Get in shape

Test av aktivitetsarmband vivoactive

gps2Jag har länge haft en dyr Garmin GPS-klocka. Den har jag haft på armen när jag löptränar. Funkar utmärkt vid löpning. Sen är det inget mer med den.

Men i vintras fick jag för mig att jag skulle försöka minska några kilon i kroppsfett, och inte i muskelmassa. Planen att promenera mer, köpa månadskort till kollektivtrafiken – och gå av några stationer tidigare varje dag. Så jag skaffade ett aktivitetsarmband med stegräknare – för att bli lite mer taggad.

Tid är pengar… eller något sånt!
Det tog hela våren innan jag mentalt kunde lämna bilen hemma. Det tar trots allt 30-45 minuter längre tid för mig att ta mig till jobbet, och lika mycket extra att ta mig hem, och det är när jag inte promenerar utan åker kommunalt hela vägen. Och tid har man inte direkt något överflöd av. Dessutom har jag skjutsat sonen till skolan varje dag fram till sommarlovet.

Från 3000 till nästan 30.000 steg!
Nu har det i alla fall hänt. Jag har skaffat kort för en månad. Och som jag knallar. Från att ha kommit upp i max 3000 steg per dag tidigare så är jag nu uppe i minst 15.000 steg. En dag kom jag till och med upp i 28.620!
Jag gör precis som jag tänkte – istället för att ta bussen de sista tre kilometrarna så promenerar jag. Det ska bli spännande att se om det ger något resultat på formen.

Vivoactive
Jag skaffade alltså aktivitetsarmbandet för att få stegräknarfunktionen – som jag tyvärr inte har på min uråldriga (fyra år gammal) mobil. Det jag upptäckte var att den hade många andra trevliga funktioner också.
Det jag har använt mest är funktionen för löpning. Om man kopplar den till appen Garmin Connect så får man ut massor av spännande info som jag inte har fått på min gamla klocka, som måste kopplas in i datorn med en alltid borttappad usb-sticka. Connect-appen öppnar man bara så synkar klockan och appen ihop sig och ger dig all data du kan tänka dig.
Det är väldigt kul att se exakta uppgifter på hur snabbt man sprungit och vilken stegkadens man har. Det sägs att man ska hålla runt 180 steg i minuten och det gör jag nästan exakt. Kan bero på att jag länge övat på det genom att spela musik som har 180 i bpm. Såna låtlistor går att hitta på spotify om ni vill testa.

gps 3Ringer på armen
En funktion som jag älskar – men som jag trodde jag skulle avsky – är att activitetsarmbandet visar sms, telefonsamtal och andra meddelanden som man själv väljer från telefonen. Det är så perfekt när man sitter på möten eller på restaurang eller fest. Man kan kika på vem som ringer eller skriver utan att behöva sitta och glo otrevligt ner i en telefon. Är det något livsviktigt så får man ursäkta sig och gå ifrån men oftast kan man bara kolla lite snabbt och bestämma sig för att man kan vänta med det samtalet och faktiskt, direkt på klockan, trycka bort det.
Jag trodde funktionen skulle stressa mig men det är helt tvärtom.

Påminnelser
Har man ställt in påminnelser i almanackan kan klockan till och med säga till när det är dags att åka – den kollar trafikläget och säger till utifrån det. Dock är den tvärtemot en tidsoptimist – man kommer definitivt fram i tid. 🙂

gps4

 

Summering
Jag är helt klart jättenöjd med aktivitetsarmbandet och jag gillar att den ser ut som en klocka och inte ett sånt plastband utan urtavla. Jag använder den varenda dag, men den har ju blivit mycket roligare sen jag började promenera mera. Den säger att man ska röra sig en gång i timmen och den funktionen skulle jag vilja kunna stänga av. Har inte hittat om det går. Har man tränat styrka, cyklat till och från gymmet samt gått 15.000 steg så blir man lite trött när klockan hojtar om att man ska röra sig vid 21-tiden på kvällen. Men det är nog den enda nackdel jag kan hitta.