Expertens övning för effektiv stressreducering!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund? 
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
– Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt, säger hon.

Det är alldeles för lätt att fastna i stress – och låta sig hållas fången där. Men det går att ta sig ur den därstressburen och bli fri igen – med hjälp av återhämtning. Återhämtning är a och o för att inte bli utbränd.
Vad som upplevs som effektiv återhämtning varierar från person till person. Om det är ett kvällsdopp, att påta i trädgården, att måla, meditera – eller leka med barnen… ja, det vet bara du.

► Läs också: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Övning som dämpar hjärnaktiviteten
Men det finns även övningar som fungera på alla. Nåja, så gott som alla. Det menar Jane Fogelström, tidigare barnmorskeexpert i Kureras expertpanel.
– Det är en enkel övning som alla som är stressade, utbrända eller oroligt lagda kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten, säger hon.

Enkel övning för effektiv stressreducering!

Vänta inte – börja nu!
Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd till först när den ”verkligen” behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt. Men vänta inte utan börja nu, poängterar hon.
– Mitt råd är att göra denna övning innan den behövs. För är du redan ”uppvarvad” och har huvudet fullt av tankar som bara snurrar brukar det inte fungera lika bra att testa någonting nytt. Det vet du ju från andra tillfällen om du tänker efter, eller hur?

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Korsa händerna - och knäpp dem.

Korsa händerna – och knäpp dem.

Jämför det med andningsteknik inför förlossning
Jane Fogelström menar att det är att jämföra med andnings- och avslappningsträning inför att föda barn, till exempel profylaxtekniken. Det vill säga, även där behöver du öva innan för att, till fulla, kunna använda tekniken när det gör ont och är som mest intensivt.
– Och tro inte att det är förgäves bara för att du inte känner dig ”tillräckligt” stressad. Redan när du tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd hjälper du kroppen att gå ned i grundspänning, säger hon.

Kan användas vid insomningsbesvär – eller innan ett jobbigt möte
Hon berättar att hon har haft klienter som efter att ha gjort den här övningen har upplevt ett helt nytt lugn och en känsla av att, för första gången i sitt vuxna liv, ha en hjärna som inte “snurrar” på. Andra har med framgång använt övningen innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter.
– Eller om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

► Läs också: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

”Vi gör redan delar av övningen, utan att veta om det”
De flesta av oss gör faktiskt redan delar av denna position till vardags, berättar Jane Fogelström.
– Det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte.

Går att utföra var som helst, när som helst
Övningen går att utföra var du än är, poängterar hon. Och oavsett om du sitter, ligger eller står.
– Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, har en stund i soffan efter jobbet eller innan du somnar på kvällen. Använder du positionen ofta under dagen sjunker dina stressnivåer markant. Det är en ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt.

► Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

Barnmorskan som blev utbildare och expert på att läka trauman
Jane Fogelström är många saker. Framför allt är hon en inkännande och förtroendeingivande person. Att hon sedan även har en massa kunskap och spännande erfarenheter att dela med sig av känns mest som en bonus. Att träffa Jane bara för Jane är liksom värt något bara det.
Men för att ändå försöka definiera henne på ett sätt som fler förstår, genom en titel, blir hennes förklaring barnmorska som blev kursledare, EFT-terapeut, profylaxinstruktör och auraförmedlare.
Janes specialiteter är i första hand stödmetoder vid förlossning samt vid bearbetning av förlossningsrädsla, men hon tar även emot klienter med annan typ av ”problematik”. Till exempel personer som har haft en tuff eller traumatisk barndom, som lider av dålig självkänsla, ätstörningar, en felaktig kroppsuppfattning eller som har problem i sina relationer, till exempel med vänner eller i kärleksrelationer.

► Läs också: Undvik stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Egen erfarenhet
Hennes eget letande efter hjälp för att läka sin tuffa barndom har lett henne att helt byta “bana” – från ett traditionellt yrke till att dela med sig av sina upptäckter till andra.
Hennes förhoppning är att andra inte ska behöva gå samma “långa” väg som hon gjort, utan direkt kan använda det som faktiskt gör skillnad på djupet.
– Vuxna människor liknar i mina ögon gamla tidens batterier som blir förbrukade och dagens barn är som uppladdningsbara batterier.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!