karin björkegren jones

Foto: Anneli Hildonen

Karin Björkegren Jones väljer 10 hälsofavoriter

Karin Björkegren Jones är journalist, författare, hälsoinspiratör och yogalärare.
Kurera bad henne lista tio hälsofavoriter.
Här är hennes svar. 

Just nu är Karin Björkegren Jones aktuell med boken ”Ett stressfritt liv”. Läs en längre intervju med henne här: ”Det är mellanrummen som är livet”.

1. Andning
– Det är det första man borde analysera om man känner sig stressad. Hur du andas påverkar kroppen och din hälsa, framför allt om du andas med korta andetag eller mestadels genom munnen. En ytlig andning beror för det mesta på stress.
 Många som börjar med yogaandning brukar berätta att de sover och mår bättre. Man kan lära sig kontrollera sin andning och andas medvetet. Jag använder mig regelbundet av olika andningsövningar.

 

2. Tupplur
– Det är viktigt att få vila ibland och jag tycker att varje arbetsplats borde ha en säng just för detta ändamål. Jag tar flera mikropauser under dagen. Det kan räcka med tio minuter och att jag lägger mig rätt upp och ned på golvet. Testa att göra mikropauser med tupplurar på dagen.

3. Paus i kalendern
– Varje dag måste jag tänka på att inte boka in för många möten på en dag. Att hålla en eller ett par dagar helt rena från möten och jobb där jag bara vilar, tar det lugnt och inte gör någonting.

4. Rörelsepauser
– Om jag sitter och arbetar vid skrivbordet tar jag regelbundet små rörelse-pauser. Det kanske är att rulla med axlarna, ställa sig upp, stå på tå. Allt handlar om att få igång flödet i kroppen och inte låta det bli stillastående.

5. Ekologiska råvaror
– Maten är jätteviktig för mitt välmående. Jag äter så ren och ekologisk mat som möjligt, det vill säga näringsrika råvaror. När jag var sjuk åt jag inget socker, gluten eller mjölkprodukter alls, nu gör jag det med måtta. Det är viktigt att äta i lugn och ro. Att sitta ned och inte göra något annat än att just äta. Ett tips är att duka fint, även om det bara är du som äter. Att göra det där lilla extra för dig själv.

6. Att säga nej
– Det är oerhört viktigt för mig att komma ihåg att säga nej, för det landar i att jag försöker vara rädd om mig själv. Det viktigaste är alltid hur man mår. Vi har bara det här livet, man glömmer det så lätt. Vi lever i en värld där man utan problem kan jobba ihjäl sig. Därför ska man sluta upp med att bara vara den duktiga tjejen, sluta med att vara alla till lags. Det sker på bekostnad av en själv, så våga säga nej.

7. Ashtangayoga
– Jag yogar på morgonen sex dagar i veckan. Om jag inte gör det så märks det direkt. Jag mår inte bra och hanterar inte vardagens stress lika effektivt. Ashtangayogan gör så att mitt huvud kommer ned i kroppen, det behövs något fysiskt för det. Andningen och rörelsen leder till en rofylld kropp.

8. Frukostvanor
– Efter min morgonyoga vill jag ha en god, näringsrik men enkel frukost. En av mina favoriter är Grön ”ghurt”. Man lägger avokadoköttet från en avokado i en mixer med 1 banan, 1 msk kokosolja, lite pressad lime/citron och 1 kryddmått kardemumma. Mixa till en slät ghurt och garnera med bär och granola.

9. Affirmationer
– Med affirmationer kan man ställa om en negativ tankebana. Det sägs att vi tänker omkring 65 000 tankar om dagen, där tyvärr de flesta tankarna är negativa. När man affirmerar använder man sig av attraktionslagen, det vill säga man tänker goda tankar om sig själv så att man också attraherar gott. En lugnande affirmation som man upprepar gång på gång, är: ”Jag är lugn och avslappnad. Jag andas djupt. Jag är i fred med mig själv och med allt runt omkring mig. Jag är glad. Livet är gott och jag har kontrollen.”

10. Att skriva tacksamhetsdagbok
– Det är ett jättebra sätt att fokusera på det positiva och en bra övning för att känna tacksamhet. Varje kväll skriver man ned tre saker som man är tacksam för. Det kan vara vad som helst; en oväntad promenad till jobbet eller att den där boken fanns på biblioteket.

► Läs också: Karin Björkegren Jones: ”Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!”

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!

händer som smörjer in sig

Tips för fina vårhänder

Skönhet

Nu går vi mot ljusare och varmare tider men än kan händerna kännas torra och fnasiga. Det är inte konstigt eftersom de under flera månader varit utsatta för kyla och vinterväder. Det har blivit läge att ge dina händer lite extra kärlek för att komma ikapp och möta våren lena och mjuka. Här får du några tips på hur.