Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

Minskad ork, lust och energi är vanliga problem, inte minst under vinterhalvåret. Däremot går det att åtgärda. Efter att ha granskat 200 örter har man hittat tre stycken som kan råda bot på problemen som trycker ned oss.

Hjälper kroppen reagera sunt
Redan på 1960-talet upptäckte professor Ivan Breckman att vissa växter kunde anpassa kroppen och hjärnan till ökad belastning. Dessa växter fick benämningen adaptogener. En adaptogen är ett ämne som förbereder och försvarar kroppen på olika former av fysik, psykisk, kemisk eller biologisk stress. En adaptogen gör kroppen mer anpassbar så att kroppen och hjärnan lättare och snabbare kan reagera på ett konstruktivt sätt vid belastning. En adaptogen ”tränar” kroppen att klara ökad belastning, stressen blir inte lika skadlig. Trots stressen kan kroppen fungera normalt.

200 örter studerades
I sökandet efter adaptogener studerades över 200 örter. Tre klarade kravet. Det var schisandra, rosenrot och rysk rot. Dessa tre hade det gemensamt att de aktiverar kroppens funktioner (energi och motståndskraft), var snabbverkande och fria från biverkningar. Idag finns 1 200 vetenskapliga och publicerade arbeten gjorda på de tre adaptogenerna.

 

Effekt inom en timme
De tre adaptogenerna schisandra, rosenrot och rysk rot har kompletterande egenskaper som påverkar kropp och hjärna på flera nivåer samtidigt– både fysiskt och mentalt. Dessutom har de en snabba effekt. Fysiologiska funktioner förbättrades redan inom 1-2 timmar. Förklaringen till den snabba effekten är att de aktiva ämnena i superadaptogenerna (bland annat lignan och glykosider) snabbt tas upp av kroppens vävnader. Detta ger en optimal verkan som ger en mycket snabb och kraftfull effekt.

De tre adaptogenerna – så fungerar de:

  • Schisandra – stärker organen och den fysiska prestationsförmågan

Schisandra används framförallt för att minska fysisk trötthet, öka uthålligheten och snabba på återhämtningen. Men schisandra har också andra intressanta användningsområden till exempel leverskyddande, antiinflammatorisk och ökande av den sexuella förmågan.
I den kinesiska litteraturen beskrivs schisandra som ”Örten som förlänger livet utan att man åldras”. I Kina används schisandra framförallt för att ge ökad energi och ork men också för att bevara och skydda organen. Ett stort användningsområde var också för att öka den sexuella förmågan, framförallt hos män.

Forskarna har hittat förklaringen
Idag har forskningen kunnat visa att de gamla kineserna hade rätt. Schisandra har en klar effekt på både fysisk och psykisk prestationsförmåga, dessutom ökar Schisandra blodcirkulationen. Forskarna har också hittat orsaken till varför att schisandra verkar öka den sexuella förmågan.

  1. Nyligen publicerades en studie som visar att lokal bildning av kväveoxid har stor betydelse för erektionen (Proceedings of the National Academy of Science). Vid studier på människa visar det sig att Schisandra kraftfullt höjer just halten av kväveoxid (Phytomedicine 1999).
  2. Schisandra ökar blodcirkulationen.
  3. Schisandra höjer dopaminnivåerna vilket har klar inverkan på den sexuella lusten.

Snabbt upptag
Schisandra har ett mycket snabbt upptag och sprids snabbt i vävnaderna. Redan 30-60 minuter efter intag finns rikliga mängder av de aktiva ämnena i de stora organen inklusive hjärnan.

Minskar tröttheten i kroppen
Schisandra stärker alla de stora organen i kroppen. Effekten märks genom att tröttheten i kroppen avtar. Dessutom har schisandra en alldeles speciell egenskap i att den är syresparande och ökar syreupptagningen. Detta gör att kroppen kan arbeta hårdare utan att bli trött.

Normaliserar blodtryck och puls vid ansträngning
Vid en studie på 59 flygvärdinnor i åldern 22-29 år (Lupandin 1981) kontrollerades blodtryck och puls på flygvärdinnorna före och efter en nio timmars flygning. Hos placebogruppen noterades klart förhöjda värden medan hos de flygvärdinnor som fått Schisandra så var värdena de samma som innan flygningen. Schisandra strävar efter att bibehålla kroppens normala funktioner.

Gör det lättare att träna
Både på människa och på tävlingshästar är det visat att Schisandra förbättrar konditionen, ökar snabbheten och påskyndar återhämtningen. Syreupptaget förbättras. Resultatet blir att snabbheten och konditionen förbättras.

  • Rosenrot – Ger energi, lugn och tålamod

Flera studier under de senaste tre åren visar att Rosenrot hjälper vid trötthet och stress. Förklaringen till Rosenrots unika effekt på stress och trötthet ligger i dess adaptogena egenskaper, dvs dess förmåga att anpassa, adaptera kroppen och hjärnan till yttre och inre belastning (stress). Rosenrot är den adaptogen med den tydligaste effekten på mental prestation (koncentration, skärpa, glädje), det är också den adaptogen med absolut bäst kliniska dokumentation.

Ökar energin i hjärnan
Hjärnan styr mycket av den stress och trötthet som vi upplever. Avgörande är tillgången på energi (glukos) och balansen av hormoner och signalsubstanser.

Ökar mängden dopamin och serotonin
Stress minskar också ofta tillgängligheten av viktiga signalsubstanser som till exempel dopamin och serotonin. Dessa är viktiga för alla kommunikation i hjärnan och påverkar bla det limbiska systemet som styr många av våra hormonberoende funktioner som tex glädje, vrede och sexuell lust. Rosenrot verkar öka tillgängligheten och känsligheten för serotonin och dopamin. Detta är en av förklaringarna till varför Rosenrot ofta beskrivs som att den ökar glädjen, initiativkraften och tålamodet. Rosenrot sänker stressen i kroppen, kvittot på att detta fungerar är ökad energi och ett större välbefinnande.

Bättre stresshantering
Placebokontrollerad, randomiserad och dubbelblind studie på 161 personer. (2003, Phytomedicine) Denna studie är helt unik både i upplägg och resultat. 161 unga män fick under flera veckor leva på ett så kontrollerat sätt som möjligt. Samma mat, samma mängd sömn etcetera. Testpersonerna väcktes sedan klockan 02.00. Hälften fick rosenrot, hälften fick placebo därefter fick de genomföra ett antal komplicerade och krävande tester.
Efter två timmar mättes försökspersonernas stressnivå, hjärtfrekvens och problemlösningsförmåga. Den grupp som fått rosenrot hade genomgående markant bättre testresultat. De kände sig betydligt piggare, de fick lättare att fokusera och att lösa problem. Även deras stressnivå sjönk markant. Gruppens stressnivå mättes både via subjektiva parametrar och via blodtryck och puls. Samtliga mätvärden visade att rosenrotsgruppens stressnivå var avsevärt lägre. Totalt uppgav tre gånger så många i rosenrotsgruppen ett ökat välbefinnande jämfört med placebo- och kontrollgruppen.

Rosenrot och sexuell lust
Rosenrot är den adaptogen med klarast effekt på den sexuella lusten. Självklart bidrar den allmänt stressdämpande effekten eftersom välmåendet ökar. Men rosenrot har också en direkt effekt på det hormonsystem som bland annat styr hjärnans lustcentra. Mindre studier och många caserapporter berättar om ökade lustkänslor, lättare att få orgasm etcetera.
Eftersom lustcentrat styr hormonella funktioner som glädje, lust och känslor fick man därmed en förklaring till varför rosenrot verkade kunna stimulera den sexuella lusten, både hos män och hos kvinnor.

  • Rysk rot – vid utmattning, immunstimulerande

Traditionellt har Rysk rot används vid mental och fysisk trötthet. Rysk rot är en av de tre klassiska adaptogenerna. Det vill säga stimulerar kroppsfunktionerna och ökar stresståligheten. Rysk rot har dessutom en kraftigt antiinflammatorisk och immunstimulerande effekt.

Studier på 2100 personer
Redan 1985 publicerade Professor Wagner, en av världens ledande forskare på växtsubstanser, en Review på rysk rot. Han hade gått igenom studier på 2 100 friska personer som testat rysk rot med avseende på den adaptogena, skyddande effekt av rysk rot. Studierna gick ut på att undersöka hur rysk rot kunde skydda mot extrem påfrestning som värme, föroreningar, fysisk träning, stress, tyngdlöshet samt öka arbetskapaciteten.

Undersökningsgruppen var mellan 19-72 år. Studierna visade att rysk rot har en snabb effekt. Professor Wagners slutsats var att rysk rot hade en klar effekt på att skydda kroppen mot stress och belastning, dessutom förbättrades syreupptagningsförmågan och arbetskapaciteten.

Av Börje Engström


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.