Så hittar du livsstilen för att få och behålla din drömkropp

”Jag vill gå ner i vikt. Snabbt och enkelt, men jag vill unna mig att äta gott och jag vill inte träna!”
– Känner du igen dig? Det är många som tycker att de har några kilon för mycket men som inte är beredda att göra de förändringar som krävs.
Men vad är det egentligen som krävs? Vi bad hälsopedagogen och viktminskningscoachen Yassin Eriksson berätta just det.

Det finns inga genvägar. Det är hårt jobb bakom en viktnedgång. En livsstilsförändring är bland det svåraste du kan göra. Det räcker inte bara att ha kunskapen – att du vet hur du ska göra för att gå ner i vikt. Det krävs att du gör en beteendeförändring.
► Läs också: Stillasittande ökar cancerrisken

► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa 10 kilo på ett år

 

”All förändring kostar”
Orden kommer från Yassin Eriksson som arbetar som platschef och hälsopedagog på Concept for Life. Hon har tidigare arbetat på ett Viktminskningscenter och har både där och i sin roll som hälsopedagog träffat många människor som kämpar med att gå ner i vikt. Det står helt klart att den mentala biten spelar en grundläggande roll i en viktnedgång. Att ha bra självkänsla, attityd och rätt inställning är viktigt.
– Du måste tro på dig själv. Tro att du klarar det och tycka att du är värd det. All slags förändring kostar. Det finns inget som kommer gratis. Att förändra gamla vanor och förankra nya kräver tid och det är inget som sker över en natt, säger Yassin.

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Långsiktig förändring
Yassin arbetar bland annat utifrån ett 12-veckors program för viktminskning eftersom hon anser att det är viktigt att lägga upp en strategi för en långsiktig förändring.
– Att gå ner i vikt är inte alltid det svåraste, det är oftast betydligt svårare att behålla vikten samt få balans i vardagen. Det kräver oftast en livsstilsförändring och man får räkna med en längre tid för att de nya beteendena och vanorna ska sitta i ryggraden, menar Yassin.

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar sjukskrivningar
De som söker sig till Concept for Life är både privatpersoner som vill ha en kickstart mot en hälsosammare livsstil eller är oroliga över sin hälsa samt företag som vill att personalen ska hålla sig frisk och på så sätt motverka kostsamma sjukskrivningar.
– Vi gör hälsoprofiler, tar kapillära blodprover, blodtryck, puls, gör mätning av kroppssammansättningen och erbjuder både kostrådgivning och individuella träningsprogram. Vi har även större paket med fysiska tester som konditionstest och styrke-, balans- och rörlighetstester vars syfte är att identifiera styrkor och svagheter hos varje individ, berättar Yassin.

► Läs också: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

Viktökning av träning
Vågen och vikten är inte alltid relevant och ger inte alltid en sann bild av din kropp. En mätning av kroppssammansättningen ger information om vad kroppen består av och hur mycket.
– Det är inte helt ovanligt att man går upp i vikt om man börjar träna hårt. Sammansättningen av fett, muskler och vatten förändras och att gå upp i vikt när man har lagt mycket tid på träning kan kännas som ett misslyckande om man bara tittar på en vanlig våg, men genom en kroppssammansättningsmätning kan det mycket väl visa sig att man har minskat i fett men ökat i muskler. För många är det en extra kick att se sitt resultat efter en sådan mätning och det ger ytterligare motivation till att fortsätta sträva för att nå sitt mål, säger Yassin.

► Läs också: 16 fantastiska knep för dig som vill nå formen snabbare

Varningen: Ät inte upp dina träningsresultat!
Det finns även risk för att man lägger på sig extra oönskade kilon när man börjar träna. Många går nämligen upp i vikt för att de ”äter upp” sina träningsresultat.
– Många tror att ett träningspass bränner många fler kalorier än det faktiskt gör och anser sig ”värda” ett skrovmål eller en bulle efter träning. Titta gärna i en kaloritabell hur mycket kalorier du förbrukade genom din träning och ät inte upp dessa kalorier i ett nafs direkt efter avslutat pass, säger Yassin.
En mätning av kroppssammansättningen kan också säkerställa att man är på rätt väg så att man inte, genom en alltför hård diet, riskerar att tappa muskler men med en bibehållen mängd fett på kroppen. En mätning av kroppssammansättningen ger svar – svart på vitt.

► Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Muskler bränner fett
När man vill gå ner i vikt brukar det sägas att kosten är av störst betydelse. Men träning står förstås även den för en stor del av framgången, speciellt när det gäller att bibehålla sin målvikt när man nått den.
– Mer muskler på kroppen gör att du ökar din förbränning även i vila så muskler är bra för din viktminskning. Trappa upp träningen långsamt och sätt inte orealistiska mål. Planera in din träning i vardagspusslet och se till att den blir av, säger Yassin.

► Läs också: Småfet och svårt att bygga muskler? Du har förmodligen testosteronbrist!

Kostens betydelse
En sund viktnedgång går i relativt långsam takt så att du bibehåller muskler men tappar i fett. Kosten har naturligtvis stor inverkan.
– Öka mängden grönsaker, minska på sötsaker och alkohol, ät allsidigt och se till att äta mindre portioner men på regelbundna tider. Ett bra mellanmål innehåller inte bara en stor mängd kolhydrater – som till exempel en frukt – utan bör även tillföra protein som kvarg med bär, avokado eller ägg. Protein är mättande och det är därför positivt att äta en proteinrik kost vid en viktminskning, säger Yassin.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Minimera stressen
Stress är också en bov i sammanhanget och kan påverka vikten negativt. Bland annat genom att vi är mer benägna att göra mindre bra val när vi är stressade. Det är också svårare att lägga energi på en beteendeförändring när man har mycket runtomkring sig och då faller man lättare tillbaka till gamla mönster.
– Försök att äta i lugn och ro, ta dig tid att känna mättnad. Känn efter hur maten smakar och glöm inte att njuta när du äter, avslutar Yassin.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!

händer som smörjer in sig

Tips för fina vårhänder

Skönhet

Nu går vi mot ljusare och varmare tider men än kan händerna kännas torra och fnasiga. Det är inte konstigt eftersom de under flera månader varit utsatta för kyla och vinterväder. Det har blivit läge att ge dina händer lite extra kärlek för att komma ikapp och möta våren lena och mjuka. Här får du några tips på hur.