Get in shape

Proteinboostad chiapudding

Igår skulle jag göra en chiapudding till mellanmål men upptäckte att jag inte hade någon sorts mjölk (mandel- lr kokosmjölk brukar jag ha) på jobbet. Kom på den briljanta idéen att först skaka ihop en proteinshake och sedan göra chiapudding på den.

proteinpuddingProteinboostad chiapudding
En deciliter hallon
1/2 skopa proteinpulver (jag hade Holistics vaniljpulver) och ca 1 dl vatten (lite mindre än vanligt så det inte blir blaskigt)
ett par, tre kanske, matskedar chiafrön
Ev lite kokosfett och lite äkta-vaniljpulver (osötat)


Guldmjölks-chiapudding, det bästa av två världar?

Har gjort en omgång gurkmeja-pasta till Guldmjölk vilket jag har druckit några kvällar på raken nu. Men för att skoja till det lite så tänkte jag testa att göra chiapudding på guldmjölk.
Det blev kanon! guldmjölkschia

Jag körde på receptet som finns här på Kurera.se men hade lite mindre av mjölken, rev även i lite färsk ingefära.
Efter att jag låtit det sjuda i en kastrull hällde jag över det i en skål och hällde i ungefär tre matskedar chiafrön. Sen fick det stå ett litet tag.
Topping är alltid gott på så det fick bli lite frön, kokoschips och gojibär.


Chai-chiapudding med äpple

På grund av ett missförstånd – det var någon trodde att chiapudding hette chaipudding – så kom jag på idén:  ”Varför inte, det måste ju vara jättegott att krydda chiapudding med chaikrydda”. Och så fick det bli.

chaichiapuddingChai-chiapudding
1 äpple skuret i småbitar, urkärnat såklart
1/2 dl kokosmjölk
ca 2 msk chiafrön
1 tsk chaikrydda, alternativt pepparkakskrydda eller så blandar man själv: ingefära, kanel, kardemumma och äkta vaniljpulver

Mixa ingredienserna och låt det stå cirka 30-60 minuter så chiafröna får svälla.
Toppat med några sparade äppelbitar.


Nyttig chiapudding som frukost

Chiapudding som frukost eller mellanmål. Sååå gott och nyttigt.
Ni har väl läst om chiafröet?

Antiinflammatorisk omega-3
Chiafrön innehåller 31 gram fett/100 gram. 20 gram är linolensyra, den vegetabiliska formen av omega-3, som är antiinflammatoriskt. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega-3 än en normal bit lax.

Bygger upp kroppen med aminosyror
Chia innehåller 21 gram protein/100 gram, med 18 av de 20 olika aminosyrorna.

Bra för magen
Chia innehåller också 38 gram kolhydrater per 100 gram, varav hela 34 gram är fibrer av den vattenlösliga sorten som gynnar tarmfunktionen och hjälper till att hålla blodsockret jämnt. Chiafrön är dessutom rika på mineraler som magnesium, kalium och zink.

chiapudding blåbär mango

Chiapudding med blåbär och mango
1-2 msk blåbär
1 msk mango
ca 2 msk chiafrön
3 msk kokosmjölk
lite vatten
eventuellt en boost med superpulver om man önskar

Allt blandas och bäst resultat får man om man mixar det, men det kan även bara röras/mosas ihop. Låt det stå cirka 30-60 minuter för att chiafröna ska svälla. Blir det för tjockt kan man tillsätta mer vatten.

Topping – gott att ha på!
Blåbär
Kokosskivor
Mango
Pumpakärnor
Solroskärnor

 


Godaste chiapuddingen

Jag har provat mig fram mellan ganska många olika kombinationer av chiapuddingar men den här – den enklaste – är nog den allra godaste.

chiapudding

Jag har även kommit fram till att det ultimata är att köra chiapuddingen i mixer.

Så: Släng ner några matskedar chiafrön, ihop med någon deciliter hallon och en deciliter kokosmjölk.
Mixa. Klart.

Jag toppade denna med naturella kokoschips från Kung Markatta.