Hälsocoachen

Redovisning av Hälsoutmaningen

Hur går det för er med Hälsoutmaningen? I måndags samlade jag ihop 55 poäng (tror att jag har räknat rätt) och jag tänkte redogöra dem här:

– Jag använder bara ekologisk och naturlig hudvård : 3 p
– Jag använder aluminiumfri deo: 2 p
– Jag drack ingen alkohol: 2 p
– Jag röker inte: 3 p
– Jag åt minst fem port frukt och grönt: 1 p
– Jag åt endast ekologisk frukt och grönsaker: 3 p
– Jag åt gojibär: 2 p
– Jag åt inget fikabröd: 1 p
– Jag åt inget sötat bröd: 2 p
– Jag använder inte socker i mitt te: 1 p
– Jag åt inget godis/snacks: 2 p
– Jag har undvikt livsmedel med tillsatt socker: 3 p
– Jag undvek snabba kolhydrater: 3 p
– Jag åt en chiapudding: 1 p
– Jag fick i mig Omega-3: 2 p
– Jag drack en smoothie med greens/bär: 2 p
– Jag tog D-vitamintillskott: 2 p
– Jag åt en sked med kokosolja: 2 p
– Jag åt inget halvfabrikat: 3 p
– Jag åt inte efter kl. 20: 2 p
– Jag hoppade inte över någon måltid: 2 p
– Jag undvek socker och E-ämnen: 3 p
– Jag åt glutenfritt: 1 p
– Jag startade dagen med citronvatten: 2 p
– Jag sov i minst åtta timmar: 3 p
– Jag var ute i dagsljuset: 2 p
– Jag gav beröm till en kollega/vän: 3 p

Har varit småsjuk (halsbesvär mm.) ett längre tag därav ingen träning denna vecka so far + att mina leder krånglar som tusan. Försöker ta lite promenader istället och stretcha lite hemma. Något som jag behöver bli bättre på är att dricka mer vatten och på den mentala träningen så det kommer jag jobba på under dessa dagar. Att inte snooza är heeeeelt omöjligt för mig, är fruktansvärt morgontrött! Åsikter från morgonpigga människor undanbedes för endast morgontrötta kan förstå detta på riktigt, hehe 😛 Visste ni att undersökningar visar att det faktiskt inte (alltid) beror på vanor, vissa är helt enkelt bara morgontrötta eller morgonpigga. Tyvärr kanske man ska säga i mitt fall, haha!
Sedan ska jag nog se över det där med matlådan och vattenflaskan, ju mindre plast man kan använda desto bättre! Jag är ju dock sjukligt klantig så blir nästan lite orolig för att använda mer glas och dylikt… Har ni något supertips är det välkommet!
Varför jag redogör detta är för att inspirera andra, för att bibehålla min egen motivation och få svart på vitt vad som är bra och vad jag kan förbättra. Ni som hängt med vet ju att jag tjatar om SMART-mål och att det är viktigt att redovisa och göra det synligt, här har ni ett exempel 😉

Imorgon får ni ett spännande recept på vad jag har som matlåda 😉 #cliffhanger


Du orkar lyfta lite tyngre med min spotifylista ;)

Hej hopp!

Fick frågan om att dela med mig av min träningslista på spotify, givetvis ska ni få den! Även om många ligger på latsidan vad gällande träning nu i sommar så peppar den fint ändå.

Listan utlovar rock i olika former även om metal är en genomgående trend. Bra med ös! Lovar att ni orkar lyfta lite tyngre om ni har denna på högsta volym, det gör då jag!
Listan är lång, ca 4h. Detta är dock helt medvetet då man ska ha möjlighet att:

1. Plocka ut sina egna favoriter.

2. Inte behöva lyssna samma varje dag och tröttna (annars vanligt om man heter Rebecka).

3. Variera musiken och hoppa lite i listan beroende på träningsform och humör.

Bra eller hur?! Listan är också uppbyggd med liiite ”uppvärmningslåtar” i början, det tunga artilleriet i mitten och nedvarvningslåtar i slutet. På så vis är möjligheterna oändliga så att man inte behöver följa samma lista slaviskt varje dag, sånt gillar jag verkligen inte. Ett hett tips är förövrigt Amok med Entombed till den tyngsta magövningen, helt oslagbart!

Kurera har ju en spotify för er som missat det och där hittar ni numera också min lista. Klicka på kurera (under listans namn) och välj att öppna med spotify. Funkar det inte för er söker ni på kurera på spotify och sedan hittar ni min lista Hårdträning med hälsocoachen. Tror banne mig det är lättare för jag lyckades själv inte se hela listan utan bara en liten, liten del.

KÖÖÖÖÖR HÅÅÅÅÅRT!

Mer om kureras listor hittar ni här.

 


UNIVERSITETSEXAMEN= I´M BACK!

Heej! Hur är läget med er? Jag börjar komma ikapp livet nu jag så det känns underbart! Ni som känner mig och ni som hängt med ett tag vet att det har varit galet mycket på mitt schema vilket gjort att bloggen blivit extremt lidande. Men nu har jag äntligen tagit EXAMEN! Är alltså färdigutbildad hälsocoach med kandidatexamen i idrottsvetenskap! 😀
Själva högtidsdagen där skolan firar oss blir till hösten, så är det för alla utom sjuksköterskorna eftersom de behöver sin licens blixtsnabbt 🙂 Nu är det alltså slut på uppsatsskrivande, inga fler tentor eller köp av svindyr kurslitteratur. UNDERBART! Senaste halvåret var helt galet i pluggväg, det var verkligen plugg 24/7 på slutet. Men så slutade C-uppsatsen på 52 sidor också, haha!
Kan inte förstå att tre år kan gå så fruktansvärt fort, vart tar tiden vägen? Det är dock med lite vemod det tar slut, det har varit en trygghet att ha universitetet. Jag har haft jätteroligt, träffat massvis med härliga människor och fått vänner för livet. Det mesta finns ju kvar men jag kommer nog att sakna att gå till universitetet och träffa alla andra studenter. Skönt att ha alla under samma tak liksom. Frihet och pluggfria kvällar är dock ett väldigt stort plus. För att fira detta åkte jag hem till Ö-vik i en vecka för att fira lite med familj, släkt och vänner där. Så himla trevligt! Bjöd på examensmat och -fika, givetvis nyttig sådan 😉 All mat och alla sötsaker var laktos-, gluten- och sockerfria. All mat var såklart gjord från grunden. Fick mycket beröm för allt gott och nyttigt så tänkte ge er lite recept på sockerfritt fika, gudomlig pesto och lite frökex senare. Blir bra till alla sommarfester eller hur? Det blev en fullspäckad vecka med massvis av roliga saker. Välbehövligt och efterlängtat!

Men men, vad händer nu då? Jo, jag har bestämt mig för att stanna här i Karlstad (trivs jättebra här) och har därmed sagt upp mig från mitt jobb i Örnsköldsvik då jag var tjänstledig under studietiden. Kurerabloggen kommer att fortsätta och bli betydligt bättre nu, har lagt upp en bra plan för detta. Är fortfarande kvar i expertpanelen som Örnsköldsviks Allehanda har 🙂 Till er som frågat om jag slutat är svaret nej, de ansvariga redaktörerna har bara semester över sommaren därav uppehållet i själva tidningen. Känns bra det här, har mycket roligt på gång som ni kommer att få tal del av framöver! Låter bra, eller hur? 😀

Imorgon pratar jag om midsommarfirande, a lot of catching up to do! 😉

 


Läsarfrågor

Älskar att få läsarfrågor! Dessa kommer från Örnsköldsviks Allehanda där jag sitter i ”expertpanelen” som de själva kallar det och svarar på läsarfrågor. Så himla kul att kunna bidra till ett hälsosammare liv. Frågorna är många och varierande vilket är hur bra som helst så jag tänkte dela med mig av några. Är ni nyfikna på vad jag har svarat på frågorna under hittar ni dem här!

Några av läsarfrågorna:

Vet inte om det här är något som du kan svara på. Men mina armar domnar ofta bort när jag sover. Har tränat ganska mycket armar och rygg senaste tiden i förhoppning om att det skulle hjälpa. Fast det har det inte gjort och nu börjar jag bli orolig att det är något fel på mig. Har du hört talas om någon som haft liknande problem?
P.P

Min hockeyspelande son har börjat prata om proteinpulver. Han tycker att han är tanig, han är 172 centimeter lång och väger strax över 60 kilo, i jämförelse med sina lagkamrater. Han berättade att några av dem äter proteinpulver, men jag är skeptisk. Han är ju bara 16 år. Vad tycker du om det här med proteinpulver?
Hockeymorsa

Har var förkyld till och från hela vintern. Det vill liksom inte ge med sig. Finns det något bra kosttillskott man kan ta? Uppenbarligen hjälper det ju inte med C-vitamin.
Snorig typ

Började träna och äta bättre i höstas för att komma i bättre form. I början gick det skitbra, jag gick ner ett eller två kilo i veckan, men de senaste månaderna har det knappt hänt någonting. Vad tror du att det kan bero på? Jag gör ju exakt likadant som innan.
Anonym

Jag har ett problem. Jag är för smal. Är 167 lång och väger 45 kilo. Det låter kanske löjligt men jag trivs inte med mig själv. Vet inte vad jag ska göra. Det är ju inte som att jag äter lite.
Stina

Som sagt, vill du veta svaren hittar du dem här.


Ni minns väl Adam?

Adams Hälsoskola: Del 1 | Kurera.se.

Ni kommer väl ihåg min vän och klient Adam? Han som jag coachade förra våren när han gick ned 11 kg på 10 veckor?
Faktum är att han fattade tycke för kurera och gör nu sin praktik här. Kul va? 😀 Under dessa veckor kommer han att bjuda på en artikelserie där grunderna inom kost och träning kommer att behandlas. Ska bli spännande att se om han lyssnade ordentligt i våras och lyder mina kostråd fortfarande 😉

Klicka på länken ovan för att spana in hans presentation!


Fettisdagen firas med en mug cake!

Hej på er! Idag är det ju fettisdag och det säljs hela 5 miljoner semlor endast idag. Galet! Själv är jag inget fan av semlor, de växer mest i munnen på mig så jag snodde ihop den nya favoriten mug cake istället. Idag fick det bli med smak av hallon. Svingott!

20140304-200655.jpg

3 msk mandelmjöl
1 banan
1 ägg
1/2- 1 dl hallon
1/2 tsk agavesirap

Mosa bananen och rör ihop allt till en smet. Spara hälften av hallonen till garnering. Kör muggen med smeten i 2 min i micron på högsta effekt. Klart! Servera med de resterande hallonen, turkisk yoghurt och lite riven kokos.


Sötsug, viktnedgång och sömnproblem. Hur ska man gå tillväga?

Som ni vet svarar jag på läsarfrågor i Örnsköldsviks Allehanda. Jättekul att se att så många engagerar sig och strävar efter att leva ett hälsosamt liv. För att reda ut saker i hälsodjungeln svarar jag så gott jag kan på det läsarna frågar. Hur blir man av med sötsuget? Hur gör man för att gå ned i vikt när man redan anser sig äta bra? Hur blir man kvitt de eviga sömnproblemen? Eftersom detta är vanliga frågor vill jag dela med mig av mina svar till er också även om allt är otroligt individuellt. Ställ gärna lite frågor, tillsammans kan vi ju hjälpa varandra! 🙂

http://allehanda.se/slaktvanner/1.6796246–jag-lyckas-inte-ga-ner-i-vikt-

Jag skulle vilja tillägga att styrketräning hemma är utmärkt om man har ont om tid men ändå vill vara lite fysiskt aktiv och gå ned i vikt. Lägg även in lite vardagsmotion. Ta trapporna istället för hissen, cykla istället för att ta bussen, dansa medan du städar, parkera bilen en bit bort… Allt räknas! Hade gärna tagit med detta i texten men tyvärr finns det ibland inte utrymme.
Vad gällande den fiberrika kosten är jag väl medveten om att alla magar inte klarar dessa fiberrika källor, därför vill jag gärna att sådant beskrivs när frågorna ställs. Ju mer jag får veta, desto bättre kan jag svara 🙂


Ni hittar mig i expertpanelen

Hej!
Tänkte få presentera ett nytt 0ch spännande projekt jag har tillsammans med lokaltidningen i Örnsköldsvik. De kontaktade mig efter att de hittat min blogg här på Kurera och vi har haft både mail- och telefonkontakt sedan dess. När jag var hemma i Ö-vik över jul så hade vi ett litet möte och nu är det hela offentligt! Jag kommer ingå i deras nya expertpanel som de själva kallar det. Där kommer jag att besvara läsarfrågor som rör kost och hälsa. Jättekul tycker jag! Den första artikeln släpptes i tidningen idag där man kan läsa om projektet och vad jag pysslar med. Lägg märke till min otroligt fina frisyr… Det regnade när jag skulle möta upp dem för fotografering så en blandning mellan dränkt katt som precis torkat och risbuske bjuder jag på 😉

Jag vet att några av er undrar hur tusan jag ska hinna med även detta men eftersom detta är något jag kommer göra några få tillfällen i månaden så blir det inga problem. Det kommer inte att stjäla tid från allt det andra, om det hade varit fallet hade det aldrig fungerat. Det ska bli riktigt kul och att få möjlighet att knuffa fler människor i rätt riktning och öppna upp för branschen är något jag givetvis vill göra! Det betyder ju även att jag behöver få bättre rullning på inläggen här och verkligen strukturera som håller mig sysselsatt, vilket är jättebra! Vem vet, det kanske blir trafikstockning till kurera.se framöver när de ska länka till denna blogg 😉

Här hittar ni reportaget: http://allehanda.se/slaktvanner/personligt/1.6693816-rebecka-forandrar-liv

 


Finally back in business! :D

Hej på er! Nu är jag äntligen back in business, tro det eller ej! Efter ett uppehåll på nästan en evighet så känns det skönt att kunna köra igång igen. Anledningen är som många av er förstått: en kraschad dator. Det är helt sjukt vad beroende man har blivit av tekniken, utan dator kan man inte göra mycket och speciellt inte när telefonen strejkar samtidigt. Hoppas ni har stått ut med uppehållet och att ni är redo för en höst full med hälsotips, jag har hur mycket som helst att skriva om vilket känns riktigt roligt! 😀

Tänkte nämligen fira denna ”nystart” med att bjuda på lite bilder från det efterlängtade reportaget som handlar om Adams resa i vår! Så himla kul att äntligen kunna hålla det färdiga resultatet i min hand. ÄNTLIGEN, äntligen, äntligen är tidningen ute och i två heluppslag kan ni läsa om hur vi gick tillväga för att uppnå målen. Så spring och leta reda på en Kureratidning nu så hörs vi senare i veckan! 😀

 

bild (2)

bild


Äntligen färdigutbildad!

Heej!

Vet ni?! Idag kan jag äntligen titulera mig som färdigutbildad hälsocoach!!! 😀 Känns så fruktansvärt bra! Ska dock läsa ett år till för ännu mer kunskap och en bättre examen! Då står idrottsvetenskap på schemat med fokus på prestation och idrottspsykologi. 🙂

Jag tycker det är riktigt bra att fler universitet satsar på hälsoutbildningar, då de ger en bra grund innan man väljer att nischa sig med exempelvis en certifikatutbildning. Även om jag haft bra kunskap inom kost och träning innan så har utbildningen gett mig en bra grund då det kommer till anatomi och sjukdomslära samt psykologi. Vi har även lärt oss att genomföra konditionstest, hålla motiverande samtal och öva på vårt kritiska tänkande. Det kritiska tänkandet är väldigt eftersom det kommer nya röner och studier hela tiden och det gäller att ha koll på vilka som bara är trams och vilka som faktiskt kan vara värt att uppmärksamma.

Denna bransch förändras ju konstant och det händer saker hela tiden, därför gäller det att hänga med och uppdatera sig konstant. Konkurrensen är hård och kommer bli ännu hårdare så därför väljer jag att läsa ytterligare ett år på universitet då jag vill ha mer på papper. Även om man kan vara sjukt duktig utan högskoleexamen så väger papper tungt idag! 🙂

By the way… Jag har även haft fotografering med Adam som har nått alla sina mål, både i konditionstest, vikt och fettprocent! 😀 Fotograferingen är i samband med reportaget som kommer i höst, ska bli riktigt kul!

Det händer mycket nu minsann! 😀