IFD-maten som lindrar inflammation

IFD-maten som lindrar inflammation

Kost 9 maj, 2014

Visste du att?

En måltid med socker och dåligt fett ökar halten inflammatoriska ämnen i blodet i minst tre-fyra timmar.

Allt du äter påverkar din hälsa. Med så kallad IFD-mat minskas inflammation och hälsan förbättras. IFD är en förkortning på Inflammation Free Diet, och IFD-mat är mat som motverkar inflammation. Här är ett litet IFD-lexikon, fullproppat med information om maten som lindrar inflammation i kroppen.

Grönsaker: Ät massor! Välj de med mycket färg och ät helst av alla färgerna varje dag. Lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis (jams), morötter, linser är bra.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk: Ät mycket och helst tre gånger i veckan! Kallvattenfisk (feta fiskar) har extremt bra IFD-effekt. Ät sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner, ostron.
Undvik: Odlad lax, som gör mer skada än nytta.

Bönor och legymer: Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera!

 
Facebook kurera

Olivolja och kokosolja: Använd rikligt och varje dag! Variera med raps-, avokado-, hampfrö- och mandelolja. Bra fett med förstklassig inflammationsdämpande effekt är omega-3-fettsyror som finns i feta fiskar och kallpressad linfröolja.
Undvik: Margarin, solrosolja, majsolja, matolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller för mycket omega-6-fettsyror.

Kryddor: Suveränt i maten – använd speciellt IFD-kryddorna vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Alla örtväxter är också utmärkta.

Kött och fågel: Ät helst från frigående, gräsätande, vuxna djur. Gräsätande djur ger mer omega-3-fettsyror, spannmål ger omega-6. Nötkött, gås och anka går bra.
Undvik: Inälvsmat som är extremt inflammationsfrämjande samt minska på kalv och lamm.

Frukt och bär: Ät mycket bär. Frukt är lätt inflammatoriskt på grund av sötman så undvik i stor mängd. Men frukt är samtidigt mycket näringsrikt och rensande. Bra är blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter: Speciellt bra är mandlar, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter; helst råa och ekologiska. Undvik dock att äta allt för mycket, en del nötter har låg IFD beroende på omega-6-innehållet.

Gryner, pasta och bröd: Råris, quinoa, havre och bovete är bra. Fullkornsprodukter kan ätas i måttligt mängd om du inte är glutenintolerant eller spannmålsallergisk.
Undvik: Vitt ris, pasta och bröd, muffins, bagel och cornflakes.

Mejeriprodukter: Keso, kesella, yoghurt, fetaost och mozzarella går bra om man tål det. Undvik annars då det ger inflammation, allergi samt ökar autoimmuna sjukdomar!
Undvik: Sötad fruktyoghurt, glass och var försiktig med hård, lagrad ost.

Drycker: Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten. Alla juicer ska vara färskpressade för alla vitaminer försvinner efter 15 min och det blir sockervatten.
Undvik: Saft, coca-cola och andra läskedrycker.

Av Johanna Gustafsson

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Kost | Etiketter: , , , ,

Läs mer  

Här är maten som kan minska din ledvärk!

Här är maten som kan minska din ledvärk!

Det är inte bara hela grönläppade musslor som minskar ledvärk.
Sätt det här på menyn om du vill bli av med smärta i kroppen och leder.

Läs mer

Fem råd – så klarar du maten i rötmånadstider

Fem råd – så klarar du maten i rötmånadstider

Nu är det varmt och fuktigt i hela landet.
Det betyder rötmånad och då är det extra viktigt med kyla och bra hygien.
Här är kort om vad du ska tänka på.

Läs mer

Fyra recept på goda smoothies

Fyra recept på goda smoothies

Att dricka smoothies är både gott och nyttigt. Dessutom är det svalkande under heta sommardagar. Passar perfekt som frukost eller mellanmål. Eller varför inte göra en riktigt god smoothie till alla i familjen och avnjuta vid kvällsmyset?
Kom ihåg: Bra vanor startar inte av sig själva!

Läs mer

Dirty dozen vs clean fifteen: Mest och minst besprutade livsmedlen

Dirty dozen vs clean fifteen: Mest och minst besprutade livsmedlen

Varje år sammanställer den amerikanska organisationen EWG, Environmental Working Group, en lista över den den frukt och grönt som innehåller mest och minst bekämpningsmedel. De testar vanligt förekommande livsmedel odlade på konventionellt sätt, det vill säga inte ekologiskt, och sammanställningen går under namnet Dirty dozen – Clean fifteen. I den listas de tolv värsta respektive femton bästa livsmedlen som testats, sett till deras innehåll av bekämpningsmedel.
Här är resultatet.

Läs mer

Åtta fantastiska ingredienser i en smoothie!

10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie!

Smoothies och juicer är goda året om – men på sommaren kan det vara extra gott med en svalkande smoothie.
Men det är lätt att fastna i samma hjulspår och även de allra mest inbitna smoothiefreaksen tenderar att fastna i gamla vanor – och förnyar allt för sällan innehållet.
Här är några fantastiska smoothieingredienser du inte får missa.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Pharma nord
Pharma Pro
Alpha Plus
Bringwell maxosol
Echinaforce A Vogel
Holistic
Litomove Orkla Health
Baltex Hårkontroll
New Nordic Blueberry
Cran Cure Elexir Pharma

Adobe Flash not available

Express Magnesium Diasporal
Great Earth Biocell
L-Argiplex Medica Nord
CoolDown Acrilex