Flygrädd? Så här hittar du lugnet

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

På vintern flyr många till varmare breddgrader. Skönt. Men resan dit är inte alltid lika trevlig. I alla fall inte för dem som är flygrädda.
Men för att komma ner i varv och få ner pulsen lite finns naturliga knep att ta till.

Att tänka på sin kost – och vilka vitaminer och mineraler man får i sig – är alltid en god idé. Inte minst för den som känner sig nedstämd, utmattad – eller orolig.
Kurera har tidigare skrivit om näringen du behöver mer av om du lider av, eller är nära att drabbas av, utmattningssyndrom. Läs artikeln här.
Saffran är en humörhöjare för den som känner sig nedstämd. Läs om det här.
Här får du veta mer om knepen du bör ta till om du är orolig och nervös – till exempel inför flygningen.

► Läs också: Minska stressen – med extrakt från grönt te

 

5 knep som tar kontroll över rädslan

 

1. L-theanin
L-theanin är en naturlig substans, en aminosyra, som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan: det gör att de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin. Vill man inte dricka mängder av te finns det tillskott att köpa på hälsokosten, till exempel produkterna Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas enbart vid behov eller kontinuerligt. Är man redan avslappnad och fokuserad känner man ingen effekt av substansen.
► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

2. B-vitaminer
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex. B-vitamin behövs för många funktioner i kroppen.
B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till att reglera hormonaktiviteten. Det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.
Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

3. Magnesium
Kroppens förråd av magnesium minskar vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

4. KBT-terapi
Kognitiv beteendeterapi, KBT, sägs vara den mest effektiva behandlingen mot flygrädsla och flygfobi. 90 procent av de som gått i KBT-behandling för sin flygfobi kan klara av att flyga igen.
Oftast krävs det ungefär 3-5 behandlingssessioner men väldigt många känner att de blir bättre bara efter ett samtal, skriver sidan flygrädd.se.
Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

5. Rätt andning!
”Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största”, har andningsexperten Pia Lahdenperä berättat i Kurera tidigare.
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress – men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning.
Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress.
► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

Av Isabelle G Hedander

Tips som gör din flygresa enklare

Ta reda på orsaken. Vad är det med flygningen som gör dig rädd? Detta är ett första steg för att kunna behandla och förändra din rädsla.
Läs på om turbulens. Är du rädd för turbulens så läs på om vad det egentligen är. Att det är lika självklart att en båt gubbar på vågorna som ett plan gubbar på vindarna. Att det värsta som kan hända är att du spiller ut ditt kaffe.
Researcha olycksstatistik. Läs om hur (o)vanliga olyckor egentligen är. Det är faktiskt större risk att du är med om en olycka när du kliver ut i gatan eller när du sätter dig i bilen på morgonen.
Prata med en flygvärdinna. Om du känner dig rädd innan flygningen kan du tala om det för flygpersonalen, de kan då hjälpa till med att lugna dig.
Sov och ät ordentligt innan du ska flyga, det lugnar nerverna.
Fokusera på ditt semestermål, dit du är på väg. Fokusera på de positiva sakerna. Bara.
Skippa alkoholen. Många tänker att alkohol gör resan lättare, men det kan ha precis motsatt effekt. Känner du att alkoholen gör att du tappar kontrollen kan du bli mer rädd.
Våga fråga. Blir du rädd eller orolig över något konstigt ljud eller skakning under flygningen kan du fråga personalen.
Andas! Försök att koppla av och andas djupa andetag.
Distrahera dig själv med något hemtamt. Skingra gärna tankarna med något som får dig att känna dig som hemma. Som en bok du läser hemma eller en tv-serie som du följer hemma. Något som kopplar ihop känslan med ”hemma” kan göra dig mycket tryggare och lugnare.
Källa: Flygrädd.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.