Om Kurera

Kurera brinner för att du som läsare ska må bäst. Det innebär att du mår så bra du bara kan, både kroppsligt och själsligt.
Vi tycker att det är fantastiskt med den hälsotrend som råder, att investera i sin hälsa är det enda rätta. Genom att informera, motivera och inspirera hjälper vi dig mer än gärna att nå ända fram.

Vi är övertygade om att bra näring, en aktiv och naturlig livsstil, god nattsömn och en positiv inställning är några av nyckelingredienserna för att må bäst. I såväl vår papperstidning som på vår webb hittar du läsvärda artiklar, de senare rönen och de bästa tipsen och redskapen för det hälsosamma liv du vill leva.

Kurera älskar träning, mat för hälsan, naturlig skönhet och allt annat som gör gott för kropp och själ. Självklart med ett kretsloppsvänligt tänk dessutom.

Historia

1999 startades papperstidningen Kurera och har sedan dess delats ut i en upplaga om cirka 100 000 exemplar. Tidningen är framgångsrik och uppskattad av sina läsare. Den bidrar till upplysning, är en inspirationskälla och har dessutom förändrat livssituationen för många läsare.

2012 presenterades Kurera.se, Sveriges bästa wellnesportal för mer ingående information, tips och inspiration till just det aktiva och hälsosamma liv du vill leva.

Kurera är en journalistisk publikation
Kurera Tidskrift AB är ett eget bolag med en fristående redaktion i egna lokaler. Samtliga personer som intervjuas är intervjuade av Kureras journalister och skribenter. Personerna berättar sin egen historia – om hur de fått hjälp med sina problem. De vill förmedla sin historia för att kunna hjälpa andra.

Kurera Tidskrift AB ägs av Hälsokraft Holding AB
Hälsokraft Holding AB förvärvade tidningen Kurera 2011 som har funnits i många år innan dess. Hälsokraft undviker att annonsera i tidningen för att inte påverka.
En hälsobutik har flera tusen produkter och i en tidning som skriver om hälsa är det givet att även produkter som återfinns i hälsobutiker nämns ibland. Mindre sannolikt vore en tvärtom-situation.
Kurera skriver många artiklar även inom andra områden som kan intressera våra läsare. Det kan röra allt från att publicera mat -och bakrecept till att presentera nya forskningsrön och mer traditionella nyheter.

Kureras bredd inom friskvård
Kurera rapporterar om hälsokostpreparat, men naturligtvis även om flera andra aktuella saker som exempelvis appar, träningstips, böcker, recept och kost. Det är vad tidningen alltid har gjort oavsett ägare.
Den långsiktiga vinningen är att fler får upp ögonen för friskvård och naturlig hälsa utan kemikalier och tveksamma tillsatser. Det är det gemensamma målet för Kurera och Hälsokraft.

Kurera Tidskrift AB är ett eget bolag
Tidningen skulle kunna ägas av vem som helst och Kurera ska på inget sätt förväxlas med Hälsokraft. Ägarna påverkar inte det redaktionella innehållet och ägarbilden är inte relevant i den bemärkelsen att det behöver stå i tidningen, anser vi. En snabb sökning på webben – eller titt här – ger en klar bild över ägarförhållandena.

Tidningen Kureras distributionsställen
Kureras mål är att finnas i hälsokostbutiker, på gym, hos olika typer terapeuter och liknande. Tidningen delas ut på mässor och andra events.
Att tidningen finns i hälsokostbutiker är för att vi där når folk som har hälsa som intresse. Det är inte ekonomiskt möjligt att köpa adresser till människor som har hälsa som intresse. Kureras syfte är att upplysa om friskvård och naturlig hälsa, inte att marknadsföra Hälsokraft.
Vi får även en stor mängd förfrågningar gällande att kunna prenumerera vilket vi ser över möjligheterna för. Mer om detta framöver.