K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

En kombination av vitaminerna K2 och D3 kan minska risken för benskörhet med 25 procent. Dessutom minskar den inflammationsprocesser, sänker blodtryck och motverkar åderförkalkning, visar flera studier. 

Att vitamin D tillsammans med kalcium är en kraftfull duo för benhälsa och förebyggande av osteoporos är redan välkänt. En av de obestridliga fördelarna med D-vitamin är också att det hjälper till att absorbera kalcium – ett faktum som även det varit känt under många decennier.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

D-vitamin samverkar med vitamin K
Nu finns det också belägg för att vitamin K, och i synnerhet vitamin K2, är en annan – kanske lika viktig – komponent när det gäller skelett- och benhälsa och att förhindra frakturer som äldre.

Benförlust vanligt efter klimakteriet
En studie som publicerats i Osteoporosis International har dragit slutsatsen att tillskott med vitamin K1 eller ännu hellre, K2, vitamin D3 samt kalcium sannolikt kan minska risken för frakturer och även öka livslängden för kvinnor (i alla fall i studiens testgrupp, där alla kvinnor hade genomgått klimakteriet).
Benförlust inträffar som mest intensivt under de första tio åren efter klimakteriet, vilket även är den period då man är mest benägen att utveckla benskörhet.

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Därför är fördelarna med kalcium och vitamin D beroende av vitamin K:

  • Kalcium 
    Det finns nya bevis för att det är vitamin K (särskilt K2) som styr kalcium till skelettet och samtidigt förhindrar kalciumet från att samlas där du inte vill ha det – som till exempel i organ och artärer. En stor del av arteriell plack består av just kalkavlagringar (ateroskleros) – därav uttrycket ”åderförkalkning”.
  • Vitamin K2
    Vitaminet aktiverar ett proteinhormon som kallas osteokalcin, som produceras av osteoblaster, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium sätter sig i dina artärer. För samtidigt som kalcium är bra för dina ben är det inte så bra för dina artärer, vilket kan bli förkalkade. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer.
  • Vitamin D3
    D-vitamin hjälper kroppen att absorbera kalcium, medan vitamin K riktar kalciumet till där i skelettet det behövs.

 

Teorin: Tillskott och rätt kost sannolikt överlägset läkemedel
Många är under det felaktiga intrycket att ett receptbelagt läkemedel i kombination med kalciumtillskott är svaret på starka, friska ben. Men nej, nej. Regelbunden konsumtion av en hälsosam kost tillsammans med säker solexponering och extra tillskott kommer sannolikt att vara vida överlägsen, menar forskningen.

► Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Forskning: Vitamin K + D = ökad bentäthet 
Japanerna har länge forskat på K-vitaminets potential att kunna förbättra benkvalitet och minska risk för benskörhet och frakturer. På Osaka Medical College har man nu upptäckt att K-vitamin i samverkan med D-vitamin ger ökad bentäthet hos människor betydligt bättre än enbart vitamin K.

► Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

Minskar risken med en fjärdedel
Forskarna har – för att studera kostnadseffektiviteten av olika åtgärder för att förebygga frakturer hos kvinnor i åldern 50 plus, vilka genomgått klimakteriet – bland annat forskat på teorin att vitamin K har en roll i primär prevention av frakturer.
De fick veta att kombinationen vitamin K1, vitamin D3 och kalcium kunde minska sannolikheten att drabbas av fraktur med hela 20 procent. Tog man däremot kombinationen vitamin K2 och vitamin D3 minskade risken med 25 procent.

Läs också: Allt fler väljer hälsokost framför läkemedel

Mest effektiva formen K-vitamin
Det finns flera olika former av vitamin K2: MK4, MK7, Mk8 och MK9.
Den form av vitamin K som har störst betydelse för hälsan är MK7, som är en nyare och längre verkande form. MK7 extraheras från en japansk fermenterad sojaprodukt som kallas natto. Du kan få höga halter av MK7 av att konsumera natto men många har svårt för dess lukt och konsistens och föredrar att ta MK7 i form av tillskott.

Läs också: Motverka åldrande inifrån med bortglömda vitaminet K2

Många fördelar även för hjärthälsan
En av de fördelarna med att optimera dina nivåer av vitamin D3 är att du kommer att uppleva en mängd positiva ”biverkningar” – även utöver din benhälsa.
I forskning som presenterades vid konferensen European Society of Hypertension i London, där forskare studerat effekterna av tillskott med vitamin D3 på hjärthälsa rapporterades att man upptäckt att patienter med högt blodtryck kan uppleva betydande förbättringar i sitt tillstånd genom att ta vitamin D3.
Både vitamin D3 och vitamin K2 är viktiga för din hjärthälsa, eftersom de arbetar tillsammans för att öka Matrix GLA protein (eller MGP), det protein som ansvarar för att skydda dina blodkärl från förkalkning.

Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.

Naturligt snygg med grön skönhetsdetox

Skönhet

I boken "Naturligt snygg – så gör du en grön skönhetsdetox" beskriver Hannah Sjöström, författare till boken, hur du genomför en detox av ditt badrumsskåp. Det är en guide som beskriver hur du byter ut konventionella skönhets- och hygienprodukter till naturliga alternativ som är bättre för dig och miljön. Vill du också slänga ut produkter med konstiga kemikalier? Här berättar Hannah Sjöström hur hon själv gick tillväga.

personer i väntrum

Nu sprids yogan till vårdmottagningarnas väntrum

Allmänt

Nu ska stillasittande bli huvudstående - typ. För första gången börjar nu yoga- och träningsfilmer att visas i väntrummen på sjukhus, vårdcentraler och tandläkarmottagningar. Det rör sig om enkla övningar som kan utföras på plats och är där för att uppmuntra till vardagsmotion. Företaget som står bakom videoproduktionen, som nu visas i 660 väntrum över hela Sverige, är en av Kureras samarbetspartners, yogasajten Yogobe.