Håll huden ung med Q10

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Coenzym Q10 är känt för att ge energi och gynna hjärthälsan. Det förekommer också i många krämer med anti aging-effekt.
Men – det många inte vet är att du även kan skydda huden mot rynkor och åldrande genom att tillföra Q10 inifrån.
Här får du veta mer.

Q10 kan motverka bildandet av rynkor. Både rynkor orsakade av själva åldrandeprocessen och av solexponering. Detta på grund av att Q10 är en mästare på att skydda hudcellerna mot oxidativ stress och även på att förhindra att hudcellerna dör vid exponering för fria radikaler och UV-strålning. Dessutom stimulerar Q10 bildning av ämnen som håller huden stark och vital (1).

► Läs också: Därför får man rynkor

 

Dagligt intag av Q10 minskade rynkor med 33 procent
I en liten studie på åtta kvinnor fann man att två veckors intag av 60 milligram Q10 per dag minskade det rynkiga området runt ögat med hela 33 procent. Tre månader senare var områdets omfång fortfarande signifikant mindre än före testet. Även rynkornas volym var fortfarande mindre, men ej signifikant (2).

Minska rynkors djup med näringstillskott, kräm – eller kombo
Att applicera Q10 direkt på huden fungerar också bra, så även att köra en kombination. I en studie gav man under 60 dagar ett dagligt tillskott på 50 milligram Q10 tillsammans med en hudkräm med Q10 (0,05 procent). Resultatet blev att rynkornas djup minskade (3).

► Läs också: 6 tips för en rynkfri hud

Solning slukar Q10 – fyll på!
Exponering för UV-strålning kan minska mängden Q10 och E-vitamin i hudcellerna med 70-80 procent. Det är inte produktionen som minskar utan det går åt mer Q10 för att ta hand om effekten av solexponeringen. Det är därför viktigt att fylla på sina Q10-depåer! (3)

Läs också: Så skyddar du huden mot solen med rätt näring!

Grupper i särskild riskzon för Q10-brist

Äldre människor
Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder.

Läkemedelsanvändare
Personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner, utgör en stor riskgrupp. Studier visar att intag av kolesterolsänkande statiner på bara en månads tid halverar mängden Q10 i blodet. Tillskott med Q10 rekommenderas därför för dig som äter statiner.

Personer med hög energiåtgång – till exempel idrottare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång, bland annat elitidrottare och rökare. Att ha en hög energiåtgång behöver dock inte nödvändigtvis betyda att du är fysiskt aktiv. Det finns flera energikrävande processer i kroppen som inte kräver fysisk ansträngning. Immunförsvarets oskadliggörande av bakterier och virus är ett exempel på en energikrävande process som inte kräver att du är fysiskt aktiv.

Vanligaste bristsymtomen vid låga Q10-nivåer

…är framförallt energi- och orkeslöshet.
Även tandköttsinflammationer, tandlossning och hjärt- och kärlsjukdomar så som arytmi, kärlkramp och högt blodtryck förekommer.

► Läs också: Skydda din hud mot tidigt åldrande

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
1. Muta-Takada K Coenzyme Q10 protects against oxidative stressinduced cell death and enhances the synthesis of basement membrane components in dermal and epidermal cells. Biofactors. 2009 Sep-Oct;35(5):435-41

2. Yutaka Ashida Effect of CoQ10 as a supplement on wrinkle reduction. (Japanese) FOOD Style 21 01/2004; 8:52-54.

3. Passi S Lipophilic antioxidants in human sebum and aging. Free Radic Res. 2002 Apr;36(4):471-7.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Knep som motverkar hudens åldrande:

• Sola med måtta och använd solskydd. Få tips på naturliga solskydd här.

• Stressa inte. Långvarig utsöndring av stresshormonet kortisol gör att huden åldras fortare.

• Drick mycket vatten. Vatten är ansvarigt för eller inblandat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd här.

• Ät en bra och näringsrik kost med mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror och C-vitamin är bara en av många viktiga näringsämnen för huden.

• Motionera. Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar.

• Överträna inte! Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden.

• God nattsömn ökar mängden HGH (se ovan).

• Ett bra, djupgående anti-aging serum under din dag- eller nattkräm ger hyn extra näring och boost. 


• Undvik tobak och var måttlig med alkohol.

• Ät följande tillskott:
Q10, som motverkar bildningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Läs Kureras Q10-artiklar här.
Kollagen, ett protein som håller ihop hud och kropp (utan det skulle kroppen kollapsa). Det finns olika sorters kollagen: några för huden och andra för leder och ligament. Läs Kureras artiklar om kollagen här.
Hyaluronsyra, ett ämne som binder fukt och fyller ut hudlagren. Kroppens egna produktion minskar med åren. Läs Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Det visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen som själva uppger sig förvånade över resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.