Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln

Fakta

Cancer i bukspottskörteln är den fjärde vanligaste orsaken till cancerrelaterad död i USA. Den totala förekomsten av sjukdomen har inte förändrats nämnvärt sedan 2002. Men, enligt National Cancer Institute, har dödligheten ökat för varje år mellan 2002-2011.
Källa: Daily Mail

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.

Så kan du öka dina nivåer:
• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Källa: MindBodyGreen

Tycker du om mörk choklad? Bra, fortsätt ät. Det kan nämligen minska din risk att utveckla cancer i bukspottskörteln – en av de dödligaste cancerformer som finns.
Anledningen? Jo, att choklad och andra magnesiumrika livsmedel förebygger sjukdomen.
Nu rekommenderar forskarna bakom en ny studie folk att äta mer magnesium eller komplettera sin kost med magnesiumtillskott.

En ny studie visar att magnesium kan bidra till att förebygga cancer i bukspottskörteln. Att tillåta sig ta några bitar mörk choklad då och då kan därför innebära mer än att vi bara unnar oss – det kan faktiskt till och med vara bra för vår hälsa, menar forskarna bakom studien.
Detta eftersom choklad nämligen innehåller höga doser magnesium. Inte minst rå kakao innehåller stora mängder av det antioxidativa mineralet (som även anses vara en naturlig aptitdämpare). Sug efter choklad brukar också nämnas som ett vanligt symtom vid magnesiumbrist.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

 

Rekommenderar ökat intag magnesium – via kosten eller som tillskott
Det är forskare från School of Public Health-Bloomington vid Indiana University som står bakom studien.
– Cancer i bukspottskörteln är verkligen unik och skiljer sig från andra cancerformer. Överlevnadsiffran efter fem år är väldigt låg, vilket gör att förebyggande och identifiering av de riskfaktorer och prediktorer som förknippas med cancer i bukspottkörteln är mycket viktigt.
Forskarna rekommenderar nu personer att äta en mer magnesiumrik kost – eller att ta extra magnesium som tillskott – för att motverka att utveckla sjukdomen, som är en av de dödligaste cancerformerna, säger en av studiens medförfattare, Dr Ka Han, enligt Daily Mail.

► Läs också: Forskare: ”Magnesium räddar liv”

Diabetes – en riskfaktor för cancer i bukspottskörteln
I tidigare studier har magnesium tvärtom associerats med risk för diabetes, en sjukdom som i sin tur är känd för att vara en riskfaktor för cancer i bukspottskörteln.  Trots det har inte magnesiumets roll när det gäller utvecklingen för cancerformen studerats ordentligt förrän nu.

► Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Analyserad data från nära 70 000 människor som samlats in under åtta år
Forskarteamet vid Indiana University har undersökt data från en stor vitamin- och livsstilsstudie som går under namnet the VITamins and Lifestyle study. De har analyserat data från fler än 66 806 män och kvinnor i åldrarna 50 till 76 år, vilka följdes mellan 2000 och 2008.
Forskarna letade efter ett direkt samband mellan magnesium och cancer i bukspottskörteln och försökte, till exempel, att ta reda på om sådant som ålder, kön, BMI, användning av icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel samt tillskott med magnesium hade någon inverkan på utvecklingen av cancersjukdomen.
Av de deltagarna som följdes utvecklade 151 stycken cancer i bukspottskörteln.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Ökad risk för cancerformen hos personer med lägre magnesiumintag 
Forskarna upptäckte att risken att utveckla cancerformen ökade för dem som åt mindre magnesium. De fann att för varje 100 milligrams minskning i dagligt magnesiumintag, associerades det med 24 procents ökning av förekomsten av cancer.
De kunde även fastslå att magnesiumets effekter på cancer i bukspottskörteln inte påverkades av någon av ovan nämnda faktorer (ålder, kön, BMI, användning av icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel). Däremot fann de att magnesiumtillskott,  antingen i form av en multivitamin eller som ett separat tillskott, inverkade när det gällde att utveckla cancerformen.
– För personer i riskzonen för cancer i bukspottskörteln kan det visa sig vara gynnsamt att komplettera kosten med ett magnesiumtillskott för att förebygga sjukdomen, säger doktoranden Daniel Dibaba, som ledde studien, uppger Daily Mail.
Han tillägger:
–  Även om fler studier behövs bör den allmänna befolkningen sträva efter att få i sig den dagliga rekommenderade dosen magnesium genom kosten, till exempel via mörkgröna bladgrönsaker eller nötter, för att förebygga risken för cancer i bukspottskörteln.

Studien har publicerats i tidskriften British Journal of Cancer.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Cancer i bukspottskörteln är den fjärde vanligaste orsaken till cancerrelaterad död i USA. Den totala förekomsten av sjukdomen har inte förändrats nämnvärt sedan 2002. Men, enligt National Cancer Institute, har dödligheten ökat för varje år mellan 2002-2011.
Källa: Daily Mail

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.

Så kan du öka dina nivåer:
• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.