Framtidsgården

Fräsch kikärtslunch med vilda inslag

Här kommer ett tips på en färgglad lunch!

lunch3

Jag stekte röd lök och vitlök, zucchini, och morötter tillsammans med kikärtor och pumpafrön i lite kokosolja. Till sist smulade jag över lite torkade nässlor.

Som side dish kokade jag röda linser lätt (mjuka men inte mosiga) och när de var klara sköljde jag dem i kallt vatten och pressade över saft från en hel citron. Några nässelblad slank nog ned därmed. Syrligt och gott!

Jag gjorde sedan en sallad på det som jag kunde hitta i trädgården. Kirskål, maskros (blad och blomma), färsk timjan, citronmeliss, mynta och några oreganoblad. Fast vad gäller maskrosen så gillar jag blomman bäst, eftersom bladen kan vara lite beska.

Fetaost och tomat med olivolja på ett fat vid sidan. Detta serverades med quinoa. 🙂

 

 


Värmande sopplunch

Annies soppa med mustig och värmande smak

Igår gjorde WWOOFare Annie denna fantastiskt goda soppa som även älskades av Cornelia.

lunch1

Hon stekte först lök och vitlök lätt, och lät det sedan koka med blomkål, zucchini och vatten. Sedan mixade hon allt och smaksatte med äppelcidervinäger och tamari. Soppan toppades med rostade pumpafröm och solrosfrön. Fantastiskt påhittigt och gott!

lunch


Enkel rawsallad till lunch

mattips

Massera en färsk broccoli med olivolja, vitlök och paranötter. Smaksätt med salt och toppa med tomat. Jättegod som den är eller till bovetepasta!


Glad mat till en hungrig 2-åring

Lunchtips till en hungrig 2-åring
Enkel att göra – laktosfri omelett med kokosolja, majs och tomat (Ps. fungerar att göra med endast en arm tillgänglig och bebis sovandes på den andra.)

 Du behöver (för en stor sats som räcker till 4):
5 Glada ekologiska ägg
3 dl Havremjölk (eko)
1-2 dl Färsk eller fryst ekologisk majs (Undvik konserverade produkter pga förpackningen innehåller Bisfenol A, hormonstörande ämne)
Några körsbärstomater delade på mitten
1 msk Kokosolja (Gärna Holistics ekologiska)
Krydda tex timjan, salt, peppar

Blanda ägg och mjölk. Värm kokosoljan något och blanda med äggröran. Häll i majsen och tomaterna. Häll upp i ungsfast form. 200 grader ca 20-30 minuter.
Servera med råa morötter, ärtor, fetaost, avokado.