Madeleine Rybeck

Foto: Ylva Hideng

Utbränd men skippade sjukskrivningen: ”Tror inte alla måste vila sig friska”

Fakta

Det här har Madeleine Rybeck förändrat i sitt arbete
• Anställt en administratör som bland annat sköter fakturering, sponsring, nyhetsbrev och bilder.
• Dragit ner antalet PT-timmar till tre dagar i veckan jämfört med tidigare fem dagar.
• Övriga två dagar i veckan avsätts till marknadsföring, mail, PT online, kontakt med företag och föreläsningar.
• Hon jobbar numera max en helg i månaden jämfört med tidigare tre av fyra helger.
• Startar aldrig datorn på kvällstid, då är hon ledig.
• Har skaffat ett online-bokningssystem för PT-kunder med ett begränsat antal tider att boka , för att hon inte ska ta sig an för många klienter.
• Skriver listor för att komma ihåg.
• Hon har ett tydligt mål med hur hon vill jobba och det håller hon sig till.

Namn: Madeleine Rybeck
Ålder: 33 år
Bor: Månstad, utanför Borås
Familj: Man och treårig dotter
Gör: Personlig tränare, kostrådgivare och löpcoach samt driver blogg och sänder podcast
Intressen: Inredning och träning

Madeleine Rybeck, 33, satt i bilen på väg hem från Stockholm. Plötsligt kände hon sig yr och illamående. Delar av kroppen domnade. Hon började skrika, gråta och slå omkring sig.
– Jag gick inte in i väggen, jag sprang rakt in i den och fick en rejäl käftsmäll, säger hon.
Trots utmattningssyndrom valde hon att inte sjukskriva sig. För Kurera berättar hon om sin väg tillbaka. 

År 2016 började med mycket jobb samtidigt som Madeleine Rybeck, egen företagare som personlig tränare, kostrådgivare och löpcoach, hade det jobbigt privat. På våren åkte hon tillsammans med en kollega till Stockholm för att föreläsa. Under hemresan satt hon i passagerarsätet och jobbade på datorn. Plötsligt kände hon sig illamående och orden hoppade på skärmen framför henne. Hon kunde inte läsa sammanhängande meningar. Hennes ena arm och ansiktshalva domnade. Hon skrek rätt ut och slog mot taket på bilen. Tårarna sprutade.
– Jag som aldrig gråter annars höll på i 30 minuter. Sedan blev jag arg, säger hon.

► Läs också: Isabel Boltenstern om att vara ung, framgångsrik – och utbränd

 

”Var tvungen att förändra”
Hon blev arg för att hon låtit det gå så långt och för att hennes tillstånd skulle påverka hennes familj, främst hennes dotter. Ilskan var större än rädslan. Hon insåg direkt att hon drabbats av utmattningsdepression och fick sig en rejäl tankeställare. Eller käftsmäll som hon själv kallar det.
– Att lägga ner mitt företag var inte ett alternativ för mig. Jag var istället tvungen att förändra.

En ”DOer”
Hon beskriver sig själv som en ”DOer” och satte direkt upp en plan för vad hon behövde förändra i livet. Hon hade sett på sitt egna företag som ett litet ställe som inte behövde anställa någon. Nu tänkte hon om. Hon kontaktade en tjej som kunde hjälpa henne med det administrativa, till exempel fakturering. Hon drog ner antalet PT-timmar till tre dagar i veckan mot tidigare fem. Hon jobbar numera max en helg i månaden mot tidigare tre av fyra. Dessutom startar hon aldrig datorn på kvällarna, när arbetsdagen är slut så är den slut. Hon skriver också listor över vad hon ska göra så att hon inte glömmer.

Kallar sig idag utmattad under rehab
Det har idag gått ett halvår sedan den där hemresan. Hon mår mycket bättre men definierar sig inte som frisk. Hon säger att hon hela tiden tänker sig för så att hon inte ska få återfall.
– Jag kallar mig utmattad under rehab. Jag tror aldrig att man blir frisk, lite som en alkoholist som hela livet måste vakta sitt beteende, så känner jag mig, säger hon.
Efter de förändringar hon gjort har livet blivit bättre. Hennes minne har kommit tillbaka, tidigare hände det att hon glömde namnet på sina klienter, det gör hon inte längre. Hon tror inte att hon hade mått bättre om hon sjukskrivit sig.
– Det går att ta en annan väg och jag tror inte alla måste vila sig friska. Jag lider med dem som blir så sjuka att de inte kommer ur sängen. Sen är vi alla olika och jag tror att man måste hitta sitt eget sätt, säger hon.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

”Tänk dig att du är höggravid, bakfull och med influensa” 
Hon är medveten om att många drabbas mycket hårdare men tycker inte man kan tävla i vem som är sjukast. Hon är tacksam för att hon insåg vart det var på väg och hann bromsa innan det gick för långt. Det var inte helt enkelt att hitta ett sätt att hantera träningen under sjukdomstiden. Hon berättar att kroppen inte alls svarade som vanligt.
– Tänk dig att försöka springa när du är höggravid, bakfull och med influensa. Helt fruktansvärt vidrigt, säger hon.

Motivationen försvann
För arbetets skull fick hon bita ihop och köra men det är inget hon rekommenderar någon annan. Hon upplevde att styrkan, konditionen och motivationen försvann och att hon inte orkade någonting. Ändå ville hon inte sjukskriva sig. För sina klienters skull. Hon har fått kommentarer från folk om att hon kanske inte mått så dåligt eftersom hon inte ser sjuk ut och hänvisar även till hennes sociala medier där hon under hela perioden fortsatt vara aktiv.
– Sociala medier är mitt företag, inte min person, säger hon.
Hon har medvetet valt att sprida inspiration på sociala medier med glädje och inte lägga upp deppiga bilder där hon inte mår bra. Det var också självklart att vara öppen med utmattningsdepressionen. Även om hon hela tiden var rädd att det skulle rasera det företag hon byggt upp. Att hennes klienter skulle undvika att kontakta henne av rädsla för att hon inte skulle fixa jobbet.
– Det har inte hänt, jag har snarare fått fler uppdrag efteråt. Jag tror att folk tänker att jag är mänsklig, lite mer som dem själva, säger hon.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Försöker idag planera in aktivitetslösa dagar
Hon tror att det är för att hon är extremt driven och målmedveten som just hon drabbats av utmattningsdepression. Hon kallar sig själv effektivitetsmänniska och hon har hela sitt liv jobbat mer än heltid.
– En söndag när jag inte gjort någonting har för mig tidigare varit helt värdelös. Nu försöker jag aktivt planera in sådana dagar.

Hennes tips till andra
Hennes tips till andra som drabbats är att ta hjälp. Hon tror inte att det går att komma ur det ensam. Hon uppmanar också att söka efter roten till beteendet. För henne bottnar det i många års mobbning som ung och med konstant revanschlust som följd. Den har varit så stark att hon inte kunnat kontrollera den. Det förstod hon inte förrän hon tog hjälp av en terapeut. Hon rekommenderar också att försöka skapa en rutin med någon form av lättare rörelse till exempel yoga eller promenad.
Hon tycker det är synd att många med utmattningsdepression skäms över det. Hon önskar att alla förstår att det inte drabbar de svaga. De som drabbas är istället omtänksamma personer som inte vill säga nej och starka högpresterande personer.

► Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Av Ylva Hideng

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Det här har Madeleine Rybeck förändrat i sitt arbete
• Anställt en administratör som bland annat sköter fakturering, sponsring, nyhetsbrev och bilder.
• Dragit ner antalet PT-timmar till tre dagar i veckan jämfört med tidigare fem dagar.
• Övriga två dagar i veckan avsätts till marknadsföring, mail, PT online, kontakt med företag och föreläsningar.
• Hon jobbar numera max en helg i månaden jämfört med tidigare tre av fyra helger.
• Startar aldrig datorn på kvällstid, då är hon ledig.
• Har skaffat ett online-bokningssystem för PT-kunder med ett begränsat antal tider att boka , för att hon inte ska ta sig an för många klienter.
• Skriver listor för att komma ihåg.
• Hon har ett tydligt mål med hur hon vill jobba och det håller hon sig till.

Namn: Madeleine Rybeck
Ålder: 33 år
Bor: Månstad, utanför Borås
Familj: Man och treårig dotter
Gör: Personlig tränare, kostrådgivare och löpcoach samt driver blogg och sänder podcast
Intressen: Inredning och träning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.