Mammabloggen

Året för målet är här

Året 2017 är min deadline jag satte för två år sedan att göra Tjurruset.
Bokat och klart, jag springer lördagen den 30/9 och jag ligger efter rejält!

Nu är det dags att sätta fart och få igång kondition och styrka, jag har inte fått tränat på en vecka då jag har fyllt i mina ögonbryn igen.
Det är många månader kvar och ingenting är omöjligt, viljan finns definitivt där och det är viktigast.

Ska bara klara min första mil.

Heja mig!


SMART ska få mig i form och öka min motivation

Motivationen, den saknas.
Jag vill komma i form, börja springa igen och må bättre fysiskt.
Men att börja springa när det är -20 ute och snö känns inte så lockande. Träning hemma är något jag vill komma igång med då gymmet kommer jag inte iväg till. Har ingen lust att åka iväg sent på kvällen till ett gym.
Jag har varit en rejäl slarver när det gäller sötsaker och det måste försvinna.
Min rygg smärtar och hållningen är obefintlig, låren är allt annat än fasta.

Kanske dags att ta tag i detta, ett ytterliggare nyårslöfte som man antagligen inte håller?
Nej, jag har bestämt mig att denna sommar ska jag vara i form. Ska vara i bättre form än innan barnen. Ska bara finna orken och komma in i rutin. Jag har hört att när du väl börjar träna efter schema så är det svårare att vara utan det än att träna.

Jag har startat med den roligare delen, införskaffat nya snygga träningskläder. Alltid roligare att träna i snygga kläder och H&M har mycket fina, funktionella kläder för träning.

Jag har läst om SMART-metoden som bygger på att mina mål ska vara:
Specifika: Använd ord som innebär en riktning exempelvis öka, minska, utveckla. Ett exempel kan vara ”öka min uthållighet”. Jag skulle vilja lära mig springa 1 mil. Har hittills bara sprungit 5km sträckor.
•Mätbara Jag vill att 5km som normalt tar runt 32-33 minuter för mig ska jag klara under 29 min.
•Accepterade Mål måste vara accepterade. Mål tenderar att bli bäst om de sätts tillsammans med de som skall uppfylla dem.
•Realistiska Att inte sätta för höga mål, man måste kunna uppnå dom också. Att börja sätta lägre mål för att kunna klara av dom snabbare ger motivation att öka mina mål och klara av fler.
•Tidsatta En tid som varken är för kort för att klara av eller för lång då jag kan bli lat med tiden. Jag vill börja med att slå min Vårruset tid förra året mot detta års lopp.

Så nu börjar jag, HEJA MIG!


Ha mål, inte MÅSTEN!

Igår blev det både storkok på tre rätter till Charlie,12 matlådor. Bakning och städning samt massa bus med en söt Charlie.En lyckad dag!

Att göra saker här hemma tycker jag ändå är en självklarhet då det är jag som är hemma om dagarna. Men viktigaste punkten är Charlie, hans välmående. Från frisk luft till bus och lek! Fruktstunder och allt vad det innebär. Men finns det tid över försöker jag gärna att underhålla här hemma vilket oftast beror på hur hans humör är. På bra humör så sitter han gärna på golvet eller i sin stol och ser mig plocka tvätt eller dammsuga. Dålig dag så kan jag knappt duscha, då han oftast är hysterisk om han inte får vara på mig. Tycker inte att man ska ha krav på sig vad som MÅSTE göras under dagen, ha mål istället och lyckas man inte på tisdagen kan man alltid testa på onsdagen!

20131009-202524.jpg
Charlie testar på banan att hålla i själv, INTE det lättaste! Hala rackare!