Mias Familjeblogg

Näringsrik snabbmat

Nu när jag driver egen verksamhet så spenderar jag mina dagar här hemma i huset för det mesta. Det är här jag skriver, redigerar, mailar och planerar. Mycket tid hemma betyder också många luncher hemma och de flesta dagar vill jag att lunchen ska gå snabbt att få på bordet. Jag är en person som är mätt – mätt – mätt – VRÅLHUNGRIG och jag slukas lätt upp av det jag håller på med vilket gör att jag ofta befinner mig i mitt vrålhungriga stadie när jag väl ställer mig och fixar lunch. Då är det bra att ha snabbmat hemma!

Ett av mina absoluta favorittips till snabb, varm, mättande och näringsrik mat är frysta veganska ekologiska biffar gjorda på riktiga råvaror från ekko groumet! Det finns flera olika smaker och alla är lika goda. Mitt mål är att själv ställa mig och göra och frysa in mängder med egna biffar, men tills det händer är jag supernöjd med de här och har ett gäng i frysen.

image

Med lite fantasi kan man sedan kombinera ihop en festmåltid med det man redan har i kylen. Spenat, groddar, avokado, majonäs, kapris och ägg är råvaror jag alltid har hemma och voilà – en väldigt god lunch som tar ungefär fem minuter att svira ihop. Det gillar jag.

image

Förresten, ni steker väl inte i teflon? Här använder jag en stekpanna i kolstål från L’arbaléte. 100% naturliga mineralmaterial helt utan tillsatta kemikalier. Pannorna är ekologiska och går att återvinna helt och det bästa är att de avger små mängder hälsosamt järn till maten. Det finns ju också andra gjutjärnspannor som är toppen, så se till att skippa teflonet!
Läs gärna Kureras artikel: Därför ska du inte steka i teflon.

image


Mat i USA – en reflektion

Maten i USA är på ett sätt speciell jämfört med här hemma. Det är så himla antingen eller. Allt eller inget. Folk äter så rätt och folk äter så fel. Här hemma är det oftast lite mer mittemellan. Lagom bra liksom. Det jag har upplevt än så länge av USA är att det antingen är otroligt medvetet och hälsosamt eller fullständig motsats, dvs värsta sortens snabbmat jämt.

Inne i NY var det lätt att hitta hälsosamma val. Framför allt var mycket av den bättre snabbmaten både ekologisk och helt grön (och brödlös). I köpcentra och i omgivningarna kring kontoret i Philadelphia var det dock inte lika lätt. Det finns en kedja som heter Whole Foods som säljer enbart ekologisk mat (både som mataffär och som lunchkedja) och dit åkte vi de flesta dagarna. Som tur var var vi flera som föredrog lite mer hälsosam mat till lunch. Men har du inte med dig lunch till kontoret så är det liksom inte bara att knalla iväg och handla. Nej, det blir minst tio minuter i bil för att komma till något lämpligt köpcentra där det finns mat. Så många tar tyvärr ‘working lunch’, som ofta innebär att äta något sämre framför datorn.

Den absolut värsta jobblunchen vi utsattes för var hämtmat i form av s.k. cheese steaks. Ljusa, mjuka, enorma baguetter med kött och smält ost och någon färglös röra i. Jag kunde inte förmå mig att testa utan valde menyns enda sallad som tyvärr endast var snäppet bättre. En massa isbergssallad under ett berg av übersalta soltorkade tomater och oliver, märkligt konstgjord ost och vrålprocessad skinka. Tänk att det kan vara sådan skillnad på sallad och sallad.

imagePlocksallad i sin bästa form. Lunch när jag fick välja kom från Whole Foods, en kedja med bara ekologisk mat. Gigantiska plocksalladsbarer med fantastiska alternativ och hyllmeter av bra drickaalternativ. Jag fastnade för de här räk- och spenatplättarna som jag käkade två dagar i rad. Mmm. 

image

Kaffebaren på Whole Foods serverade bara ekologiskt kaffe. I mängder av utföranden.

imageEkologisk, koffeinfri, cappucino med mandelmjölk (ekologisk såklart). Var kan man få tag på det här hemma?

imageRolig skylt på Whole Foods.

imageVärldens godaste chiapudding gjord på chiafrön och kokosmjölk toppad med mosad mango. På ett café i NY.

imageCafét var så mysigt att vi kände oss tvungna att sätta oss och fika trots att vi egentligen var rätt mätta. Där fanns en massa lite roligare alternativ som glutenfritt, ekologiskt fikabröd (typ blåbärs- och chiamuffins), chiapuddingen ovan och gröna juicer.