Foto: Elin Wennman

Expertens tre övningar mot stress!

Fakta

Detta händer i kroppen när du mediterar

• Produktionen och utsöndringen av
stresshormoner i kroppen sänks.
• Du får en ökad koncentrationsförmåga.
• Du får en ökad närvaro.
• Stress minskar.
• Koncentrationsstörningar minskar.
• Din relation till dig själv stärks.

Tips! 
Om du ställer klockan i din mobil kom ihåg att slå på flygläge så att mobilen inte låter när du mediterar.

Andas gör vi hela tiden – men vi är sällan medvetna om hur. Och om att det med hjälp av andningen går att komma ner i varv.
Här presenterar yogaläraren och folkhälsovetaren Veronica ”Vevve” Jäderlund två andningstekniker och en visualiserad meditation – som hjälper dig att stressa mindre.

 

Sukhasana – sittande position (huvudbilden)
Det här är grundställningen för din sittande meditation och andningsövning. Om det är ansträngande att sitta med korslagda ben kom upp sittandes på ett bolster eller vikt filt. Alternativt, sitt på underbenen eller med benen rakt ut.
Sukhasana betyder ”den lätta positionen” så hitta en bekväm sittställning.

 

Läs också: Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Tre övningar vid stress

 

1. Ujjayi – havsandning
Ujjayi – havsandning

För att syresätta kroppen ordentligt, sänka pulsen och minska utsöndringen av adrenalin och noradrenalin är ujjayi en bra andningsteknik.
Lägg ena handen på magen och andra på bröstet, håll andningen in och ut genom näsan. På inandning hitta en aktiv core och håll magen stilla, känn hur andetaget fyller upp lungorna och låter bröstet växa. På utandning håll kvar aktiviteten i magen och känn hur bröstet sjunker. Du ska alltså sträva efter en stilla mage vid ujjayi och låta lungorna expandera 360 grader kring ryggraden så att bröstet och revbenen växer upp, ned och ut åt sidorna.
Föreställ dig samtidigt att du har näsborrarna i svalget och ”andas från svalget”. Detta kommer skapa ett ljud som påminner om vågornas brus, det är alltså din havsandning.

► Läs också: Andas dig till god hälsa

2. Meditation – andas i färg (se bild ovan)
För många kan det vara svårt att bara sätta sig ner och tänka på ingenting, och det är inte heller målet med meditation. Syftet är inte att radera alla tankar, det är att kunna observera att de finns och släppa dem, istället för att hänga kvar vid och älta dem. Att visualisera något hjälper en att fokusera rätt och släppa tankeorkanen.
Kom sittande i sukhasana, placera händerna på knäna, handflatorna upp så att du får en utåtrotation i axlarna vilket hjälper dig att hålla en rak och stolt hållning. Koppla på din ujjayi, din havsandning, och på inandning visualisera hur du ser förändringarna i ett färgspektrum. Börja med faluröd färg, som går över till en klar röd färg, och fortsätter via orange till gult och avslutar i ett vitt starkt ljus.
På utandning går du från vitt till gult, sedan orange, klar rött och avslutar med faluröd. Arbeta mot att göra in- och utandning lika långa och att övergången mellan färgerna sker gradvis, som i ett spektrum.
Sätt klockan på tre minuter till en början och arbeta dig upp tills du kan hålla denna meditation en längre tid.

► Läs också: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

3. Nadi Shodana – växelvis andning för att balansera hjärnhalvorna

Nadi Shodana – växelvis andning för att balansera hjärnhalvorna

Sätt dig bekvämt på golvet, en kudde eller en stol och hitta en rak rygg.
1. Lägg vänster hand på knät med handflatan uppåt, låt pekfinger och tumme mötas och forma en cirkel. Vrid höger handflata upp mot taket, vik in peace-fingrarna; pekfingret och långfingret mot tumloven så lillfingret och tummen gör surfartecknet och ringfingret står rakt ut. Låt vänster hand vila på vänster knä och för ihop tumme och pekfinger till en cirkel.
2. Sätt höger ringfinger på vänster näsborre och andas in genom höger näsborre.
3. Täpp till höger näsborre med höger tumme, lyft på höger ringfinger och andas ut genom vänster näsborre. Andas sedan in genom vänster näsborre, täpp till, lyft på tummen och andas ut genom höger näsborre. Detta är ett varv. Gör tolv varv eller sätt klockan på ett bestämt minutantal.

► Läs också: 5 hälsofrågor till yogaläraren Veronica ”Vevve” Jäderlund

Fler övningar?
Vill du se alla artikelns samtliga anti-stress-övningar (två andningstekniker, en visualiserad meditation samt fyra asanas, det vill säga yogapositioner som hjälper dig att stressa mindre) kan du ladda ner hela artikeln som pdf här.

Av Veronica Jäderlund

Fakta

Detta händer i kroppen när du mediterar

• Produktionen och utsöndringen av
stresshormoner i kroppen sänks.
• Du får en ökad koncentrationsförmåga.
• Du får en ökad närvaro.
• Stress minskar.
• Koncentrationsstörningar minskar.
• Din relation till dig själv stärks.

Tips! 
Om du ställer klockan i din mobil kom ihåg att slå på flygläge så att mobilen inte låter när du mediterar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda ätbara växter du ska passa på att plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.

Kvinna borstar tänderna med en bra tandkräm

Örterna som får tandköttet att sluta blöda

Hälsa

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Då har du fått en inflammation som kan vara början till tandfickor och tandlossning. I dag är tandlossning en dold en folksjukdom som faktiskt drabbar varannan vuxen över 50 år. God munhygien är a och o men har du ett blödande tandkött kan du ta hjälp av en munskölj gjord på bland annat ekologiskt odlad salvia, sårläka och rathaniarot. Läkeörterna är antiinflammatoriska och får ditt tandkött att läka och sluta blöda.

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

En snabb och enkel lunch full av näring. Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och proteiner från äggen. Den goda toppingen med granatäpplekärnor och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. Denna måste du testa!

7 tecken på att du inte tål gluten

Hälsa

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.