Annons
Annons

Försäljningen av eko rusar i Sverige

Nu handlar vi i Sverige ekologiska varor som aldrig tidigare. På bara ett år har försäljningen ökat med drygt 30 procent. Men vi ligger ännu långt efter Danmark där en stor livsmedelsjätte nu sänkt de fasta priserna på ekoprodukter för att öka försäljningen.

Redaktionen

19 januari, 2015
Försäljningen av eko rusar i Sverige
Dela inlägget

Nu handlar vi i Sverige ekologiska varor som aldrig tidigare. På bara ett år har försäljningen ökat med drygt 30 procent.
Men vi ligger ännu långt efter Danmark där en stor livsmedelsjätte nu sänkt de fasta priserna på ekoprodukter för att öka försäljningen.

För att lira i samma eko-division som grannlandet Danmark måste våra svenska livsmedelsjättar bli mer offensiva. Det menar Jan Bertoft, generalsekreteraren för organisationen Sveriges Konsumenter:
– Butiker har ett enormt ansvar och kan inte sitta i tågets bakvagn i väntan på ”tydligare köpsignaler”. De måste vara loket för att främja en hållbar utveckling, säger han till TT.

Danmark sänker priserna på eko för att öka försäljningen
Med prissänkningar på 200 miljoner danska kronor årligen hoppas Danska Coop ytterligare kunna öka på den ekologiska försäljningen. Flera ekovaror har fått fasta lägre priser och målet är att fördubbla den ekologiska försäljningen till tio miljarder danska kronor under en femårsperiod.
I Coop-direktörens bakhuvud ligger det faktum att konsumenter kräver lägre priser för att börja handla mer ekologiskt. Men också att butikerna kan locka till sig kvalitetsmedvetna och köpstarka kunder på kuppen.
– De är en attraktiv kundgrupp som gör det möjligt för livsmedelsbranschen att lyfta andra värden än prislappen, till exempel hållbarhet och hälsa. Jag är förvånad över att dessa mervärden tagit så lång tid att uppfatta för svenska butiker. Men på sistone har det börjat hända grejer, säger Cecilia Ryegård, redaktör på den obundna sajten Ekoweb, till TT.

En politisk ambition i Danmark att satsa på eko
Danmark har länge legat i topp när det kommer till ekologisk försäljning. Butiker i Sverige ligger även de i framkant internationellt sett med en ekologisk försäljningsandel på 4,3 procent i snitt 2013 – men samma siffra i Danmark ligger på hela åtta procent.
– Danmark är mycket bättre på produktförädling. Dessutom finns det tydligt uttalade politiska ambitioner att satsa på ekologiskt där. Men ökningen i Sverige i fjol är otrolig och är förmodligen den största i världen, fortsätter Cecilia Ryegård.

Svenska Coop inte lika eko-offensiva
Coop i Sverige har inte lika långtgående planer på prissänkningar som systerkooperativet i Danmark. Men ekologiska kampanjvaror förblir ett stående inslag för att öka eko-försäljningen:
– Satsningen har varit betydelsefull i den kraftiga ökningen av fjolårets ekologiska försäljning, säger Louise Stephan, pressansvarig hos Coop Sverige.

Försäljningen av ekodruvor ökade med 2 800 procent vid kampanj
När priset på ekologiska vindruvor sattes ned en vecka ökade, enligt Coop, försäljningen med 2 800 procent jämfört med en normal vecka.
Så en efterfrågan finns definitivt, menar Louise Stephan.
– Med dessa stora volymer är det en utmaning att se till att vi kan fylla våra hyllor med ekologiska livsmedel. Det finns inte alltid tillgång hos våra leverantörer för att kunna göra sådana kampanjer.

Mjölk och ägg – ekoprodukternas storsäljare
Mjölk och ägg har länge tillhört den svenska ekologiska marknadens storsäljare. Andelen fortsätter att öka samtidigt som det ofta talas om brist på såväl ekologiska mejerivaror som ägg.
– Produktionen måste hänga med bättre. Problemet i Sverige är att vi traditionellt sett fokuserat på prislappen och mest talat om det konventionella jordbruket. Men nu har vi tack och lov börjat tala lite om mer eko-jordbrukets fördelar, säger Ryegård.

Av Isabelle Hedander

Annons
Annons