Hälsocoachen

Frys in ditt kokosvatten och boosta dig med elektrolyter

Här är det jobb, jobb och jobb på schemat! Försöker roa mig mellan varven nu när det är sommar 😀 Längtar sååå till min semester! Det var fyra år sen jag hade semester så den är verkligen efterlängtad kan jag lova. Hade mest troligt mött den berömda väggen till hösten om semestern hade uteblivit. Det är rätt sjukt, att så många unga blir utbrända nu för tiden. Jag börjar förstå att det inte är så konstigt nu. Hemskt! 

Det är fasen viktigt att ta hand om sig, man har bara en kropp! Återhämtning är viktigt och även något jag är riktigt dålig på… Jag är en väldigt energisk och rastlös person som sällan sitter still. Vilket egentligen är skit när jag har en autoimmun ledsjukdom som verkligen kräver återhämtning. Det är en dålig match, haha! Så jag försöker ta till små medel för att hitta nån medelväg till återhämtning. Lite tips och trix sådär. Ett av tipsen tänkte jag bjuda på här! 

När man stressar, tränar eller t.o.m festar. Ja, när man gör något som pressar kroppen lite förlorar kroppen viktiga näringsämnen. Ett ämne är elektrolyter. Man kan förenkla det genom att beskriva det som vissa mineraler och salter. Dessa behövs bl.a. för kroppens muskelaktivitet och vätskebalans. Utan dessa elektrolyter får kroppen jobba mycket hårdare för att klara av samma uppgifter. Hjärtat och övriga muskler pressas hårdare utan dessa mineraler och salter. Något som är rikt på elektrolyter är kokosvatten. Många inklusive mig själv har lite svårt för smaken och att kokosvatten har en rätt kort hållbarhet gör inte saken lättare… Sååå… Jag brukar frysa in mitt kokosvatten! Jag gör små kuber, precis som vanliga isbitar fast jag använder kokosvatten istället för vanligt kranvatten. Så himla smidigt! Dessa använder jag i vatten och i mina smoothisar för en liten extra boost av elektrolyter. Sen är de perfekt att använda om baksmällan är framme… Hehe! Mycket användbara alltså! 


Så, stressa mindre, boosta mer och frys in ditt kokosvatten!