Expertens övning för effektiv stressreducering!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Snurrar tankarna i huvudet? Är du i behov av ett effektivt tips som gör att världen lugnar sig en stund? 
Här delar experten Jane Fogelström med sig av ett effektivt och enkelt sätt att snabbt reducera stressen.
– Dina stressnivåer sjunker markant. Det är en liten åtgärd som kan ge stor effekt, säger hon.

Det är alldeles för lätt att fastna i stress – och låta sig hållas fången där. Men det går att ta sig ur den därstressburen och bli fri igen – med hjälp av återhämtning. Återhämtning är a och o för att inte bli utbränd.
Vad som upplevs som effektiv återhämtning varierar från person till person. Om det är ett kvällsdopp, att påta i trädgården, att måla, meditera – eller leka med barnen… ja, det vet bara du.

► Läs också: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Övning som dämpar hjärnaktiviteten
Men det finns även övningar som fungera på alla. Nåja, så gott som alla. Det menar Jane Fogelström, tidigare barnmorskeexpert i Kureras expertpanel.
– Det är en enkel övning som alla som är stressade, utbrända eller oroligt lagda kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten, säger hon.

Enkel övning för effektiv stressreducering!

Vänta inte – börja nu!
Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd till först när den ”verkligen” behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt. Men vänta inte utan börja nu, poängterar hon.
– Mitt råd är att göra denna övning innan den behövs. För är du redan ”uppvarvad” och har huvudet fullt av tankar som bara snurrar brukar det inte fungera lika bra att testa någonting nytt. Det vet du ju från andra tillfällen om du tänker efter, eller hur?

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Korsa händerna - och knäpp dem.

Korsa händerna – och knäpp dem.

Jämför det med andningsteknik inför förlossning
Jane Fogelström menar att det är att jämföra med andnings- och avslappningsträning inför att föda barn, till exempel profylaxtekniken. Det vill säga, även där behöver du öva innan för att, till fulla, kunna använda tekniken när det gör ont och är som mest intensivt.
– Och tro inte att det är förgäves bara för att du inte känner dig ”tillräckligt” stressad. Redan när du tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd hjälper du kroppen att gå ned i grundspänning, säger hon.

Kan användas vid insomningsbesvär – eller innan ett jobbigt möte
Hon berättar att hon har haft klienter som efter att ha gjort den här övningen har upplevt ett helt nytt lugn och en känsla av att, för första gången i sitt vuxna liv, ha en hjärna som inte “snurrar” på. Andra har med framgång använt övningen innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter.
– Eller om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

► Läs också: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

”Vi gör redan delar av övningen, utan att veta om det”
De flesta av oss gör faktiskt redan delar av denna position till vardags, berättar Jane Fogelström.
– Det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte.

Går att utföra var som helst, när som helst
Övningen går att utföra var du än är, poängterar hon. Och oavsett om du sitter, ligger eller står.
– Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, har en stund i soffan efter jobbet eller innan du somnar på kvällen. Använder du positionen ofta under dagen sjunker dina stressnivåer markant. Det är en ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt.

► Läs också: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

Barnmorskan som blev utbildare och expert på att läka trauman
Jane Fogelström är många saker. Framför allt är hon en inkännande och förtroendeingivande person. Att hon sedan även har en massa kunskap och spännande erfarenheter att dela med sig av känns mest som en bonus. Att träffa Jane bara för Jane är liksom värt något bara det.
Men för att ändå försöka definiera henne på ett sätt som fler förstår, genom en titel, blir hennes förklaring barnmorska som blev kursledare, EFT-terapeut, profylaxinstruktör och auraförmedlare.
Janes specialiteter är i första hand stödmetoder vid förlossning samt vid bearbetning av förlossningsrädsla, men hon tar även emot klienter med annan typ av ”problematik”. Till exempel personer som har haft en tuff eller traumatisk barndom, som lider av dålig självkänsla, ätstörningar, en felaktig kroppsuppfattning eller som har problem i sina relationer, till exempel med vänner eller i kärleksrelationer.

► Läs också: Undvik stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Egen erfarenhet
Hennes eget letande efter hjälp för att läka sin tuffa barndom har lett henne att helt byta “bana” – från ett traditionellt yrke till att dela med sig av sina upptäckter till andra.
Hennes förhoppning är att andra inte ska behöva gå samma “långa” väg som hon gjort, utan direkt kan använda det som faktiskt gör skillnad på djupet.
– Vuxna människor liknar i mina ögon gamla tidens batterier som blir förbrukade och dagens barn är som uppladdningsbara batterier.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Övning - steg för steg

Så här utför du Janes övning för effektiv stressreducering


Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Det vill säga vänster arm och ben överst eller tvärtom.

Blunda gärna och “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen - och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge. Befinner du på exempelvis ett möte kan du istället ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott - och självklart behöver du då inte blunda.
Källa: Jane Fogelström

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.