IFD-maten som lindrar inflammation

IFD-maten som lindrar inflammation

Kost 9 maj, 2014

Visste du att?

En måltid med socker och dåligt fett ökar halten inflammatoriska ämnen i blodet i minst tre-fyra timmar.

Allt du äter påverkar din hälsa. Med så kallad IFD-mat minskas inflammation och hälsan förbättras. IFD är en förkortning på Inflammation Free Diet, och IFD-mat är mat som motverkar inflammation. Här är ett litet IFD-lexikon, fullproppat med information om maten som lindrar inflammation i kroppen.

Grönsaker: Ät massor! Välj de med mycket färg och ät helst av alla färgerna varje dag. Lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis (jams), morötter, linser är bra.
Undvik: Majs och potatis.

Fisk: Ät mycket och helst tre gånger i veckan! Kallvattenfisk (feta fiskar) har extremt bra IFD-effekt. Ät sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnsbågsforell, sardiner, ostron.
Undvik: Odlad lax, som gör mer skada än nytta.

Bönor och legymer: Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera!

 
Börlind

Olivolja och kokosolja: Använd rikligt och varje dag! Variera med raps-, avokado-, hampfrö- och mandelolja. Bra fett med förstklassig inflammationsdämpande effekt är omega-3-fettsyror som finns i feta fiskar och kallpressad linfröolja.
Undvik: Margarin, solrosolja, majsolja, matolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller för mycket omega-6-fettsyror.

Kryddor: Suveränt i maten – använd speciellt IFD-kryddorna vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Alla örtväxter är också utmärkta.

Kött och fågel: Ät helst från frigående, gräsätande, vuxna djur. Gräsätande djur ger mer omega-3-fettsyror, spannmål ger omega-6. Nötkött, gås och anka går bra.
Undvik: Inälvsmat som är extremt inflammationsfrämjande samt minska på kalv och lamm.

Frukt och bär: Ät mycket bär. Frukt är lätt inflammatoriskt på grund av sötman så undvik i stor mängd. Men frukt är samtidigt mycket näringsrikt och rensande. Bra är blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

Nötter: Speciellt bra är mandlar, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter; helst råa och ekologiska. Undvik dock att äta allt för mycket, en del nötter har låg IFD beroende på omega-6-innehållet.

Gryner, pasta och bröd: Råris, quinoa, havre och bovete är bra. Fullkornsprodukter kan ätas i måttligt mängd om du inte är glutenintolerant eller spannmålsallergisk.
Undvik: Vitt ris, pasta och bröd, muffins, bagel och cornflakes.

Mejeriprodukter: Keso, kesella, yoghurt, fetaost och mozzarella går bra om man tål det. Undvik annars då det ger inflammation, allergi samt ökar autoimmuna sjukdomar!
Undvik: Sötad fruktyoghurt, glass och var försiktig med hård, lagrad ost.

Drycker: Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten. Alla juicer ska vara färskpressade för alla vitaminer försvinner efter 15 min och det blir sockervatten.
Undvik: Saft, coca-cola och andra läskedrycker.

Av Johanna Gustafsson

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Kost | Etiketter: , , , ,

Läs mer  

Aloe vera –  effektiv lindring vid solskada

Aloe vera – en effektiv lindring vid solsveda (och mycket annat!)

De goda egenskaperna hos aloe vera dokumenterades skriftligen redan år 2 200 före vår tideräkning.
Hippokrates, ”läkekonstens fader”, ansåg att den var en av världens främsta läkeväxter.
Än idag är aloe vera högaktuell, då den till exempel även ger effektiv hjälp när man drabbats av solsveda. Men växten är bra till så mycket mer. Här får du några tips.

Läs mer

Världens forskare överens: "Gränsvärden för arsenik bör sänkas"

Forskare överens: Gränsvärdet för arsenik i mat måste sänkas

Deltagarna vid den internationella forskarkonferens om arsenik som just nu pågår i Stockholm är överens. Dagens gränsvärden för vilken mängd arsenik som får finnas i mat och dricksvatten är för hög och bör sänkas. Forskarkonferensen är också samstämmig när det gäller åsikten om att ris, på grund av sin höga arsenikinnehåll, är ett globalt hälsoproblem.

Läs mer

Trendspaning: Alkoholfria nubbar

Alkoholfria nubbar till midsommar!

Snart är det midsommar, en av svenskarnas stora dryckeshögtider. Men inte alla dricker.
Faktum är att allt fler efterfrågar alkoholfria alternativ. Och inte bara gällande öl, vin och bubbel – utan även nubbar.
Här får du fyra alkoholfria alternativ till den traditionella snapsen.

Läs mer

Eva Stenqvist

”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

För drygt 20 år sedan fick Eva Stenqvist reda på att hon led av högt blodtryck. Men Eva som är en renlevnadsmänniska kände sig inte bekväm med att ta den syntetiska medicinen.
”För sex år sedan började jag dricka ekologisk rödbetsjuice. Då sjönk blodtrycket så mycket att jag kunde sluta med medicinen. Nu mår jag hur bra som helst”, berättar hon.

Läs mer

Nya krav på näringsdeklaration – på nästan all mat

Nu kommer nya, hårdare krav på näringsdeklarationer

Snart ska du inte behöva leka detektiv, eller gissningsleken, längre.
Från och med december i år måste så gott som alla livsmedel ha en näringsdeklaration.
Det betyder att det bland annat måste framgå hur mycket fett, kolhydrater, protein, socker och salt som finns i maten.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Brunngård 52bones
Bringwell IronVital
New Nordic Blueberry
Great Earth Biocell
Alpha Plus
CoolDown Acrilex
jabushe
Pharma nord
Litomove Orkla Health
Express Magnesium Diasporal
Baltex Hårkontroll
Elexir Pharma
Pharma Pro
Echinaforce A Vogel

Adobe Flash not available

Holistic