Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn – här är retorikexpertens bästa tips

Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

I maj/juni börjar festtalssäsongen – bröllop, student, avslutningar med mera…
Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn
 här är första hjälpen!
Författaren och retorikexperten Eva Kihlström som driver Talakuten ger dig tipsen som gör ditt tal till succé.

Eva Kihlström är författare, journalist och retorikcoach. Hon tycker att retorik och konsten att tala är något som borde läggas större vikt vid att lära ut i skolan. Kommunikation är ju nyckeln till så mycket, resonerar hon.
Men rädslan är en stor bov och orsak till varför många misslyckas  eller snarare känner rädsla att misslyckas. Det är en av anledningarna till att hon startat Talakuten, berättar hon.
– Jag är retorikambassadör och vill lära ut det som skolan missat. Alla kan hålla ett bra tal! Jag brukar skoja om att jag gör en insats för folkhälsan – inte bara för de som ska tala och utan lika mycket för de som ska lyssna. Finns det något tråkigare än talare som drar ut på det? På fest vill vi äta, prata, dansa, skratta och ha kul, inte lyssna på långrandiga tal!

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Tre av fyra känner obehag
Är man rädd för att hålla tal ska man känna till att man absolut inte är ensam, berättar hon. Långt ifrån.
– Undersökningar visar att tre av fyra svenskar känner obehag inför att tala inför grupp. För somliga blir talängslan så svår att den blir en fobi. I en amerikansk undersökning toppar just att tala inför grupp listan över vanligaste fobier. Den rädslan kommer till och med före döden!

 

”Läskigt att bli granskad”
Så vad är det då vi är så hiskeligt rädda för? Eva Kihlström förklarar.
– Vi är gruppvarelser, därför är det läskigt att ställa sig utanför gemenskapen och bli granskad. Man är rädd att göra bort sig, att inte duga, inte få vara med… Och att bli avklädd, att man ska visa mer av sig själv än man vill.

►  Läs också: Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

”Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning”
Alla kan lära sig retorikens grunder och lära sig bli en bra talare, menar Eva Kihlström.
– Genom att träna och öva mycket och att tillägna sig retorikens tekniker och grunder. Det mesta går att lära sig, vilket många inte förstår, säger hon.
Hon fortsätter:
– Vi har ju inte haft retorik på schemat i skolan sedan 1842. Tänk om skolan kunde lära ut en sådan enkel sak som att göra en entré? Eller hur man ska förhålla sig med sin kropp för att förmedla status och säkerhet. Det behöver ju inte synas utanpå hur det känns inuti. Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning. Då hade färre fått fobi för att tala.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

7 knep för ett lyckat tal

Alla kan övervinna sin rädsla att tala inför folk med hjälp av kunskap, verktyg och träning, menar Eva Kihlström. Det finns massor knep, berättar hon och ger några konkreta exempel:

1. Ögonkontakt och pauser
–  Ögonkontakt och pauser är nummer ett. Då förmedlas närvaro, försteget till karisma. Att prata på för fort är det vanligaste misstaget folk gör, liksom att titta ner i sina papper och undvika blickar. Säkra talare tar ögonkontakt med alla i rummet. Och är man blyg kan man fästa blicken mellan ögonbrynen på folk, tipsar hon.

2. Smycka ditt tal 
– Nummer två är att använda retoriska figurer för att smycka sitt tal. Till exempel tretal, kontraster, jämförelser, citat och upprepningar. På Talakutens 11 smarta tips finns en bra sammanfattning.

3. Tala från hjärtat – och håll fokus på huvudpersonen
– Nummer tre är att tala från hjärtat. Äkta vara är oslagbart. Så säg bara sådant du verkligen menar men var noga med att uttrycka dig positivt. Och undvik att prata om dig själv. Allt för många faller i ego-fällan, de pratar på om sig själva när de ska hylla någon annan.

4. HDK – Håll det kort!

– Sedan ska man tänka på att hålla det kort! De flesta har ingen aning om hur lång tid något tar att säga. De pratar på medan maten kallnar, såsen stelnar och glassen smälter… Det räcker med en till tre minuter minuter för ett bra festtal. (Kolla här hur långt det är.) Eftersom en normal mening tar mellan fem och tio sekunder, hinner du säga massor på två minuter, till och med på en och en halv minut, om du koncentrerar dig och skalar bort onödiga ord.

5. Rak hållning
– När det gäller kroppsspråket är det ganska enkelt att lära in en rak och kraftfull hållning som förmedlar säkerhet. Vi har alla en skanner som både medvetet och omedvetet läser av andras kroppsspråk. Små saker gör stor skillnad. Som att till exempel ta ett steg framåt – inte bakåt – när man känner sig rädd.

6. Akutknepet: Då-Nu-Sedan…
Så finns det något tal som alltid är ett ”säkert kort” – i de flesta sammanhang? Ja, berättar Eva Kihlström. Eller i alla fall ett bra knep.
– Om du snabbt måste säga något, kan du använda Då-Nu-Sedan. Det vill säga: Hur var det i början, hur är det idag och hur kommer det att vara i framtiden, till exempel om fem år?

7. Följ Evas enkla mall
Eller så kan man välja att följa min superenkla mall:
1. Välj ett vackert citat.
2. Beskriv personen med tre positiva ord och säg något om vart och ett av dem. Eller berätta tre korta anekdoter som förmedlar något roligt eller tänkvärt.
3. Avsluta genom att återupprepa citatet: ”som jag sa i början…” Klart!
På Talakuten finns massor av exempel på tal, låt dig inspireras av dem!

► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

Retorikexperten Eva Kihlström

Retorikexperten Eva Kihlström.

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: ”Alla kan tala som ett proffs”’.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!