Hälsocoachen

Frys in ditt kokosvatten och boosta dig med elektrolyter

Här är det jobb, jobb och jobb på schemat! Försöker roa mig mellan varven nu när det är sommar 😀 Längtar sååå till min semester! Det var fyra år sen jag hade semester så den är verkligen efterlängtad kan jag lova. Hade mest troligt mött den berömda väggen till hösten om semestern hade uteblivit. Det är rätt sjukt, att så många unga blir utbrända nu för tiden. Jag börjar förstå att det inte är så konstigt nu. Hemskt! 

Det är fasen viktigt att ta hand om sig, man har bara en kropp! Återhämtning är viktigt och även något jag är riktigt dålig på… Jag är en väldigt energisk och rastlös person som sällan sitter still. Vilket egentligen är skit när jag har en autoimmun ledsjukdom som verkligen kräver återhämtning. Det är en dålig match, haha! Så jag försöker ta till små medel för att hitta nån medelväg till återhämtning. Lite tips och trix sådär. Ett av tipsen tänkte jag bjuda på här! 

När man stressar, tränar eller t.o.m festar. Ja, när man gör något som pressar kroppen lite förlorar kroppen viktiga näringsämnen. Ett ämne är elektrolyter. Man kan förenkla det genom att beskriva det som vissa mineraler och salter. Dessa behövs bl.a. för kroppens muskelaktivitet och vätskebalans. Utan dessa elektrolyter får kroppen jobba mycket hårdare för att klara av samma uppgifter. Hjärtat och övriga muskler pressas hårdare utan dessa mineraler och salter. Något som är rikt på elektrolyter är kokosvatten. Många inklusive mig själv har lite svårt för smaken och att kokosvatten har en rätt kort hållbarhet gör inte saken lättare… Sååå… Jag brukar frysa in mitt kokosvatten! Jag gör små kuber, precis som vanliga isbitar fast jag använder kokosvatten istället för vanligt kranvatten. Så himla smidigt! Dessa använder jag i vatten och i mina smoothisar för en liten extra boost av elektrolyter. Sen är de perfekt att använda om baksmällan är framme… Hehe! Mycket användbara alltså! 


Så, stressa mindre, boosta mer och frys in ditt kokosvatten! 


Imorgon börjar årets hälsoutmaning – Häng på!

Har du hunnit haffa senaste Kureratidningen? Isåfall har du säkert hört talas om Kureras hälsoutmaning? 😀

Om inte så hittar du all information här!

Kurera kör nu en riktig hälsoutmaning under 21 dagar och ALLA ska med!
Tanken är att varje hälsosamt val får 1-3 poäng för att man lättare ska hålla koll, passar dessutom både den tävlingsinriktade och den som bara vill hålla det för sig själv. I tidningen hittar du poängsystemet men har du ingen tidning kan du enkelt använda denna pdf-fil.
Jag tänker gå all in då jag tycker det här är ett otroligt bra tillfälle att belysa vikten av bra vanor samtidigt som man kan förändra de vanor som är mindre bra. Jag tycker ALLA ska hänga på eftersom man kan välja i vilken utsträckning man vill göra detta.
Hur många har inte någonsin sagt att de ska bli hälsosamma, att de ska börja på måndag eller att det är svårt? Det har alla gjort.
Nu finns det inga ursäkter längre, alla kan och borde vara med! Ju fler, desto roligare eller hur?! Jag är superpeppad och kommer blogga lite extra om olika tips mm. Håll därför koll på bloggen lite extra framöver 😉

Imorgon börjar årets hälsoutmaning!

NU KÖR VI!

IMG_8152


Att träna utan musik…

Herregud vilken värme! Började fundera på om sommaren fanns överhuvudtaget men så kom den med besked! Visst, vädret är ju lite ostadigt men det finns ju en sol!! 😀 Började ju tvivla när Midsommar var kallare än julafton liksom… Denna sol har ju gjort att det nästan folktomt på gymmen. De flesta tycker ju sånt är skönt men jag har alltid trivts med mycket folk runt mig. Ni som känner mig vet vad jag menar, haha! Älskar när det är mycket folk i rörelse! Anyway, tomt på gymmen var det ja… Och varmt! Sen kommer det hemska, jag har glömt mina hörlurar två dagar på rad nu… Haha! Är ni som jag, att ni MÅSTE ha musik i öronen när ni tränar? ”Det är ju musik i gymmet” tänker nu de som inte fungerar på detta vis. Jo, men den musiken funkar verkligen inte. Jag vill ju ha min musik på högsta volym så jag kan gå in i min lilla träningsbubbla och tagga upp. Jag tränar så fruktansvärt dåligt utan musik i öronen. Med bra musik orkar jag så mycket mer och blir taggad! Utan så… ja ni fattar. Inge bra liksom. Sjukt att man kan vara beroende av något sådant egentligen…
Mitt tips till er som har svårt med träningen är därför att skaffa ett par bra hörlurar, göra ordning en lista på Spotify som gör er riktigt taggade och kör! Funkar mycket bättre, jag lovar! 😀

Glöm inte att dricka mycket vatten och smörja in er med solkräm nu när det är värmebölja! 😀


Smarta mål

Förlåt för den dåliga uppdateringen här, det har varit feber och förkylning på schemat samt mycket att stå i eftersom jag åker till Dubai om några timmar! Brukar aldrig vara nervös eller orolig inför resor men nu har jag faktiskt lite resfeber 😀
Som ni vet så har jag ju nya klienter nu, Emelie och Alex. De är riktigt taggade så det känns så himla kul! De har fått skriva kost- och träningsdagbok och de har nu analyserats. Hittade lite fallgropar där 😉 Nu blir det dock andra bullar! Mer info om upplägget får ni sen 🙂

För att göra ett bra upplägg har vi använt oss av SMART-modellen. Det innebär att målen ska vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda.

Efter att ha utgått från denna modell slog vi fast att Alex ska gå ner tio kilo på tre månader, träna 3-5 dagar i veckan varav 2-3 pass ska vara kondition, sova bättre om nätterna, hålla blodsockernivån jämn under dagen och minska på alkohol- och kaffeintaget.

Emelie ska fortsätta att vara snusfri, hitta en bra träningsrutin (2-3 dagar i veckan) som hon ska upprätthålla, hålla blodsockernivån jämn under dagen samt minska på alkoholintaget.

Hur vi går till väga får ni veta när jag kommer hem! 😀


Säg hej till mina nya klienter Alexander och Emelie!

Hej hopp!

Vet ni vad?! Jag tänkte faktiskt presentera mina nya klienter, Emelie och Alexander! 🙂

600617_10151063384275783_840864851_n998736_10151805524286103_1706814234_n

Båda studerar på Karlstads universitet och vill nu börja sina nya liv som de själva kallar det.

Emelie är 24 år och vill sluta snusa vilket är något hon haft svårt med tidigare. Hon har redan slutat men vill ha hjälp med att upprätthålla detta så hon inte återgår till snuset igen. Emelie vill även hitta en bra träningsrutin som håller då hon är en så kallad periodare. En stor portion motivation, lite vilja och nytt träningsschema ska få henne att nå sitt mål.

Alexander är 28 år och vill komma i form samt sova bättre. Han beskriver själv att han är konstant hungrig och råder bot på detta med mackor men vill nu hitta bättre alternativ. En bättre kost och mer träning kommer ligga i fokus för att han ska nå sitt stora mål; att gå ned 10 kg på tre månader.

Vad tror ni? Jag tror detta kommer bli hur bra som helst, båda är riktigt motiverade! De har nu fått order om att skriva kost- och träningsdagbok så att jag lättare ska kunna hitta ett kost- och träningsupplägg som passar dem.

Mer om detta får ni höra till veckan! Se till att njuta av helgen nu gott folk! 😀


Här kommer några ord från mig, Adam!

Tjena!

Rebeckas klient Adam här, jag har blivit ombedd att skriva några  rader om hennes coachning osv.  För mig så har den största utmaningen  varit att ta in och lära mig allt om vilka livsmedel som är nyttiga och  inte så nyttiga för kroppen.  Jag har själv rätt bra koll på träningen och intaget av kcal, men är dålig på att tänka över vart mina kcal kommer  ifrån. Jag har även inte haft så bra koll på konditionsträningen och  dess effekter innan. Så Rebecka har fått lära mig ett och annat om just  konditionsträningen. Så när vi började med coachningen, var min första  mål att lägga ner mer tid på mat och inte bara äta halvfabrikat så som  färdigpanerad fisk, risgröt och falukorv. Jag la även om min träning så  att jag fick mer plats för konditionsträningen och offrade 1-2 styrkepass i veckan. Vilket jag inte ångrar då det gav ett bra resultat på  konditionstesterna på cykelergonometer som vi har gjort. Vid första  avstämningen (det datum då viktmålet vara uppfyllt) så hade jag nått mina mål både i kondition, vikt och  fettprocent. Det gav mig en extra boost i träningen, jag hade även  då slutat med i princip alla de halvfabrikat som jag stoppade i mig innan. När jag hade nått  första målet som gällde vikten och fettprocenten så valde vi att jag skulle hitta en nivå där jag låg mellan 88-90 kg men skulle försöka att gå ner i fettprocent och upp i muskler.  Jag skulle även fortsätta med konditionsträningen 3-4 ggr i veckan för  att ytterligare förbättra den. Så med hjälp av Rebecka så har jag lärt  mig mycket om vilka livsmedel man skall undvika och vad som är bra att  äta. Hon har varit ett bra bollplank när man ändrat i tränings och  kostschemat och hon har bra idéer på goda och nyttiga recept. Så jag är  jättenöjd med coachningen! Det har varit super att ha någon som  följt upp resultaten och pushat mig till att klara  mina mål i rätt tid. Så ett stort tack till Rebecka och hennes kunskaper om kost och träning! // Adam Mosrati