexitymi – inte autism

Låt inte en annan persons avvisande eller godkännande avgöra hur du ser på dig själv 
Att lära dig älska dig själv är nyckeln till mycket, inte minst till hur du botar dina rädslor. När du ser, hör, värdesätter och uppskattar dig själv, kommer du nämligen inte längre att vara rädd för att bli avvisad. Och, även om ingen av oss gillar att bli avvisad, slutar vi att vara rädda för det när vi älskar oss själva. Vi tar det inte längre personligt. Vi tror inte längre att en annan persons avvisande eller godkännande är det mest exakta måttet på vårt eget värde.
När vi inte längre ser ett eventuellt avvisande som vår största rädsla upphör vi alltså även att vara sårbara. Detta sker genom att vi satt punkt för vår självförnekande osäkerhet och tendens att låta den där känslan äta upp oss.

Att vara kär börjar med kärlek till dig själv
När du älskar dig själv har du också lättare att dela med dig av din kärlek till din partner. Men det är först när du verkligen värdesätter din egen essens, den du egentligen är, som du kan värdesätta även din partners essens.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Det kan räcka med att en av er gör jobbet
Även om bara en av er gör resan för att finna kärlek till självet kan det vara tillräckligt för att läka relationen. För om en person kan sluta med sina rädslor och därmed med sina kontrollbeteenden ämnade för ”självskydd” och istället kan börja känna genuin kärlek till sig själv och sin partner  – ja, då kan det förvandla vilken relation som helst, hur dysfunktionell den än verkat vara, till ett kärleksfullt och produktivt förhållande.
Så hellre än att betänka separation eller skilsmässa när du inte längre känner dig kär, prova först att älska dig själv lite mer. Det är det enda sätt att uppleva en äkta och varaktig kärlek med din partner.
Och du. Ju tidigare du börjar, desto bättre.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.