stressad mamma tränar

Familjen vs. träningen? – Så hinner du både och!

Du behöver inte välja. Här är 15 supertips för att hinna med både barnen och träningen.

* Ligg steget före med morgonträning
Ställ klockan och utnyttja bonustiden till ett skönt träningspass. . Visst kan det vara segt att komma upp. Men belöningen är en ljuvligt välsmakande frukost och en härligt nöjd känsla i kroppen. Promenera, spring eller ta ett morgonpass på en träningsanläggning nära dig om du behöver lite draghjälp från en instruktör. Du får en rivstart på dagen och hela kvällen fri för familjen.

* Lunchträna
Lunchen är också ett ypperligt tillfälle att hinna med träningen utan att den stör familjens kvällsplaner. Jobbar du på ett företag som erbjuder friskvårdstimmar, eller där det funkar bra att flexa? Tveka inte att utnyttja det.

 

* Svettas när ungarna sover
När barnen sover sött har du ett gyllene tillfälle till träning. Stäng av TVn och datorn och kör ett styrkepass i vardagsrummet. Eller låt din partner eller granne hålla ett vakande öga på de små medan du tar en löprunda eller en träningsklass på gymmet.

* Var flexibel!
Med barn blir det inte alltid som man tänk sig. Kanske funkar det toppen att springa med barnvagn en period, medan det några veckor senare resulterar i högljudda protester. Låt inte det sätta stopp för din träning! Se det som ett tillfälle att variera din träning och var kreativ. Kanske funkar det att köra lite cirkelträning hemma istället? En flitigt tränande flerbarnspappa sa: ”Det är lite som att cykla i djup snö. Man får följa med cykeln dit den styr.”

* Gym med barnhörna och barnpassning

Många träningsanläggningar har barnrum med både tv, leksaker och troligen en och annan lekkamrat.  Ibland finns också barnpassning där barnvärdar ser till de små medan du kör ett pass. Kolla upp hur det funkar på ditt gym.

* Träna hemma

När det inte fungerar att lämna hemmet är cirkelträning hemma en suverän lösning. Träningen är försvinnande tidseffektiv och du avgör själv hur långt träningspass du vill köra. Om du vill kan du köpa hem enklare träningsredskap som hantlar och gummiband, men det går lika bra att jobba med din egen kroppstyngd. Gör till exempel armhävningar, sit-ups och rygglyft om vartannat. Pausa inte emellan seten så får du upp flåset. Fler bra övningar för hemmaträningen hittar du här.
(Länka till: http://kurera.se/pausgympa-lar-dig-enkla-ovningar)

* Låt barnen hänga med
Har du äldre barn – varför inte träna tillsammans? Ta ett roligt danspass på gymmet eller en cykeltur som kvalitetstid tillsammans. Om ni är olika snabba är en idé att du springer och ditt barn cyklar bredvid.

* Låt barnen coacha dig!
Om barnen vill vara med: Ge ditt barn hedersuppdraget att vara din träningscoach. Kanske kan de räkna dina armhävningar, sköta träningsmusiken och heja på dig när svetten börjar lacka?

* Transportträna
Till jobbet måste du ju ändå ta dig. Så varför inte byta ut buss- eller bilåkandet mot lite flås och frisk luft? Gå, cykla eller spring till jobbet så har du veckans motion klappad och klar.

* Sätt hjul på ungen
Har du små barn är en bra lösning att löpträna med barnvagn. Barnvagnen ger dig extra flåsträning i uppförsbackarna. Utnyttja barnvagnens förvaringsplats för att ta med dig styrketräningsredskap. Med en kettlebell eller liknande i packningen kan du göra ett styrketräningsstopp i mitten av rundan. Toppen för både styrka och kondition! Du kan också cykla med ditt barn i cykelkärra.

* Lek är också träning!
Träning behöver inte innebära tid på gymmet. Aktiviteter med barnen i kan vara riktigt bra vardagsmotion. Lekplatser, skogsutflykter, simhallen och cykelutflykter är guldlägen för fysisk aktivitet. Ta på dig oömma kläder och lek med barnen på riktigt. Att klättra i klätterställning utmanar till exempel både din styrka och smidighet.

* Samarbeta med din partner
Prata med din partner om vikten av att din träning får plats i vardagspusslet. Kom överens om att ni båda ska kunna få tid till egen träning varje vecka. Då minskar du risken för sura miner när det blir dags för pass.

* Få träningstid med ugnsmat
Ta en löprunda medan middagslasagnen eller gratängen står i ugnen. Middagen bli klar lagom tills du kommer hem, och smakar extra bra efter träningen.

* Träna korta, intensiva pass
Tung träning går snabbt. Ett intervallpass med löpning och/eller styrkeövningar hinner du lätt på 20-30 minuter. Låt dina träningspass hålla hög kvalitet så sparar du tid.

* Sätt rimliga träningsmål
Är du en allt-eller inget-person som tänker dig att ”börja träna” innebär 5 pass i veckan? Visst kan en rivstart vara en kick, men många gånger en allt för hög tröskel. Sätt rimliga träningsmål som går att genomföra utan en total livsstilsförändring. Kanske är det rimligt att hinna med ett svettigt pass i veckan? Det är superbra!

Av Maja Svensson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.