Splitbild: blodsockermätare samt niklas cederberg som springer maran

Diabetiker? Så ska du tänka vid uthållighetsträning – och tävling

Diabetiker och sugen på att börja träna? Kanske till och med bränna av ett långlopp som Vasaloppet eller ett Maraton?
Det är fullt möjligt, menar diabetikern tillika Maraton- och Vasaloppsutövaren Niklas Cederberg från Stockholm. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Att vara typ 1-diabetiker och syssla med uthållighetsidrott är en utmaning i sig, menar Kureras bloggare Niklas Cederberg, 50, från Stockholm.
– Men det är fullt möjligt. Det handlar ju inte bara om ha en bra kondition och att vara uthållig för att exempelvis klara ett maraton eller en halvmara. Det handlar ännu mer om att ha koll på sitt blodsocker för att kunna prestera och ta sig i mål på ett tryggt sätt.

Niklas 10 bästa tips till diabetiker som vill börja uthållighetsträna:

 

1: Lär känna din kropp – och ditt blodsocker
– Detta är A och O för en diabetiker. Oavsett om det är i vardagen eller under träning måste du ha koll på hur blodsockret ligger och hur det påverkas av det du gör. När jag  började springa aktivt 2009 var jag extremt noga med att testa blodsockret före, under och efter passet – oavsett hur långt jag sprang. Att ha en blodsockermätare i midjebälte (eller varför inte ett FlipBelt?) är alltså att rekommendera.

2: Ha med dig druvsocker
– Se till att ha ordentligt med druvsocker om du skulle få för lågt socker. Det är ett måste och en självklar ”livförsäkring”.

3: Tänk på vad du äter
– När du ska träna spelar även mat och när du äter den en viktig roll. Själv lärde jag mig tidigt att efter lättare måltider som till exempel fisk måste jag vara betydligt försiktigare med insulinet. Det enklaste till en början är nog att inte träna i anslutning till en måltid utan att istället göra det innan. Då påverkas man inte så mycket av sitt måltidsinsulin.

4: För anteckningar
– För gärna anteckningar på dina blodsockernivåer, hur långt du sprang, vad du  hade ätit etcetera. Då blir det lättare att utvärdera och hitta rätt nivåer till kommande pass.

5: Håll koll på blodsockret under hela passet
– Du kommer ganska snabbt att märka hur mycket ditt blodsocker sjunker under passet. Själv brukar jag försöka ligga lite högre före passet så jag ”har lite att gå på”. Så info som tål att upprepas är: Glöm inte blodsockermätaren innan du lärt dig hur din kropp påverkas av träningen.
Viktigt att veta är också att ett högt blodsocker påverkar orken och kraften negativt. Du presterar oftast väldigt dåligt och känner dig orkeslös vid höga blodsockernivåer.

6: Fyll på med näring NÄR (- inte om) det behövs
– Om det skulle behövas fyller jag på lite redan innan jag ger mig iväg. Det kan vara en smörgås, druvsocker, sportdryck eller vad som passar just då. Se till att under själva passet ha druvsocker, sportdryck eller liknande redo. Ibland behövs inget men under lite längre pass brukar jag ta lite lätt utspädd sportdryck ungefär var sjätte kilometer. Vid långpass på upp till tre mil har jag gärna även något ätbart med mig, till exempel en energibar eller ett wienerbröd. Du kommer på sikt lära dig vad som passar just dig och när under passet du behöver tillföra något sött för att bibehålla en vettig sockernivå.

7: Du behöver ofta fylla på extra vid tävling
– Kom ihåg att tävlingar är en helt annan sak än vanlig träning. Att springa i  så kallat ”prattempo” är en stor skillnad mot att springa för fullt under ett lopp. Här går det oftast i ett högre tempo, du pressar dig mer och därför behöver du ha extra koll och, oftast, tillföra extra näring.

8: Tänk på att omdömet minskar vid trötthet
– När man är trött tappar man lite omdöme och tyvärr känner man då inte lika lätt av om blodsockernivån är låg. Jag har själv lyckats ligga på 2,8 halvvägs in i ett maraton och det är ju verkligen lågt. Detta var innan jag knäckte min egen kod och hittade precis hur mycket jag behöver stoppa i mig under 4,2 mils löpning för att sedan gå i mål på 5,8 millimol (Vintermaran), vilket jag måste säga är i stort sett helt perfekt.

9: Vid behov – ta hjälp med blodsockermätningen
– Under tävlingar är det också bra att ha hjälp med mätningen. Jag brukar kunna ta hjälp av min fru eller son när det är race, och jag brukar försöka få till i alla fall en blodsockermätning under ett maraton.

10: För dig som är osäker – kör ett testlopp
– Jag kan absolut rekommendera att köra ett testlopp i området där du bor. Jag har ju min milrunda och då ställer jag dryck, mätare och – i mitt fall – ett wienerbröd hemma på trappen för att sedan testa mig och vara beredd att fylla på vid varje varv under resans gång.

Konsultera vården om du har en ”stökigare” diabetes
Att uthållighetsträna som diabetiker handlar till störst del om att ha kontroll på sin diabetes, menar Niklas.
– Precis som i det vanliga livet. Det är faktiskt inte så svårt om du bara går varligt fram och lär dig. För mig tog det faktiskt några år att lära mig exakt hur jag ska tänka men jag har inte stött på några större problem under vägen, säger Niklas och fortsätter:
–  Men det är viktigt att tänka på att vi alla är unika och alla diabetiker påverkas på olika sätt. Så har du en lite ”stökigare” diabetes rekommenderar jag att du också konsulterar din läkare eller diabetessköterska.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!