Get in shape

3 hjälpredor för viktnedgång

Som jag skrev i förra inlägget så har träningen blivit ganska mycket sämre under 2015 jämfört med 2014. Jag känner även att jag har lagt på mig några onödiga kilon fett som jag inte riktigt trivs med. Från att ha börjat antyda magrutor så har det gått tillbaka till att det inte syns alls. Alldeles för mycket hud över 🙂 Det positiva är att jag har byggt riktigt mycket muskler under 2015 – något jag skrev om här: Fet eller fit? Viktuppgång av styrketräning.

Så även jag ska ta nya tag nu. Precis som alla andra.

Här är tre hjälpmedel för att nå mina mål.  Alla tre målen ska förhoppningsvis leda till att jag blir mer vältränad och går ner några kilon i fettvikt. Detta behöver inte resultera i viktnedgång på vågen – gärna mer muskler som ersätter fettet.

1. Träningsmål –  för att komma upp i 300 träningstimmar   
För att nå detta mål har jag lagt in träningsmål i min träningsdagbok på jogg.se
Det är verkligen jättekul att se hur det ”minskar” för varje vecka. När det blir 2017 ska mina träningsmål vara avklarade.

mål
2.  Aktivitetsklocka – för mer konditionsträning och fler promenader
För att bli lite mer ”pressad” att promenera (power-walk) mer så har jag skaffat en aktivitetsklocka. Man blir helt klart motiverad att ta de där ”extra” stegen varje dag.
VivoActive

3. Kostregistrering – för att minska i fettvikt
Jag har börjat registrera allting vad jag äter på Lifesum. Det finns säkert andra bra appar för detta men denna är väldigt lätt och det är kul att följa varje dag.

lifesum