Maten som håller dig mätt längre!

Visste du att äpple och surkål minskar hungerkänslorna? Att chili sätter fart på ämnesomsättningen – eller att ägg innehåller 16 procent av vårt dagliga proteinbehov?
Här är 14 livsmedel som håller dig mätt längre – och därmed kan få dig att tappa några kilon.

Det går att äta smart om man bara känner till knepen. Det finns till exempel ett antal näringsspäckade livsmedel som bidrar till att öka mättnaden och som håller dig mätt längre – och som därmed kanske bidrar till att du tappar några kilon.

Ät smart
Är det sistnämnda ditt mål bör du även välja bort sötsaker och livsmedel med mycket kolhydrater – de gör dig nämligen mer hungrig. Och se till att satsa på fiberrika livsmedel. Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid.

 

Läs också: 9 tips för viktminskning

Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid:

1. Ägg
Glöm morgonflingor täckta i socker, koka istället ett par ägg. Ägg innehåller mycket protein, hela 16 procent av vårt dagsbehov och de hjälper dig att hålla dig mätt fram till lunch. Utöver protein innehåller ägg även viktiga näringsämnen som biotin (B7), jod, selen och riboflavin.
Läs också: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

2. Fetter
Ignorera kostråd som rekommenderar låg fetthalt och välj helfett istället, så som smör, grädde och mjölk. Fettet håller dig mätt och belåten under lägre tid.
Läs också:

3. Avokado
Den gröna godsaken avokado innehåller bra fetter, näringsämnen och fibrer. Det håller dig mätt under en längre tid och minskar din hunger. Pröva några skivor tillsammans med frukostäggen eller inkludera det i din sallad på lunchen.
Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

4. Äpplen
Om du äter ett äpple när du är hungrig minskar det din hunger och sötsuget. Kelly Osbourne är inte den enda det har fungerat för. Forskning visar att du äter mindre, nästa 200 kalorier om du äter ett äpple innan.
Läs också: Rester av bekämpningsmedel i oekologiska äpplen

5. Glukomannan kostfibrer (konjakrot)
Livsmedelsproducenter har börjat titta på sätt att använda glucomannan i våra livsmedel för att hålla oss mätta under längre tid, men under tiden kan du köpa dessa i forma av tillskott. Precis som andra fibrer sväller dessa i magen och håller oss mätta under längre tid. Vi äter också mindre och de hjälper till att hålla tarmen frisk.

6. Mandlar
En näve mandlar kan hjälpa dig att minska i vikt då det håller dig mätt. De är också fyllda med över 15 viktigt näringsämnen, så se till att ha en liten påse med nötter med dig.
Läs också: Här är nötterna som är bäst – och sämst – för din hälsa

7. Kokos
Kokosmjölk och kokosolja är två nykomlingar inom superfood. Kokos innehåller fettförbrännande fettsyror som minska aptiten och hjälper kroppen att bränna mer fett. Så när du lagar mat, använd kokosolja istället för vegetabiliska oljor eller olivolja. Det tål dessutom ofta upphettning bättre.
Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Magert kött och fisk
Eftersom protein tar längre tid för kroppen att bryta ner så håller du dig också mätt under längre tid.

9. Grönt te
Det har visat att grönt te är ett hjälpmedel vid viktminskning och precis som vatten så håller det dig återfuktad.
Läs Kurerasbloggaren Mia Hagenmalms inlägg: ”Kaffe och grönt te balanserar ditt blodsocker till en bra nivå”

10. Bönor och baljväxter
En protein- och fiberrik källa som gör det svårare för kroppen att smälta vilket resulterar i en långvarig känsla av mättnad.
Läs också: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

11. Surkål
En användbar probiotika som håller vår magtarmskanal frisk men den minskar också aptiten.
Läs Kurerabloggaren Mia Tjärnlunds inlägg: ”Surkål – min hemmagjorda probiotika”

12. Chili
Skyndar på ämnesomsättningen och hjälper oss att bränna mer fett. Viss forskning visar att det dämpar aptiten i upp till fem timmar. Så använd chili i sallader, middagar och soppor.

13. Mörk choklad
Känner du dig sugen på något sött kan du ta några rutor mörk choklad (med minst 75 procent kakao). Det frigör må-bra endorfiner och tillfredsställer ditt sockersug.
Läs också: Ät mer choklad – få Nobelpris

14. Havre
Håller dig mätt men är också bra om du har en orolig mage.

Läs också: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.