Flygrädd? Så här hittar du lugnet

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

På vintern flyr många till varmare breddgrader. Skönt. Men resan dit är inte alltid lika trevlig. I alla fall inte för dem som är flygrädda.
Men för att komma ner i varv och få ner pulsen lite finns naturliga knep att ta till.

Att tänka på sin kost – och vilka vitaminer och mineraler man får i sig – är alltid en god idé. Inte minst för den som känner sig nedstämd, utmattad – eller orolig.
Kurera har tidigare skrivit om näringen du behöver mer av om du lider av, eller är nära att drabbas av, utmattningssyndrom. Läs artikeln här.
Saffran är en humörhöjare för den som känner sig nedstämd. Läs om det här.
Här får du veta mer om knepen du bör ta till om du är orolig och nervös – till exempel inför flygningen.

► Läs också: Minska stressen – med extrakt från grönt te

 

5 knep som tar kontroll över rädslan

 

1. L-theanin
L-theanin är en naturlig substans, en aminosyra, som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan: det gör att de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin. Vill man inte dricka mängder av te finns det tillskott att köpa på hälsokosten, till exempel produkterna Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas enbart vid behov eller kontinuerligt. Är man redan avslappnad och fokuserad känner man ingen effekt av substansen.
► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

2. B-vitaminer
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex. B-vitamin behövs för många funktioner i kroppen.
B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten. Det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.
Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

3. Magnesium
Kroppens förråd av magnesium minskar vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

4. KBT-terapi
Kognitiv beteendeterapi, KBT, sägs vara den mest effektiva behandlingen mot flygrädsla och flygfobi. 90 procent av de som gått i KBT-behandling för sin flygfobi kan klara av att flyga igen.
Oftast krävs det ungefär 3-5 behandlingssessioner men väldigt många känner att de blir bättre bara efter ett samtal, skriver sidan flygrädd.se.
Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

5. Rätt andning!
”Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största”, har andningsexperten Pia Lahdenperä berättat i Kurera tidigare.
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress – men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning.
Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress.
► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!

händer som smörjer in sig

Tips för fina vårhänder

Skönhet

Nu går vi mot ljusare och varmare tider men än kan händerna kännas torra och fnasiga. Det är inte konstigt eftersom de under flera månader varit utsatta för kyla och vinterväder. Det har blivit läge att ge dina händer lite extra kärlek för att komma ikapp och möta våren lena och mjuka. Här får du några tips på hur.