Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn – här är retorikexpertens bästa tips

Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

I maj/juni börjar festtalssäsongen – bröllop, student, avslutningar med mera…
Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn
 här är första hjälpen!
Författaren och retorikexperten Eva Kihlström som driver Talakuten ger dig tipsen som gör ditt tal till succé.

Eva Kihlström är författare, journalist och retorikcoach. Hon tycker att retorik och konsten att tala är något som borde läggas större vikt vid att lära ut i skolan. Kommunikation är ju nyckeln till så mycket, resonerar hon.
Men rädslan är en stor bov och orsak till varför många misslyckas  eller snarare känner rädsla att misslyckas. Det är en av anledningarna till att hon startat Talakuten, berättar hon.
– Jag är retorikambassadör och vill lära ut det som skolan missat. Alla kan hålla ett bra tal! Jag brukar skoja om att jag gör en insats för folkhälsan – inte bara för de som ska tala och utan lika mycket för de som ska lyssna. Finns det något tråkigare än talare som drar ut på det? På fest vill vi äta, prata, dansa, skratta och ha kul, inte lyssna på långrandiga tal!

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Tre av fyra känner obehag
Är man rädd för att hålla tal ska man känna till att man absolut inte är ensam, berättar hon. Långt ifrån.
– Undersökningar visar att tre av fyra svenskar känner obehag inför att tala inför grupp. För somliga blir talängslan så svår att den blir en fobi. I en amerikansk undersökning toppar just att tala inför grupp listan över vanligaste fobier. Den rädslan kommer till och med före döden!

 

”Läskigt att bli granskad”
Så vad är det då vi är så hiskeligt rädda för? Eva Kihlström förklarar.
– Vi är gruppvarelser, därför är det läskigt att ställa sig utanför gemenskapen och bli granskad. Man är rädd att göra bort sig, att inte duga, inte få vara med… Och att bli avklädd, att man ska visa mer av sig själv än man vill.

►  Läs också: Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

”Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning”
Alla kan lära sig retorikens grunder och lära sig bli en bra talare, menar Eva Kihlström.
– Genom att träna och öva mycket och att tillägna sig retorikens tekniker och grunder. Det mesta går att lära sig, vilket många inte förstår, säger hon.
Hon fortsätter:
– Vi har ju inte haft retorik på schemat i skolan sedan 1842. Tänk om skolan kunde lära ut en sådan enkel sak som att göra en entré? Eller hur man ska förhålla sig med sin kropp för att förmedla status och säkerhet. Det behöver ju inte synas utanpå hur det känns inuti. Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning. Då hade färre fått fobi för att tala.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

7 knep för ett lyckat tal

Alla kan övervinna sin rädsla att tala inför folk med hjälp av kunskap, verktyg och träning, menar Eva Kihlström. Det finns massor knep, berättar hon och ger några konkreta exempel:

1. Ögonkontakt och pauser
–  Ögonkontakt och pauser är nummer ett. Då förmedlas närvaro, försteget till karisma. Att prata på för fort är det vanligaste misstaget folk gör, liksom att titta ner i sina papper och undvika blickar. Säkra talare tar ögonkontakt med alla i rummet. Och är man blyg kan man fästa blicken mellan ögonbrynen på folk, tipsar hon.

2. Smycka ditt tal 
– Nummer två är att använda retoriska figurer för att smycka sitt tal. Till exempel tretal, kontraster, jämförelser, citat och upprepningar. På Talakutens 11 smarta tips finns en bra sammanfattning.

3. Tala från hjärtat – och håll fokus på huvudpersonen
– Nummer tre är att tala från hjärtat. Äkta vara är oslagbart. Så säg bara sådant du verkligen menar men var noga med att uttrycka dig positivt. Och undvik att prata om dig själv. Allt för många faller i ego-fällan, de pratar på om sig själva när de ska hylla någon annan.

4. HDK – Håll det kort!

– Sedan ska man tänka på att hålla det kort! De flesta har ingen aning om hur lång tid något tar att säga. De pratar på medan maten kallnar, såsen stelnar och glassen smälter… Det räcker med en till tre minuter minuter för ett bra festtal. (Kolla här hur långt det är.) Eftersom en normal mening tar mellan fem och tio sekunder, hinner du säga massor på två minuter, till och med på en och en halv minut, om du koncentrerar dig och skalar bort onödiga ord.

5. Rak hållning
– När det gäller kroppsspråket är det ganska enkelt att lära in en rak och kraftfull hållning som förmedlar säkerhet. Vi har alla en skanner som både medvetet och omedvetet läser av andras kroppsspråk. Små saker gör stor skillnad. Som att till exempel ta ett steg framåt – inte bakåt – när man känner sig rädd.

6. Akutknepet: Då-Nu-Sedan…
Så finns det något tal som alltid är ett ”säkert kort” – i de flesta sammanhang? Ja, berättar Eva Kihlström. Eller i alla fall ett bra knep.
– Om du snabbt måste säga något, kan du använda Då-Nu-Sedan. Det vill säga: Hur var det i början, hur är det idag och hur kommer det att vara i framtiden, till exempel om fem år?

7. Följ Evas enkla mall
Eller så kan man välja att följa min superenkla mall:
1. Välj ett vackert citat.
2. Beskriv personen med tre positiva ord och säg något om vart och ett av dem. Eller berätta tre korta anekdoter som förmedlar något roligt eller tänkvärt.
3. Avsluta genom att återupprepa citatet: ”som jag sa i början…” Klart!
På Talakuten finns massor av exempel på tal, låt dig inspireras av dem!

► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

Retorikexperten Eva Kihlström

Retorikexperten Eva Kihlström.

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: ”Alla kan tala som ett proffs”’.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så vet du att du har zinkbrist

Hälsa

Zinkbrist är en av de vanligaste mineralbristerna bland svenskar. Vet du om du får i dig tillräckligt av mineralet? Här får du veta mer om dess funktion i kroppen, vilka bristsymtomen är och hur du tar reda på dina zinknivåer.

en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

staplade gurkor

Hur nyttigt är gurka – egentligen?

Kost

Gurka, det innehåller ju bara vatten! Eller? Gurka är antagligen mycket nyttigare än du tror för trots sitt stora innehåll av vatten innehåller den även andra nyttigheter – som fibrer, vitaminer och mineraler.

johanna bjurström

Därför är det viktigt att ha naturliga hudvårdsprodukter

Krönikan

För många år sedan arbetade jag som hudterapeut och kom dagligen i kontakt med kemikalier som påverkade min kropp på olika sätt, vilket bidrog till att det uppstod obalanser i mitt endokrina system, det vill säga körtlarnas system. Detta ledde till symtom som till sist gjorde att det gick upp för mig att vi mår bäst av naturlig hudvård på vår kropp. Här ska jag berätta mer om det.

Man joggar i vacker natur

Män långsammare än de själva tror

Forskning

Manliga långdistanslöpare överskattar sin egen förmåga – de är inte så snabba som de tror. Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och själv motionerande löpare, har undersökt tävlingar som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, och ser tydliga skillnader mellan kvinnor och män. "Fenomenet att män tenderar att överskatta sin förmåga kan gälla även utanför löparbanan, exempelvis på arbetsmarknaden. Där vore det intressant att undersöka om det till viss del kan förklara lönegapet mellan män och kvinnor", säger han.

kvinna känner utanpå sin hals

Fokus på sköldkörtelproblematik – och behovet av utveckling på området

Allmänt

Cirka 450 000 personer har en sköldkörteldiagnos i Sverige. 80 procent av dessa är kvinnor. Idag, den 25 maj, uppmärksammas internationella Sköldkörteldagen, World Thyroid Day. Det är en dag som verkligen behövs menar Emese Gerentsér, vice ordförande i Sköldkörtelförbundet: "Avsaknaden av forskning och utveckling på det här området är skrämmande, inte minst med tanke på hur många människor och anhöriga som är drabbade. Kanske är det för att större delen är kvinnor?" säger hon till Kurera, och lyfter därmed en fråga som är en het potatis när det gäller många vanliga tillstånd och sjukdomar.

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda och ätbara växter du ska plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.