Foto: Solstafoto

Hennes knep för att vakna utvilad

Fakta

Brist på GABA kan orsaka sömnbesvär och depression
GABA (gamma-amino-smörsyra) är en mycket viktig signalsubstans i hjärnan. Signalsubstanserna fungerar som kemiska budbärare i nervsystemet och vi har både stimulerande signalsubstanser som dopamin och lugnande signalsubstanser som serotonin och GABA.
Serotonin känner många igen då det ofta nämns när man pratar om läkemedelsbehandling av depressioner medan GABA fortfarande är mer okänt för de flesta.

Låga mängder GABA har visat sig kunna orsaka sömnbesvär, depression, ångest och oro. Tillskott av GABA, eller ämnen som fungerar stimulerande av GABA produktionen, kan vara lugnande vid maniskt beteende, ångest, schizofreni, epilepsi och högt blodtryck. Man har också nyligen upptäckt att det finns samband mellan nivåerna av GABA och kroniskt trötthetssyndrom. Utöver sin balanserande effekt vid emotionella obalanser så har man sett lindring vid elallergi och olika smärttillstånd. Dessutom har man sett att man kan åstadkomma en positiv effekt vid förstorad prostata då GABA stimulerar utsöndringen av prolaktin från hypofysen vilket minskar prostatans storlek.
Vill man öka mängden GABA på naturlig väg så kan man till exempel använda sig av kosttillskott innehållande läkepassionsblomma.

Katalin Mattsson vaknade varje natt utan att kunna somna om.
Av en slump hittade hon hjälp i ett naturligt sömnmedel.
Med hjälp av det sover hon idag gott hela natten och vaknar pigg och utvilad.

Brist på sömn kan vara riktigt utmattande och på alla sätt och vis påverka vårt dagliga liv mer än vi anar. Men många av oss härdar ut och en av dem var Katalin Mattsson som levde med sina sömnproblem under flera år. En av anledningarna till att hon undvek att ta tag i problemet var för att hon inte ville behöva äta läkemedel.

► Läs också: 3 örter mot sömnbesvär

 

Vanligtvis morgonpigg
Hon beskriver sig själv som en vanligtvis morgonpigg kvinna som på senare år ofta vaknat under natten och sedan behövt massor av kaffe för att vakna till på morgonen.
– Jag har haft sömnproblem till och från och så läste jag i tidningen om Pascoflair och tänkte att det här måste jag prova. Jag har inte varit så pigg på det här att uppsöka läkare och få sömntabletter, det känns inte bra tycker jag. Jag är mer sån som gillar naturmedicin. Jag har tidigare testat ett te som skulle hjälpa men jag fick inga effekter av det.

Kunde inte somna om
Katalin berättar att hon fick resultat direkt. När hon tog en tablett 30 minuter innan sänggåendet kände hon sig avslappnad och lugn i kroppen. Så fort hon la huvudet på kudden kom John Blund. Katalins problem har egentligen inte varit själva insomningen utan att hon vaknar på natten och har svårt att somna om.
– Jag vaknade ungefär klockan två för att gå på toa som jag brukar, men skillnaden var att nu somnade jag om lika lätt igen. Tidigare kunde jag vakna till och från under natten och så höll det på.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

Naturmedel med gamla anor
Pascoflair är ett helt naturligt och traditionellt växtbaserat läkemedel och ingrediensen som får oss att somna och sova gott är ett extrakt av passionsblomma.
Den vanligtvis vita och lila blomman har en lugnande effekt och minskar oro. Blomman påverkar våra GABA-nivåer, en signalsubstans i hjärnan som lugnar oss. Har man sömnproblem eller är stressad har man ofta låga GABA-nivåer men Pascoflair ökar GABA-nivåerna och ger oss ett lugn. Det här är faktiskt inget nytt, passionsblomman har använts för sina lugnande egenskaper av ursprungsbefolkningen i Nord- och Sydamerika och kom till Europa redan på 1500-talet.

Jobbigt att inte orken
För Katalin har upptäckten av tillskottet gjort all skillnad i världen. Tidigare var hon lite orolig i kroppen och när hon kom hem från jobbet efter att ha sovit dåligt så ville hon inte göra någonting och hade ingen ork alls. Att göra lunchlådor och andra vardagliga sysslor kändes inte lockande – snarare var det soffan hon längtade efter.
– Jag lät aldrig tröttheten gå ut över mitt arbete, det var jag alltid noga att se till, men det var jobbigt att inte ha orken att göra det man ville, och man måste ju hålla igång även efter jobbet.

► Läs också: Örter som behandling mot depression, PMS och sömnbesvär

”Stor skillnad om man får sova ordentligt”
Idag låter det emellertid väldigt annorlunda och 54-åriga Katalin känner sig piggare än på många år.
– Nu kan jag gå upp kvart i fem och känna att jag är pigg, det är skönt! Det gör så stor skillnad för en om man får sova ordentligt. Jag har aldrig tänkt på hur jobbigt jag hade det förrän nu. Får man inte sova så orkar man ju ingenting.

Tipsar alla med sömnproblem
Hon är så nöjd att hon rekommenderar tillskottet till alla i hennes närhet som gäspar lite för många gånger.
– Jag är något av en reklampelare för Pascoflair nu måste jag säga, för så fort jag hör om någon som har sömnproblem så tipsar jag dem om att testa produkten. Min man har också haft svårt att sova och vaknar precis som jag gjorde mycket under natten. Han fick testa en av mina tabletter och han sov natten igenom.

Läs också: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Blivit av med sin oro
Katalin är inte överraskad över makens resultat. Ibland händer det nämligen att hon glömmer ta tabletten och då kastas hon direkt tillbaka till sina gamla sovvanor.
– Ibland har det hänt att jag glömt ta tabletten och då vaknar jag alltid. Alltid! Det är sådan skillnad och nu när jag tar tabletterna så har jag blivit av med min oro och orkar mer. Jag trodde inte att det skulle vara så bra som det är!

Av Jenny Thorell

Fakta

Brist på GABA kan orsaka sömnbesvär och depression
GABA (gamma-amino-smörsyra) är en mycket viktig signalsubstans i hjärnan. Signalsubstanserna fungerar som kemiska budbärare i nervsystemet och vi har både stimulerande signalsubstanser som dopamin och lugnande signalsubstanser som serotonin och GABA.
Serotonin känner många igen då det ofta nämns när man pratar om läkemedelsbehandling av depressioner medan GABA fortfarande är mer okänt för de flesta.

Låga mängder GABA har visat sig kunna orsaka sömnbesvär, depression, ångest och oro. Tillskott av GABA, eller ämnen som fungerar stimulerande av GABA produktionen, kan vara lugnande vid maniskt beteende, ångest, schizofreni, epilepsi och högt blodtryck. Man har också nyligen upptäckt att det finns samband mellan nivåerna av GABA och kroniskt trötthetssyndrom. Utöver sin balanserande effekt vid emotionella obalanser så har man sett lindring vid elallergi och olika smärttillstånd. Dessutom har man sett att man kan åstadkomma en positiv effekt vid förstorad prostata då GABA stimulerar utsöndringen av prolaktin från hypofysen vilket minskar prostatans storlek.
Vill man öka mängden GABA på naturlig väg så kan man till exempel använda sig av kosttillskott innehållande läkepassionsblomma.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.