Guide till nio superfrön för hälsan

Fakta näringsvärdet

Näringsvärde räknas per 100 gram men kan variera mellan olika märken.

De kan tyckas mest små och oansenliga men faktum är att den som vill leva nyttigt får ett rejält försprång bara genom att inte glömma bort dessa i sin kost: Frön – dessa små näringsbomber, fullproppade med fibrer, mineraler och nyttiga fetter. Och som du så lätt kan smyga ner i det mesta. 
Här är en liten guide till några av de nyttigaste.

 

► Läs också: 5 frön som boostar din hälsa

 


1. Psylliumfrön

Psylliumfrön, eller loppfrön som de också kallas, är små frön vars skal består till 85 procent av kostfibrer. Det går att köpa hela frön med skal, eller enbart skal, hela eller krossade. Ett par matskedar psylliumfrön till frukost är ett enkelt sätt att säkerställa att man får i sig tillräckligt mycket kostfibrer, de kan även förebygga förstoppning.

Används till: Fröna har ingen utmärkande smak utan de kan med fördel användas i müsli, smoothies, bröd eller strös över gröten eller en omelett.

Näringsvärde:
De näringsämnen som finns i psyllium kan inte tas upp av kroppen utan går oföränderliga genom kroppen. De består av gelébildande fibrer som fungerar som bulkmedel i mage och tarm.

2. Solrosfrön

Solrosen kommer ursprungligen från Mexiko men odlas över stora delar av världen. Den är välkänd i hobbyodlarens trädgård men odlas även kommersiellt för framställning av solrosolja och solrosfrön. Fröna har en mild nötig smak och innehåller nyttiga fetter, folat, vitaminer och mineraler som koppar och magnesium.

Används till: Bakning, müsli, nöt- och fröblandningar, sallader, desserter och matlagning. Gott som ett snack, prova gärna att rosta fröna i en torr stekpanna.

Näringsvärde:
Energi 570 kcal
Protein 23 gram
Fett 50 gram
Kolhydrater 19 gram
Fiber 11 gram

3. Linfrön

Linfrö kommer från den ettåriga örten lin och är rik på protein, fiber, fleromättat fett och mineraler som fosfor, järn, magnesium och zink. Finns som hela frön eller krossade. Linfrö innehåller linamarin, som kan omvandlas till giftigt vätecyanid. Rekommenderat dagsintag är därför högst två matskedar. Hela linfrön passerar mag- och tarmsystem utan att avge vare sig giftiga eller nyttiga ämnen men kan hjälpa magen att hålla sig i trim. Näringen kan endast tas upp från krossade frön.

Används till: Krossat linfrö passar i bröddeg, müsli eller att strö över fil, yoghurt eller gröt. Hela frön är bra mot trög mage.

Näringsvärde:
Energi 370 kcal
Protein 24 gram
Fett 31 gram
Kolhydrater 0 gram
Fiber 35 gram

► Läs också: Ny studie: Linfrön sänker blodtryck

4. Sesamfrön

Är en art i familjen sesamväxter och odlas i bland annat Kina, Nordafrika, Indien och Sydamerika. Sesamfrön har en mild nötsmak och innehåller protein, fleromättat fett, vitamin E och mineraler. Oskalade frön innehåller en större andel järn och kalcium jämfört med skalade frön men behöver krossas för att näring och fettsyror ska frigöras. De gräddvita sesamfröna är mildare i smaken än de svarta som är något beskare.
Används till: Brödbak, kex, vegetariska pastejer, vegetariska färser, sesammjölk, sallader, wokade rätter och tahini.

Näringsvärde:
Energi 627 kcal
Protein 26,5 gram
Fett 55 gram
Kolhydrater 4 gram
Fiber 5 gram

5. Melonkärnor

Melonkärnor är skalade kärnor från melonen som har en mild och söt nötsmak. De är rika på nyttiga fettsyror och vitaminer.

Används till: Sallad, müsli, smoothie, eller rosta i en torr stekpanna för att äta som snack.

Näringsvärde:
Energi 600 kcal
Protein 28 gram
Fett 47 gram
Kolhydrater 15 gram
Fiber 4 gram

6. Amaranth

Amarant har använts som gröda under en lång tid och odlas bland annat i Afrika, Mexiko och Indien. Busken ger ifrån sig tusentals frön som liknar quinoan, har ett lågt GI-värde, högt proteininnehåll och är glutenfri. Man gör bland annat flingor, mjöl och inkavete av amaranth. Den är lättsmält och har en mild och lätt nötsmak.

Används till: Som bas i en mängd rätter som biffar, grytor, röror och sallader. Amaranth passar även bra till gröt, bakning, omeletter och efterrätter. När fröna kokas avger de stärkelse varför de kan användas till redningar.

Näringsvärde:
Energi 374 kcal
Protein 14,5 gram
Fett 6,5 gram
Kolhydrater 51 gram
Fiber 15 gram

7. Pumpakärnor

Pumpans kärnor har en mjuk och nötig smak. Skalet är vitt och innanför finns den gröna kärnan. Pumpakärnor är en bra källa till zink, järn, fosfor, magnesium och vitamin E. Dess höga zinkinnehåll gör pumpakärnan till ett bra snack för män över 40 år då det har visat sig kunna förebygga förstoring av prostatan.

Används till: Sallader, bakverk, garnering av bröd och rostade grönsaker, müsli, wokade rätter, pumpasmör, salsa och som lätt torrostade med salt är de ett gott snack.

Näringsvärde:
Energi 550 kcal
Protein 25 gram
Fett 46 gram
Kolhydrater 13 gram
Fiber 5 gram

► Läs också: Kost rik på omega-3 kan skydda hjärnan mot åldrande

8. Hampafrön

Hampafrön är en av våra äldsta nyttoväxter som har brukats i mer än 6000 år. Fröna är en god källa till protein, fiber, kalcium, järn, magnesium, fosfor, vitamin E och bra fetter med en god balans av omega-3 och omega-6. Skalet är hårt och knaprigt men innehåller fibrer. Fröna kan även köpas skalade.

Används till: Sallader, bakning, müsli, smoothies, protein-shakes, hampamjölk, som snack, strö över gröt eller yoghurt, i köttbullar, biffar, grytor eller kan malas till ett smör.

Näringsvärde:
Energi 627 kcal
Protein 34 gram
Fett 44 gram
Kolhydrater 10 gram
Fiber 28 gram

9. Chiafrön

Växten chia har en lång historia som kulturväxt i Mexico och Guatemala där fröna har använts som en del av basfödan. Chiafrön blev populärt i Europa under 2010-talet och anses vara ett superfood. En bra källa till protein, fiber, antioxidanter, omega-3, vitaminer och mineraler som magnesium, kalcium, järn och zink.

Används till: Fröet är ganska smaklöst och kan därför tillsättas i nästan vilken mat som helst. Prova att tillsätta i brödbak, müsli, smoothies, gröt, yoghurt eller varför inte göra en chiapudding.

Näringsvärde:
Energi 444 kcal
Protein 21,2 gram
Fett 31,4 gram
Kolhydrater 4,9 gram
Fiber 33,7 gram

► Läs också: Därför ska du äta chiafrön

Av Anja Lenner

Fakta näringsvärdet

Näringsvärde räknas per 100 gram men kan variera mellan olika märken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Johanna Bjurström

Så får du ditt barn att äta mer hälsosamt

Krönikan

Jag får ofta frågor som: "Hur får jag mina barn att äta hälsosammare?" Jag har lärt mig under åren med mina barn, som idag är tonåringar, att det är inte vad du säger utan vad du gör och det du faktiskt ställer fram på bordet som är avgörande. Här vill jag dela med mig av mina tips om hur du kan påverka ditt/dina barn att äta bättre.

5 alternativ till komjölk – en miniguide

Kost

Vill du undvika mjölk? Anledningarna till att vilja göra det kan vara många och det har kommit en hel uppsjö med alternativa produkter för den som väljer bort komjölk. Men vad har de för styrkor och svagheter och vad passar de till? Vi guidar dig!

Livsmedelsverket

Så många litar på Livsmedelsverket

Allmänt

41 procent uppger att de litar mycket på Livsmedelsverket – och var fjärde svensk uppger att de litar helt på information som kommer från myndigheten. Det visar branschorganisationen Svensk Egenvårds undersökning om vad allmänheten anser om kost, kostråd och kosttillskott.

Ylva Tuoremaa

Havtornsolja var lösningen på guiden Ylvas problem med muntorrhet

Hälsa

Omega-7 är en fettsyra som är speciellt viktig för huden. Den hjälper bland annat torra, sköra slemhinnor att återfå sin fuktighet.
 När Ylva Tuoremaa, 62 år, guidade grupper i Hjalmar Lundbomsgården i Kiruna blev hon så torr i munnen att hon fick svårt att prata. Lösningen på problemet blev ett tillskott med havtornsolja som är rik på omega-7.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

Man plockar chokladtårta ur kylskåp fyllt av frukt

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck - eller vill undvika att få det.

massor med tunna plastkassar samlade på hög utomhus i något städprojekt

Nu kan du panta dina plastpåsar – i nytt pilotprojekt

Trendspaning

Hemköp blir första dagligvarukedjan ut när det gäller att erbjuda sina kunder pengar tillbaka när de återvinner sina plastpåsar. Samtidigt höjs priset på påsen med 50 öre. Projektet grundar sig i ett EU-beslut från 2015 om att minska användningen av tunna plastbärkassar. Samtidigt har Naturvårdsverket satt upp ett svenskt mål: att minska användningen plastpåsar till år 2025 till färre än 40 påsar per person och år.

Animation genomskinlig person med muskler och synligt hjärta

Selen och Q10 – världens bästa hjärtmedicin

Forskning

Det är fem år sedan KiSel10-studien skapade stora rubriker. Det var forskare vid Linköpings universitet som kunde visa att Q10 och selen minskar risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar med över 50 procent. Nu har samma forskare fortsatt att analyserat blodproverna på de 443 pensionärerna i studien. De nya resultaten är lika sensationella.

sjukhuspersonal kör iväg sjuksäng med liten flicka

EU varnar för resistenta superbakterier

Allmänt

Varje år dör omkring 25 000 personer bara inom EU:s gränser på grund av olika "superbakterier", det vill säga extra resistenta bakterier som tål nästan all antibiotika. Det visar en rapport från den europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA. Nu ska EU ta fram en handlingsplan för att få bukt med spridningen av antibiotikaresistens, vilken ska lanseras redan i sommar.

Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Hälsa

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur? Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi. "Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga", säger hon till Kurera. Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Blodtrycksmanchett

Lagrad vitlök sänker blodtrycket – utan biverkningar

Forskning

Högt blodtryck, hypertoni, påverkar cirka 30 procent av alla vuxna i Sverige. Fyra av tio personer som dör på grund av hjärtproblem hade ett förhöjt blodtryck. Det finns i dag inga bevis för att medicinering hjälper mot lätt förhöjt blodtryck. Men ett tillskott gjort på lagrad vitlök har i kliniska studier visat sig sänka blodtrycket signifikant.

groddar

Liten guide: Fröna du måste testa att grodda!

Kost

Längtar du efter vårens primörer? Kanske groddar kan vara lösningen så länge? Frön är fullpackade med näring men vi kan inte tillgodogöra oss näringen på ett bra sätt direkt från frön. När vi däremot groddar dem öppnar de upp och gör näringen mer tillgänglig. Riktigt närproducerad supermat helt enkelt!

man i 30-årsåldern tittar på ett piller som han håller i sin hand

Antalet unga som använder potensmedel har dubblats på 10 år

Naturlig hälsa

Potensmedel, alltså tabletter som Viagra, blir allt vanligare bland unga män. Bland killar mellan 15 och 24 år har antalet personer som hämtat ut potensmedel på recept ökat med 89 procent de senaste tio åren. 19-åriga "Victor" berättar för Sveriges radio att han ätit potensmedel under närmare tre års tid. Kurera vill passa på att slå ett slag för de naturliga alternativ till potensläkemedel som finns därute och som ofta räcker lika långt.

överviktig man i rutig skjorta och stor mage utomhus

Drygt halva Sverige har övervikt eller fetma

Allmänt

Drygt hälften av svenskarna i åldrarna 16–84 år är överviktiga eller feta. Samtidigt minskar dödligheten i fyra cancerformer samt hjärt-kärlsjukdom och färre riskkonsumerar alkohol och tobak. Det visar Folkhälsomyndighetens årsrapport för 2016. I rapporten framgår också att skillnaderna i hälsa mellan personer som har hög och låg utbildningsnivå fortsätter att vara stora.

Tjej med vacker fläta intill vatten

Välj rätt tillskott för håret – experten tipsar!

Skönhet

Upplever du att håret börjat växa långsammare? Känns håret kanske risigt och livlöst? Kanske har du slarvat med kosten och det börjar märkas på din hårkvalitet? Känner du igen dig ska du definitivt läsa vidare. Kurera bad hälsorådgivaren Sara Ruuth lista sina favoriter när det gäller näringstillskott för håret.

Zucchinipasta med kantarellpesto

Zucchinipasta med kantarellpesto

Mat

Kantareller, finns det något godare? Här är en rå zucchinipasta med krämig kantarellpesto. Allra bäst blir det om svamparna får ”lagas” en bra stund i ugn eller torkugn först för att lite vätska ska försvinna och för att ta bort smaken av rå svamp. Med pinjenötter och näringsjäst blir det en krämig lyxig pesto – perfekt för att impa på vännerna på fredagsbjudningen.

tacokrydda i glasburk

Gör din egen tacokrydda

Recept

De flesta tacokryddor man köper i butik innehåller mängder med socker, salt och smakförstärkare. Det är väldigt enkelt att göra egen. Självklart berättar vi hur.

Animerad bild på kvinna i säng som räknar får

”Nu sover jag som en stock hela natten”

Naturlig hälsa

Det är inte alla förunnat att få sova en hel natt. Sömnproblem har blivit så vanligt att i dag lider var tredje svensk av sömnbesvär. Det är vanligare bland kvinnor och Ritva tillhör dem som ibland sover riktigt dåligt. Förra året när sömnproblemen blev riktigt besvärliga gick hon till hälsokostbutiken och bad om råd. Med rogivande örter som hjälp fick hon äntligen sova.

åtta personer vända från kameran mot vit bakgrund

Är du i en riskgrupp för att drabbas av Q10-brist? Kolla här

Naturlig hälsa

Coenzymet Q10 finns i alla våra celler och behövs för cellernas energiproduktion. Eftersom hjärtat jobbar oavbrutet förbrukar vi mycket Q10. Har vi brist känner vi oss trötta. Kroppens produktion av Q10 i hjärtmuskeln är högst när vi är i 20 års-åldern och minskar kraftigt med åldern. Har man brist kan man få stora hälsofördelar av att ställa den bristen tillrätta. Är du i riskgrupp för Q10-brist? Kolla här.

matvåg och nyttig mat som broccoli och linser etcetera

12 hälsotips från Food Pharmacy

Allmänt

Mia Clase och Lina Nertby Aurell driver Foodpharmacy.se, en av Sveriges största och mest omtyckta vetenskapliga hälsobloggar. De har också skrivit en bok med samma namn som bloggen. De beskriver sig själva som positiva hypokondriker som försöker klura ut hur man ska äta för att hålla sig frisk. Här delar de med sig av 12 hälsotips.

Kvinna utomhus har huvudet nedsänkt i handen

Blir du deppig på våren? Här är 4 tips på naturlig hjälp

Hälsa

Omkring en halv miljon svenskar antas lida av mild till måttlig depression på våren. Antalet drabbade ökar ständigt och bland dessa växer andelen ungdomar. Konventionella SSRI-preparat i all ära men innan man tar till detta ”tyngre artilleri” kan det vara värt att prova hjälp i naturlig form. Biverkningsfria sådana, vilket många ser som en fördel eftersom just biverkningarna för vissa kan vara så starka att en del väljer att avbryta behandlingen i förtid. Här får du fyra tips på naturlig hjälp.

två glas med rödbetsjuice intill färska rödbetor med blast

Ett glas rödbetsjuice om dagen gav Karl, 80, blodkärl som en 26-åring

Naturlig hälsa

När den pensionerade professorn Karl Arfors, 80 år, för några år sedan slutade med socker och mjöl blev hans blodkärl 25 år yngre. Och när han började dricka rödbetsjuice i kombination med lingonjuice blev kärlen hela 50 år yngre. "Jag blev väldigt förvånad över att man kan påverka sin hälsa så starkt med vad man äter och dricker", säger Karl Arfors som själv forskat på inflammation under många år,
 bland annat i USA.

Därför äter vi så mycket godis under påsk

Hälsa

Under påsken äter vi i Sverige mer godis än någon annan tid under hela året. Men hur kommer det sig egentligen att kyrkoårets största högtid – den högtid vi en gång förknippade med Jesus, hans död och uppståndelse – snarare blivit en tid för sockerchock och godisfrosseri än någonting annat? Kristian Petrov, docent i idéhistoria och universitetslektor i kulturstudier vid Karlstads universitet, säger sig ha svaret.

Annika Sjöö

Annika Sjöö väljer 10 hälsofavoriter

Allmänt

Hon är dansdrottningen från Let’s Dance som blev författare, föreläsare och programledare för "Du är vad du äter". Annika Sjöö räds inte nya utmaningar. För Kureras läsare listar hon tio av sina absoluta hälsofavoriter.

Frilagd bild på höna som undersöker ägg

Orsaken till de högre halterna miljögift i ekoägg söks fortfarande

Hälsa

Ekologiska ägg innehåller mer miljögifter än vanliga ägg, om än fortfarande under gränsvärdena. När nyheten kom i höstas gick äggförsäljningen ner. Effekten i handeln var kortvarig, men gifterna finns kvar och Livsmedelsverket arbetar fortfarande med att spåra källan till dem. "Nu funderar vi på om gränsvärdet verkligen ligger på rätt nivå", säger Petra Bergkvist på Livsmedelsverket till TT.