Mias Familjeblogg

Tio sätt att förbättra sin hälsa – del 1

Det finns så otroligt mycket vi kan göra för att förbättra vår hälsa dramatiskt. Oftast är det inte de nya vanorna som är vare sig dyrare, mer tidskrävande eller svårare på något sätt, utan det är vår inställning till förändringen som är problemet. Gamla vanor som sitter i huvudet är de allra svåraste att göra sig av med, inte sjukdomar, övervikt eller pessimism.

10 effektiva sätt att må bättre

Här nedan ser du mina tio bästa tips för att bryta cirkeln av dålig hälsa, negativa tankar och sjukdom. Vi behöver ingen annans hjälp. Detta är saker vi kan göra helt själva. Och det går att börja redan idag.

Utan att veta tror jag att punkt 2 är absolut svårast och kräver störst insats för de allra flesta av oss. Så börja med den vettja! Och vill du veta vilket jag tror ger största möjliga effekt på absolut minsta insats? Punkt 4 och 5.

  1. Clean eating – Ät rena, ekologiska livsmedel
  2. Undvik sådant som din kropp har svårt att bryta ner och ta hand om
  3. Börja äta kosttillskott
  4. Håll din kropp basisk
  5. Gör en leverrening
  6. Meditera en stund varje dag
  7. Rör dig utomhus en stund varje dag
  8. Tänk, agera och utstråla på samma frekvens som du vill ta emot
  9. Uttryck tacksamhet
  10. Sluta kämpa emot dig själv

I det här första inlägget ger jag lite mer djuptgående tips till punkt 1-5. Punkt 6-10 kommer i del 2.

1. Clean eating

Att äta rent handlar om att ta kontroll över de livsmedel som hamnar i vår kropp. Det handlar om att ge kroppen det bästa bränslet för att fungera optimalt och det är egentligen helt otroligt att vi har glömt bort sambandet mellan vårt mående och det vi stoppar i oss. Det som borde vara mest självklart av allt.

Det är lättare att tänka på att äta rena, nyttiga livsmedel än att tänka på allt man inte bör äta. Så skriv ihop en lista på det som är okej för dig att äta och förundras över hur mycket det är. Min lista ser just nu ut ungefär så här:

  • frukt, grönsaker och bär
  • nötter och frön
  • bra oljor
  • ris och gryn (ej vete)
  • bönor och linser (ej soja)
  • svamp
  • ägg
  • fisk och skaldjur
  • te och vatten
  • kryddor, havs-/himalayasalt, honung, björksocker

Det är det jag vill att min huvudsakliga kost ska bestå av och saker jag kan äta på en daglig basis om jag vill. Om jag håller mig till den listan vet jag att kroppen får bra råvaror att jobba med, jag vet att jag hjälper min kropp och min hjärna att fungera optimalt. Det känns också mer okej att någon gång göra avsteg eftersom jag enkelt kan gå tillbaka till den önskade kosten.

När du har din lista, testa då att omdefiniera hur du ser på en måltid. Sätt samman en frukost, lunch eller middag med hjälp av din lista och var stolt över din näringsrika måltid, oavsett om den är varm eller kall eller inte alls ser ut som det du har lärt dig att en middag ser ut. Jordgubbsglass till frukost eller smoothie till middag? Ja! Dessutom kan nästan allt det där vi vuxit upp med att äta imiteras i nya, nyttigare former med hjälp av din lista. Du kan göra bröd, mjölk, juice, smoothies, kakor, glass, varma middagar, bara i nyttigare form.

imageFrukost?imageLunch?imageFika?imageMiddag?imageKvällsmat?

Listorna kan såklart variera från person till person beroende på vilken kost som passar för dig. När jag började med clean eating-listan för fem år sedan så hade jag till exempel med ekologiskt kött på ok-listan. Kyckling, nötkött och viltjagat kött. Nu äter jag helst inte kött längre alls och har plockat bort det.

2. Undvik sådant som din kropp har svårt att bryta ner

När du har gjort listan ovan, skriv då en lista på det du verkligen vill undvika att få i dig. Listan kan såklart göras längre och inkludera allt från plast i hemmet till flour i tandkrämen, men här har jag gjort det enkelt för mig och håller det till sådant man stoppar i munnen och sväljer.

Listan inkluderar heller inte ALLT jag vill undvika att få i mig, utan det som jag tidigare har stoppat i mig frivilligt men som nu är prioritet att undvika eftersom jag vet att det får mig att må sämre. Jag vill exempelvis inte dricka läsk, men det har jag aldrig gjort eller haft problem med, så det behöver inte vara med på min lista. Min lista ser ut så här:

  • komjölk
  • vitt raffinerat socker
  • gluten (vetemjöl)
  • kaffe
  • alkohol
  • medicin i all form

Våga ta med det som är din allra största last på listan, må det vara iprén, öl eller godis. När du har definierat att du VET att det inte är bra för dig så kommer du ha svårare att lura dig själv och fortsätta i gamla spår.

Om du någon gång väljer att ändå äta något från din icke-lista, så är det också enklare att välja ett något bättre alternativ nu när du erkänt att det inte är bra för dig. Om jag till exempel bakar kakor till andra än mig själv eller till en situation där det inte passar med annorlunda kost och jag vet att jag troligtvis kommer smaka, så väljer jag exempelvis ett mindre behandlat, ekologiskt rårörsocker och ett ekologiskt, stenmalet vetemjöl istället för de vanliga vita raffinerade. Kanske byter jag dessutom ut en del av mjölet eller mjölken mot rismjöl eller havremjölk, ofta utan att någon märker.

Med en lista på det du egentligen inte vill äta när du är i ditt klartänkta, hälsosamma tillstånd, blir det också tydligare att man kanske måste chippa in lite extra för att få kroppen att må bra igen den gången man inte tackar nej eller väljer att äta ett sämre alternativ. Om jag dricker rödvin någon gång så ser jag exempelvis till att ta extra kosttillskott av magnesium efteråt, eftersom det går åt när kroppen bryter ner alkoholen. Om jag får i mig mjölk av misstag så tar jag lite extra enzym för att hjälpa kroppen bryta ner mjölkproteinet och dagen efter är jag snäll mot mig själv när jag känner att tankarna inte är lika klara som dagen innan. (Här finns ett tidigare inlägg om varför vissa personer mår väldigt mycket bättre av att undvika mjölk och gluten utan att nödvändigtvis vara allergiska. Läs gärna det.) Om jag någon gång behöver ta en iprén mot smärta eller huvudvärk så ser jag till att samtidigt vara extra snäll mot levern dagarna efter och tänka på att den har blivit extra belastad. Och vad jag än gör från icke-listan så är jag alltid extra noga med att ta min probiotika dagarna efter för att stabilisera tarmfloran.

3. Börja äta kosttillskott

Att äta kosttillskott för att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer är ett absolut måste idag. Jag har tidigare skrivit ingående om vilka kosttillskott jag äter och varför och hänvisar därför till något av följande inlägg.

4. Håll din kropp basisk

Många av oss går runt med försurade kroppar under större delen av vårt liv och det kan ställa till med en oerhörd obalans i kroppen som ofta resulterar i sjukdom. Svamp, mögel och parasiter trivs alla i sura miljöer och får mycket lättare fäste i en kropp som är konstant försurad. Dessutom är det så att en sur miljö är en syrefattig miljö och syrebrist på cellnivå är orsaken till cancer. Den upptäckten fick Otto Warburg Nobelpris i medicin för redan år 1931. Så en självklart prioritet för oss alla borde vara att hålla våra kroppar basiska.

Några grymt effektiva sätt att hjälpa kroppen bli basisk igen är de här:

  • Drick ett glas filtrerat vatten med 1 tsk bikarbonat i varje morgon och varje kväll
  • Ät kosttillskott med basiska mineraler så som magnesium, zink och kalcium på en daglig basis
  • Bada i hett vatten med såpa (basiskt) eller epsomsalt (magnesiumsulfat)
  • Ät mer basiska livsmedel än försurande livsmedel. Titta på din (eller min) icke-lista. Allt där är troligtvis starkt försurande, typ kaffe, alkohol och cigaretter. Det mesta på min ok-lista är basgörande, men framför allt gröna bladgrönsaker. Citroner är också väldigt basgörande i kroppen, trots att de smakar surt.

Tänk på att en kraftigt försurad kropp reagerar med diarré när man aktivt börjar basa upp den, men det lägger sig efter några dagar och ett välmående börjar ta över.

5. Gör en leverrening

Levern är ett av kroppens viktigaste avgiftningsorgan och den utsätts allt som oftast av hård belastning dygnet runt, år efter år, ända tills den dagen vi inser att vi vill skydda vår kropp mot toxiner och istället hjälpa den att hålla oss friska. Ett sätt att hjälpa levern bli av med åratal av lagrade toxiner är att göra en leverrening. Det går snabbt och det är smärtfritt, men resultatet är omedelbart. Jämför det med att spola rent i ett avlopp som är igensatt. Kapaciteten ökar avsevärt.

Jag har skrivit utförligt om hur du gör en leverrening i det här inlägget och jag har svarat på en mängd frågor i den här inlägget.

 

Okej, det var allt för den här gången. Vi har alla redskap vi behöver för att återta kontrollen över vår hälsa och vi kan alla göra något för vårt mående redan idag.

Nästa del kommer handla mer om de mentala aspekterna av vår hälsa och hur våra tankemönster påverkar vårt mående. Tills dess, må väl och ta hand om er och era kära!


Besvarade frågor om leverrening

Uppdaterade instruktioner

OBS! En uppdaterad version av leverreningen finns att läsa här (vibreramera.se)!

—————————————————————————————————-

Mitt mest kommenterade inlägg här på bloggen sedan den startade är det här inlägget om hur man renar sin lever. Jag ser dessutom att det fortfarande läses flitigt. Det gör mig så himla genuint glad att det är så många som är intresserade av att förbättra sin hälsa på så enkla, effektiva och självklara sätt och att intresset bara tycks öka!

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att svara på alla frågor på inlägget vid tillfället då de ställdes, men NU har jag bannemej gjort ett ryck och svarat på alla era funderingar! Så om du minns att du har ställt någon fråga du aldrig fick svar på som du fortfarande undrar över, kika i kommentarsfältet igen eller läs resten av inlägget. Där finns en hel del bra kompletterande information för den som vill testa kuren.

Vanliga frågor om leverrening

Fråga: Kan man göra en leverrening när man är gravid?

Svar: Nej, man bör inte göra en leverrening när man är gravid. Alla detox- och reningskurer bör man vänta med tills efter graviditeten eftersom de frisätter gifter som lagrats i kroppen. Fostret är ju som bekant extra känsligt när det är under utveckling i magen, så vänta tills den lille är ute. Sedan kan du köra järnet.

Fråga: Kan man göra en leverrening när man ammar?

Svar: Enligt Hulda Clark själv så kan leverrening göras redan 2-3 veckor efter förlossning och utan påverkan på bebisen. Det är ju endast epsomsalt och olivolja som man häller i sig, vilket är helt ofarligt för bebisen. (Det finns säkerligen en hel del värre saker som våra ammande bebisar utsätts för dagligen.) På flera forum finns berättelser från helammande mammor vars bebisar har varit helt opåverkade av kuren.

Den enda risken jag kan komma att tänka på är att en potentiell vätskebrist, till följd av diarrén, skulle kunna påverka ifall man har en tendens att sina i mjölken. Men eftersom kuren är så kort (kl 14.00 till morgonen därpå), så kan man i så fall se till att dricka ordentligt med vatten på förmiddagen innan och efter.

Fråga: Kan man göra en leverrening när man äter medicin?

Svar: Enligt Huldas ursprungliga instruktioner så bör man inte ta medicin eller kosttillskott samma dag som man gör kuren just för att inte belasta levern i onödan. Du får själv avgöra om du kan avstå din medicin under en dag eller inte.

Fråga: Gör det fruktansvärt ont? Kissar man ut stenarna?

Svar: Man kissar inte ut gallstenarna utan de kommer ut andra vägen, i sällskap av diarré pga epsomsaltet som är laxerande. Epsomsalt (magnesiumsulfat) är även avslappnande och när man tar det vidgas de gångar och håligheter som finns i levern och släpper ifrån sig leverstenar och grus. De färdas via levergången ner till gallblåsa och gallgång som är direkt förbunden med tarmen. De stenar som finns i gallblåsan sedan tidigare blåses ut av trycket som uppstår då den från upplagrade gallan forceras ut av fett blandat med grapejuice. Alla stenar kommer alltså ut via tarmen och inte via urinblåsan.

Fråga: Kan inte stenarna fastna? Det är väl därför man opererar gallstenar?

Svar: Alla stenar som finns i levergångarna har ju teoretiskt sett redan fastnat. Annars hade de förts ut ur kroppen naturligt. Det finns såklart en risk att en sten kan fastna på ett nytt ställe, men lever- och gallgångarna vidgas avsevärt på grund av den starkt avslappnande effekten av epsomsaltet vilket hjälper stenarna att komma loss och föras framåt från befintlig position, förhoppningsvis hela vägen ut. Det finns många som vittnar om stenar på flera centimetrar som kommit ut utan obehag. Hulda rekommenderar dock att man gör kuren flera gånger på rad för att få ut alla stenar, eftersom varje rensning ökar möjligheten för kroppen att göra sig av med de stenar som fastnat längre upp i levern.

Fråga: Jag fick kraftig diarré redan på kvällen. Varför?

Svar: Om man får kraftig diarré eller illamående så är man antagligen känsligare för effekten av epsomsaltet. Om du testar igen så minska intaget till dryga hälften både på kvällen och morgonen. Den sista dagen efter kan du skippa helt. Jag får själv sällan i mig hela mängden pga att smaken ger mig kväljningar, men effekten och resultatet sitter där ändå.

Fråga: Jag fick bara ut en gröngul soppa, inga stenar. Kan det vara bra ändå?

Svar: Gröngul soppa är absolut bra att få ut. För att citera Hulda. ‘Sometimes the bile ducts are full of cholesterol crystals that did not form into round stones. They appear as ”chaff” floating on top of the toilet bowl water. It may be tan colored, harboring millions of tiny white crystals. Cleansing this chaff is just as important as purging stones.’

Kommentar: Min vän som gjorde en leverrening på 70-talet fick ut stenhårda stenar. Mitt resultat var snarare mjukt klumpat fett.

Svar: Det känns logiskt att det finns mängder med olika utseenden, konsistenser och storlekar av stenar och grus beroende på hur stenen har bildats och hur länge den har legat och hårdnat. Det finns en bra beskrivning av olika typer av stenar på Huldas hemsida för den som är intresserad att analysera. Jag tror dock att man kan bli tokig om man försöker läsa sig till en sanning om stenarna då det är så vilt debatterat. Det enda som verkligen fungerar är ju att testa kuren och känna efter hur man mår efteråt jämfört med innan, oavsett vad det är som kommer ut.

Fråga: Var får jag enklast tag på ingredienserna?

Svar: Epsomsalt är nog det enda som är lite lurigt att få tag på eftersom det inte finns i vanliga affärer utan måste beställas på nätet. Om du googlar ‘köpa epsomsalt’ så får du upp flera olika bra webshopar som säljer. Ekologisk kallpressad olivolja och grapefrukt köper du i mataffären.

Nu är det vår – då är det reningsdags

För övrigt är det verkligen dags för en leverrening igen för egen del. Det är något med våren som får mig att vilja städa ur och rensa upp i såväl skåp och lådor som i kropp och själ! Jag tror att det kanske blir på fredag kväll jag kör. Någon som vill hänga på?


Leverrening – bästa sättet att boosta din hälsa

Uppdaterade instruktioner

OBS! En uppdaterad version av det här inlägget finns att läsa här (vibreramera.se)!

—————————————————————————————————-

Jodåminsann. Då har jag genomfört mitt livs tredje leverrening! Låt mig berätta.

Ett givet löfte

En tid innan jag blev gravid upptäckte jag Hulda Clark och hennes böcker och kurer. Jag föll som en fura och började direkt med leverreningen eftersom den ger bäst resultat för hälsan på kortast möjliga insats. Jag hann med två omgångar innan graviditeten, men de gav så stor effekt att jag lovade mig själv att köra alla Huldas kurer i rätt ordning när bebisen väl var ute. Nu när Sander äter mycket mat och inte ammar lika mycket längre så kände jag därför att det var okej att köra igen och denna gången helt efter protokollet.

Hulda Clark

För den som inte känner till Hulda Clark så kan man börja med att läsa hennes något kontroversiella bok The cure for all diseases. Den handlar dock till stor del om parasiter och om man inte vill ge sig in i parasitträsket (jag skriver så därför att det är en rätt tuff mental insikt att ta till sig att vi alla är mer eller mindre infesterade av parasiter) så kan man ge sig själv en mjukstart och bara googla på Hulda Clark och liver cleanse, eller helt enkelt lita på mig och köra efter instruktionerna nedan.

Gallstenar

Teorin bakom just leverreningskuren är att vi alla har gallstenar i stor olika utsträckning. Stenarna finns både i vår lever och i vår gallblåsa. De uppstår alltså inte helt magiskt hux flux i gallblåsan utan de bildas under lång tid i håligheter i levern på oss. När levern producerar galla, som via gallgångarna förs ner i gallblåsan, så förs dessa stenar med. Och där de blir liggande. Ju fler de blir desto sämre blir trycket när gallblåsan pressar ut gallan och stenarna får svårare och svårare att lämna kroppen. Om de en dag blir tillräckligt stora eller många eller fastnar i någon av gallgångarna, så kan man få akuta besvär i form av kraftig smärta. Vid en operation är det då gallblåsan som ryker. Tyvärr är det ingen permanent lösning att operera bort gallblåsan eftersom stenarna kommer fortsätta bildas i levern, utan det är bara en åtgärd som ger tillfällig lättnad och offrar ett organ som hade kunnat repa sig med ganska enkla medel.

Leverrening – en effektiv kur

Leverkuren är en kur som bygger på att vi med hjälp av våra naturliga fysiologiska funktioner kan trigga levern och gallblåsan att göra sig av med dessa stenar helt utan kirurgi. Metoden är väldigt omtvistad i debattforum, men av de som har testat den så är det få som tvivlar på att teorin stämmer. När man dessutom har upplevt fördelarna av en avlastad lever och gallblåsa så blir man lite lätt beroende av kuren.

Levverreningen är alltså en av de mest effektiva kurer man kan göra för att förbättra sin hälsa. Man kan bli av med mycket besvär redan efter en enda kur (såsom allergier, eksem och matsmältningsproblem), men bäst effekt får man om man gör kuren några gånger om året. Den går att göra med eller utan gallblåsa och det gör inte alls ont, inte ens när stora stenar kommer ut. I värsta fall kan man må lite illa, men oftast är det helt odramatiskt.

Så går det till

Kuren går ut på att man genom att äta väldigt fettsnålt under en förmiddag låter så mycket galla som möjligt samlas i gallblåsan så att det bildas ett övertryck. Samtidigt dricker man epsomsalt (magnesiumsulfat) som har en avslappnande och laxerande effekt. När trycket i gallblåsan är högt dricker man sedan en oljeblandning som får gallblåsan att reagera kraftigt och stenarna pressas då ut ur gallblåsan av trycket. Eftersom gallblåsan är förbunden med tunntarmen lämnar stenarna kroppen med avföringen.

Kuren tar bara ett dygn från start till klart och man behöver väldigt få ingredienser. Den dagen man börjar kuren kan man fungera alldeles som vanligt och vara iväg hemifrån osv. Man bör dock inte träna och utsätta kroppen för extra påfrestningar och man behöver ställa in sig på att gå och lägga sig klockan tio prick. Dagen efter får man förvänta sig diarré under förmiddagen och det är egentligen då man är som mest bunden till att hålla sig i närheten av en toalett. (För mig som är föräldraledig blev därför en torsdag-fredag ett perfekt val. Om man jobbar vanliga kontorsveckor så verkar ju fredag-lördag vara ett bättre alternativ.)

Instruktioner till Hulda Clark’s leverrening

Här kommer en lite förenklad variant av kuren. Instruktionerna till den riktiga kuren finns att läsa här, men jag har alltid gjort den som jag beskriver nedan.

Se till att ha olivolja, epsomsalt och grapefrukt hemma. Det är egentligen allt du behöver (och tar kål på skeptikernas argument om att någon ska tjäna en massa pengar på att du gör en leverrening.)

Dag 1:

Fm. Ät en lätt frukost och en lätt lunch, främst baserad på kolhydrater. Lite protein är ok, men undvik fett. Frukt, sallad, gröt eller müsli funkar alldeles utmärkt.

14.00 Ät och drick inget efter denna tidpunkt. Blanda iordning 7,5 dl vatten och 4 msk epsomsalt som du ställer i kylen.

18.00 Drick 1,5-2 dl av lösningen. (Bläk, men nu har du redan gjort en tredjedel av jobbet.)

20.00 Drick 1,5-2 dl av lösningen. (Dubbelbläk! Du befinner dig nu enligt mig på det värsta stället i hela kuren. Hungrig och med en vidrig smak i munnen, magen full av vatten. Håll ut! Snart känns det bättre.)

21.45 Blanda ihop 1,5 dl olivolja med 2 dl färskpressad grapefrukt och skaka ihop blandningen kraftigt. Gör dig iordning för sängen.

22.00 Drick oljeblandningen. (Halleluja! Att olja och grapefrukt kan smaka så gudomligt gott!) Lägg dig direkt på rygg eller på höger sida i sängen och ligg alldeles stilla i minst tjugo minuter. Det är nu stenarna pressas ut ur gallblåsan och om du är känslig kan du nästan känna hur stenarna ploppar ur, utan att det gör det minsta ont. Sov nu så gott det går.

Dag 2:

6-7. Försök pina i dig 1,5-2 dl av epsomlösningen igen. Detta för att få en laxerande effekt. Om du kan och vill kan du göra samma sak igen kl 8, men själv struntar jag alltid i det. Försök sedan somna om och håll dig i närheten av toaletten. Stenarna kommer troligtvis inte första gångerna du går, utan efter några timmar.

10. Nu borde det börja komma stenar om du har några. Stenarna flyter på ytan och är grå, bruna, gröna eller rödaktiga. Kan komma fem eller hundrafem. De varierar alltså i både antal, storlek och färg. Fascineras och spola.

12. Nu kan du börja äta som vanligt igen. Ta det lite varligt i början bara. Magen bör vara som vanligt under eftermiddagen igen. Heja dig! Du har just gjort din kropp en fantastisk tjänst!

Fler kurer

Om man är intresserad av fler sådana reningskurer så har Hulda beskrivit ett gäng andra.

  • Mag- och tarmkur
  • Parasitkur
  • Njurrening

 

De finns alla beskrivna i detalj här. Tänk på att alla kurer går att köpa som färdiga kit och att du inte behöver införskaffa alla örterna separat.

Resultat i form av mer energi

Hulda själv rekommenderar att man börjar med en parasitkur, följt av en njurreningskur för att få bästa möjliga resultat av leverreningen. (Jag ska ge mig på att beskriva parasitkuren också i ett inlägg så småningom) De första två första gångerna jag gjorde leverreningen gjorde jag dem utan att ha gjort någon parasitkur innan och jag fick ändå bra resultat. Men denna gången har jag just avslutat en 18-dagars parasitkur som jag gjorde samtidigt som en njurrening. Alltså var det en ganska internt vältrimmad kropp som jag satte i arbete i helgen. Och jodå, resultatet blev stenar denna gången också. Inte i närheten av den mängd som kom ut första gången jag gjorde kuren, men ändock stenar. Värt att säga är att det varierar hur mycket sten du får ut från kur till kur. Du kan till exempel få ut stenar under en kur fastän du inte fick ut några stenar gången innan, vilket tar kål på skeptikernas argument om att det är olivoljan tillsammans med bittersalt som på något sätt skulle forma sig till stenar.

Även om du är skeptisk eller lite skraj så är detta något du bara måste prova. För egen del så vet jag i alla fall att jag hellre har stenarna nedspolade i toaletten än inne i min kropp. Och energin man får efter kuren går inte att ta miste på. Lycka till!