Hälsocoachen

Förläng solbrännan med betakaroten

Hej och hå! Då var den min första jobbdag efter 5,5 veckors semester. Ringrostig är bara förnamnet… Är helt förvirrad idag, haha!

Men än är ju sommaren inte slut! Det är ju fortfarande Augusti! Man får inte glömma att solen fortfarande tar när man vistas utomhus. Det är lätt att tro att brännan har gjort sitt och att man inte längre behöver skydda sig. Det behöver man! Faktum är att betakaroten har en liten brun utan sol-effekt vilket gör att du förlänger din solbränna något. Från egen erfarenhet kan jag även uppleva att solbrännan får en djupare färg när man använder den under sommaren. Älskar verkligen betakaroten och min favorit är denna från Better You! Utan den hade jag inte klarat mig då mina soleksem gärna gör sig påminda.

Ett annat tips är Börlinds Sun spray! Så bra! Betydligt naturligare än de du hittar i matbutikerna. De kemiska och onaturliga solprodukterna täpper gärna igen porer vilket lätt gör att man får utslag och kvisslor. Inte jättekul kanske! Därför passar denna perfekt eftersom den är mycket snällare mot huden och den smälter in bra. Så glöm inte att skydda dig även i Augusti! 🙂


Hälsomåsten på resan

Heej från Spanien! 

Just nu befinner jag mig i södra Spanien för lite välbehövd semester och 60-årsfirande av en alldeles speciell person, min pappa! 😀 

När man reser kan det vara lite svårare att upprätthålla hälsan så därför tänkte jag tipsa om lite hälsomåsten vid resa

1- Betakaroten. Jag äter själv Betakaroten från Better you och den är grymt bra! Betakaroten ger huden ett ökat skydd mot solen och du får en liten brun utan sol-effekt att pillerna. Jag lider själv av soleksem men med betakaroten slipper jag faktiskt besvären. 

2-Aloe Vera. Jag har alltid Aloe99 med mig på resan då Aloe Vera läker solskadad hud och sår samtidigt som den återfuktar. Ett tips är att ha den i kylen så den blir världens bästa After Sun

4- Tea tree. Tea tree är ju bakteriedödande vilket passar perfekt vid insektsbett och sår. Man vill ju inte få en infektion! 

5-Probiotika. Kanske det viktigaste av allt! Goda magbakterier är viktigt för immunförsvar och semestermage. När man reser stöter man ofta på andra bakteriekulturer som vi inte är vana vid och därför är det viktigt att ha en bra balans. Probiotika hjälper även kroppen att ta upp näring. Jag använder själv Holistics Lactovitalis PRO med hela 12 stammar och 90% kommer fram levande till tarmen. Varje stam har en uppgift så ju fler desto bättre alltså! 

6-Fiber. Jag tar alltid med mig en liten påse med Chiafrön och Linfrön bara för att hålla magen mätt och igång. 

7- Solkräm. Glöm inte att smörja in dig! Även om du inte bränner dig är det viktigt. Har solkrämerna spf 30 betyder det att du kan vara ute i solen 30 gånger så länge som du hade kunnat utan solkräm. Du blir alltså INTE mindre brun. Kan tipsa om Annemarie Börlinds Sun Milk, den är toppen! 

sju viktiga hälsomåsten för att hålla sig välmående under resan!