Mias Familjeblogg

Tio sätt att förbättra sin hälsa – del 1

Det finns så otroligt mycket vi kan göra för att förbättra vår hälsa dramatiskt. Oftast är det inte de nya vanorna som är vare sig dyrare, mer tidskrävande eller svårare på något sätt, utan det är vår inställning till förändringen som är problemet. Gamla vanor som sitter i huvudet är de allra svåraste att göra sig av med, inte sjukdomar, övervikt eller pessimism.

10 effektiva sätt att må bättre

Här nedan ser du mina tio bästa tips för att bryta cirkeln av dålig hälsa, negativa tankar och sjukdom. Vi behöver ingen annans hjälp. Detta är saker vi kan göra helt själva. Och det går att börja redan idag.

Utan att veta tror jag att punkt 2 är absolut svårast och kräver störst insats för de allra flesta av oss. Så börja med den vettja! Och vill du veta vilket jag tror ger största möjliga effekt på absolut minsta insats? Punkt 4 och 5.

  1. Clean eating – Ät rena, ekologiska livsmedel
  2. Undvik sådant som din kropp har svårt att bryta ner och ta hand om
  3. Börja äta kosttillskott
  4. Håll din kropp basisk
  5. Gör en leverrening
  6. Meditera en stund varje dag
  7. Rör dig utomhus en stund varje dag
  8. Tänk, agera och utstråla på samma frekvens som du vill ta emot
  9. Uttryck tacksamhet
  10. Sluta kämpa emot dig själv

I det här första inlägget ger jag lite mer djuptgående tips till punkt 1-5. Punkt 6-10 kommer i del 2.

1. Clean eating

Att äta rent handlar om att ta kontroll över de livsmedel som hamnar i vår kropp. Det handlar om att ge kroppen det bästa bränslet för att fungera optimalt och det är egentligen helt otroligt att vi har glömt bort sambandet mellan vårt mående och det vi stoppar i oss. Det som borde vara mest självklart av allt.

Det är lättare att tänka på att äta rena, nyttiga livsmedel än att tänka på allt man inte bör äta. Så skriv ihop en lista på det som är okej för dig att äta och förundras över hur mycket det är. Min lista ser just nu ut ungefär så här:

  • frukt, grönsaker och bär
  • nötter och frön
  • bra oljor
  • ris och gryn (ej vete)
  • bönor och linser (ej soja)
  • svamp
  • ägg
  • fisk och skaldjur
  • te och vatten
  • kryddor, havs-/himalayasalt, honung, björksocker

Det är det jag vill att min huvudsakliga kost ska bestå av och saker jag kan äta på en daglig basis om jag vill. Om jag håller mig till den listan vet jag att kroppen får bra råvaror att jobba med, jag vet att jag hjälper min kropp och min hjärna att fungera optimalt. Det känns också mer okej att någon gång göra avsteg eftersom jag enkelt kan gå tillbaka till den önskade kosten.

När du har din lista, testa då att omdefiniera hur du ser på en måltid. Sätt samman en frukost, lunch eller middag med hjälp av din lista och var stolt över din näringsrika måltid, oavsett om den är varm eller kall eller inte alls ser ut som det du har lärt dig att en middag ser ut. Jordgubbsglass till frukost eller smoothie till middag? Ja! Dessutom kan nästan allt det där vi vuxit upp med att äta imiteras i nya, nyttigare former med hjälp av din lista. Du kan göra bröd, mjölk, juice, smoothies, kakor, glass, varma middagar, bara i nyttigare form.

imageFrukost?imageLunch?imageFika?imageMiddag?imageKvällsmat?

Listorna kan såklart variera från person till person beroende på vilken kost som passar för dig. När jag började med clean eating-listan för fem år sedan så hade jag till exempel med ekologiskt kött på ok-listan. Kyckling, nötkött och viltjagat kött. Nu äter jag helst inte kött längre alls och har plockat bort det.

2. Undvik sådant som din kropp har svårt att bryta ner

När du har gjort listan ovan, skriv då en lista på det du verkligen vill undvika att få i dig. Listan kan såklart göras längre och inkludera allt från plast i hemmet till flour i tandkrämen, men här har jag gjort det enkelt för mig och håller det till sådant man stoppar i munnen och sväljer.

Listan inkluderar heller inte ALLT jag vill undvika att få i mig, utan det som jag tidigare har stoppat i mig frivilligt men som nu är prioritet att undvika eftersom jag vet att det får mig att må sämre. Jag vill exempelvis inte dricka läsk, men det har jag aldrig gjort eller haft problem med, så det behöver inte vara med på min lista. Min lista ser ut så här:

  • komjölk
  • vitt raffinerat socker
  • gluten (vetemjöl)
  • kaffe
  • alkohol
  • medicin i all form

Våga ta med det som är din allra största last på listan, må det vara iprén, öl eller godis. När du har definierat att du VET att det inte är bra för dig så kommer du ha svårare att lura dig själv och fortsätta i gamla spår.

Om du någon gång väljer att ändå äta något från din icke-lista, så är det också enklare att välja ett något bättre alternativ nu när du erkänt att det inte är bra för dig. Om jag till exempel bakar kakor till andra än mig själv eller till en situation där det inte passar med annorlunda kost och jag vet att jag troligtvis kommer smaka, så väljer jag exempelvis ett mindre behandlat, ekologiskt rårörsocker och ett ekologiskt, stenmalet vetemjöl istället för de vanliga vita raffinerade. Kanske byter jag dessutom ut en del av mjölet eller mjölken mot rismjöl eller havremjölk, ofta utan att någon märker.

Med en lista på det du egentligen inte vill äta när du är i ditt klartänkta, hälsosamma tillstånd, blir det också tydligare att man kanske måste chippa in lite extra för att få kroppen att må bra igen den gången man inte tackar nej eller väljer att äta ett sämre alternativ. Om jag dricker rödvin någon gång så ser jag exempelvis till att ta extra kosttillskott av magnesium efteråt, eftersom det går åt när kroppen bryter ner alkoholen. Om jag får i mig mjölk av misstag så tar jag lite extra enzym för att hjälpa kroppen bryta ner mjölkproteinet och dagen efter är jag snäll mot mig själv när jag känner att tankarna inte är lika klara som dagen innan. (Här finns ett tidigare inlägg om varför vissa personer mår väldigt mycket bättre av att undvika mjölk och gluten utan att nödvändigtvis vara allergiska. Läs gärna det.) Om jag någon gång behöver ta en iprén mot smärta eller huvudvärk så ser jag till att samtidigt vara extra snäll mot levern dagarna efter och tänka på att den har blivit extra belastad. Och vad jag än gör från icke-listan så är jag alltid extra noga med att ta min probiotika dagarna efter för att stabilisera tarmfloran.

3. Börja äta kosttillskott

Att äta kosttillskott för att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer är ett absolut måste idag. Jag har tidigare skrivit ingående om vilka kosttillskott jag äter och varför och hänvisar därför till något av följande inlägg.

4. Håll din kropp basisk

Många av oss går runt med försurade kroppar under större delen av vårt liv och det kan ställa till med en oerhörd obalans i kroppen som ofta resulterar i sjukdom. Svamp, mögel och parasiter trivs alla i sura miljöer och får mycket lättare fäste i en kropp som är konstant försurad. Dessutom är det så att en sur miljö är en syrefattig miljö och syrebrist på cellnivå är orsaken till cancer. Den upptäckten fick Otto Warburg Nobelpris i medicin för redan år 1931. Så en självklart prioritet för oss alla borde vara att hålla våra kroppar basiska.

Några grymt effektiva sätt att hjälpa kroppen bli basisk igen är de här:

  • Drick ett glas filtrerat vatten med 1 tsk bikarbonat i varje morgon och varje kväll
  • Ät kosttillskott med basiska mineraler så som magnesium, zink och kalcium på en daglig basis
  • Bada i hett vatten med såpa (basiskt) eller epsomsalt (magnesiumsulfat)
  • Ät mer basiska livsmedel än försurande livsmedel. Titta på din (eller min) icke-lista. Allt där är troligtvis starkt försurande, typ kaffe, alkohol och cigaretter. Det mesta på min ok-lista är basgörande, men framför allt gröna bladgrönsaker. Citroner är också väldigt basgörande i kroppen, trots att de smakar surt.

Tänk på att en kraftigt försurad kropp reagerar med diarré när man aktivt börjar basa upp den, men det lägger sig efter några dagar och ett välmående börjar ta över.

5. Gör en leverrening

Levern är ett av kroppens viktigaste avgiftningsorgan och den utsätts allt som oftast av hård belastning dygnet runt, år efter år, ända tills den dagen vi inser att vi vill skydda vår kropp mot toxiner och istället hjälpa den att hålla oss friska. Ett sätt att hjälpa levern bli av med åratal av lagrade toxiner är att göra en leverrening. Det går snabbt och det är smärtfritt, men resultatet är omedelbart. Jämför det med att spola rent i ett avlopp som är igensatt. Kapaciteten ökar avsevärt.

Jag har skrivit utförligt om hur du gör en leverrening i det här inlägget och jag har svarat på en mängd frågor i den här inlägget.

 

Okej, det var allt för den här gången. Vi har alla redskap vi behöver för att återta kontrollen över vår hälsa och vi kan alla göra något för vårt mående redan idag.

Nästa del kommer handla mer om de mentala aspekterna av vår hälsa och hur våra tankemönster påverkar vårt mående. Tills dess, må väl och ta hand om er och era kära!


Besök av både gamla och nya vänner

En del av att få barn är alla härliga besök som kommer med det. Alla vill träffa bebisen och plötsligt går man igenom hela bekantskapskretsen inom loppet av några veckor, medan bebisen fortfarande är sådär bebisliten som folk (i alla fall många) gillar mest.

Häromdagen hade jag en av mina äldsta vänner på besök. Jag hade utlovat lunch, men eftersom Sander gjorde anspråk på mig mestadels av tiden, fick jag laga lunchen på distans, med min vän som köksredskap. (Det är väl det alla matprogram på tv bygger på nu för tiden – att gästerna lagar sin egen mat?) Det gick såklart alldeles utmärkt och jag hade dessutom varit så klok att jag hade planerat en superenkel lunch. Ugnsbakad lax med en potatissallad (potatis, avokado, rödlök och haricot verte) och en grönsallad (ruccola och spenat).

Idag hade jag en av mina nyaste vänner över på fika och vi svirade ihop den här underbart goda somriga glassen. Den är helt enkelt fabulöst god som efterrätt eller till fika och den går dessutom supersnabbt att göra om man exempelvis har en bebis på armen när man plötsligt blir sugen på något gott.

Något som var gemensamt för båda besöken var (utöver babbel och alldeles för lite tid) att Sander fick fler fantastiskt fina presenter. Det märks att folk gillar att handla bebisgrejor.imageMan vet att man har fått present av rutinerade småbarnsföräldrar när man får en outfit i en stor storlek! En storlek som tas fram när alla andra presentkläder är urvuxna.imageFin färg och form från Färg & Form Sweden.

Annars har vi haft två dagar med en lite ledsnare bebis än vad vi är vana vid. Men så är han ju precis fem veckor fyllda och det är ungefär då som magen börjar komma igång ordentligt. Igår blev det ingen sammanhållen sovpaus (som inte var på mig) på mer än tio minuter, så jag hann inte med någon yoga. På kvällen när alla tre barnen hade somnat blev det dock en och en halv timmes egen vuxentid, men då fick yogan stryka på foten för…tystnad och trumvirvel… det första epsombadet sedan jag var gravid! (epsomsalt = bittersalt = magnesiumsulfat = muskelavslappnande)

Det var helt fantastiskt skönt att lägga sig i ett varmt bad igen! Nacke och axlar, som är stela av all amning i märkliga positioner, mjukades upp på direkten och nattens sömn var gudomlig! Jag vaknade upp mjuk som en docka imorse. Och på dagens yogapass, som jag alltså lyckades få till, så märktes det att kroppen var lite mjukare igen. Det finns alltså hopp om att stelheten återigen kommer lämna denna kropp.imageFint ljus som föll på yogamattan, som för att säga ‘Komsi, komsi. Var har du varit?’ imageJag vill bli mjuk och stark! Nu! Tålamod, vad är det?imageDagens efter-yoga-fika.


Femton liter såpa och födelsemärken som försvinner

Ibland får man sig en tankeställare. Som när man hämtar ut en leverans på en beställning man gjort av femton liter såpa och alla undrar vad man ska ha den till – damen som lämnar ut den, familj, vänner. Då undrar jag för mig själv – är jag lite udda som badar i såpa eller kan jag fortfarande klassas som bara vanligt hälsosam?image

Men svaret finns som alltid inuti en själv. Bara jag vet vad jag mår bäst av och vad som fungerar för mig. Bara jag vet hur stor skillnad ett såpabad gör på just min kropp. Bara jag känner den underbart avslappnade känslan i kroppen efter badet och bara jag ser att mina många födelsemärken sakta men säkert fälls ur och försvinner från min hud.

En klok kvinna här i världen är onekligen Sanna Ehdin. Hennes hemsida och blogg är en guldgruva för såna som jag som älskar hemmakurer, nytänkande och tron på kroppens egen förmåga till läkande. Hon förmedlar ett naturligt och positivt hälsotänk helt enkelt. De kurer jag verkligen har tagit till mig därifrån är leverrening, tarmsköljning och såpabad. Både leverrening och tarmsköljning är heta och omdebatterade ämnen som jag inte hade planerat att gå in på just nu, men min generella inställning är att folk får tycka och tro vad de vill. De klokaste personer jag känner är nyfikna och undviker att döma innan de själva har bildat sig en uppfattning. Och vad gäller just kurerna ovan så blir merparten övertygade om effekten så snart de vågar prova. De mest dömande är också de som aldrig skulle prova själva. Och det är oftast deras egen förlust.

Såpabad eller epsombad (jag varierar mellan de två) tar jag regelbundet numer. Minst en gång i veckan. Ibland tre. Receptet är enkelt och principen densamma – i ett badkar med varmt vatten slänger man i antingen 3 dl såpa eller 3 dl epsomsalt.

Epsombad – verkar avslappnande och kramplösande på muskler och leder. Epsomsaltet (kallas även bittersalt) består av 100% ren magnesiumsulfat, gör din kropp basisk och din hud fantastiskt len. Jag beställer mitt från bodystore.com.

Såpabad – basar upp kroppen och låter den dumpa AGE-komplex genom huden vilket både bleker födelsemärken och hjälper kroppen och huden att föryngras. Såpa tillverkas av tallolja och är en ren naturprodukt. 

Du kan läsa Sannas inlägg om såpabadets verkan här: http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/age_komplex_speeds_aging

Tillbaka till min leverans. Istället för att släpa hem flaska på flaska av Grumme gulsåpa som jag snabbt gör slut på, så har jag nu alltså köpt lite större förpackningar av en ännu lite bättre såpa, Hälsingesåpa. Jag är strålande nöjd. Och så får väl damen i kassan helt enkelt tycka och tro vad hon vill. Det har faktiskt inte jag med att göra.