Riktig mat & hälsa

Rätt mat sätter fart på sexlivet!

Snart är det Alla Hjärtans Dag!
Tänkte du bjuda på middag och kanske ha en riktigt romantisk kväll med din käresta? Skippa då pizzan, hamburgaren och chipsen. Och framför allt! Ta det lugnt med alkoholen. Skräpmat, socker, snabba kolhydrater, alkohol och koffein är nämligen riktiga erotikdödare som absolut släcker den sexuella lusten.

Rätt mat för ett fungerande sexliv
Ät istället mat som stödjer dina sexhormoner och ökar utsöndringen av feromoner. 🙂
*Feromoner är doftämnen som både människor och djur utsänder för att locka till sig sexuella partners. En doft som ger ökad sexlust.

Det är inte en myt att ägg ökar sexlusten.
Ägg innehåller nämligen viktiga vitaminer och mineraler som är superbra för sexlivet. Bland annat B-vitaminer,  kalcium och järn samt zink. Zink är en riktig sexmineral och extra viktig för ett fungerande sexliv och fertilitet.

Har du hört att ostron är som viagra?
Ostron och andra skaldjur innehåller liksom ägg,  zink och fosfor som är viktiga mineraler för mannens spermafunktion men även för kvinnan då det ökar bildningen av vaginalt sekret. Så gillar du ostron är det till fördel att inleda en kärleksmiddag med.

Fet fisk, kött, baljväxter och nötter innehåller aminosyran L-Arginin
L-Arginin samverkar nämligen med kväveoxid vilket spelar huvudrollen  för att mannen ska kunna få erektion. Vid sexuell stimulans aktiveras ett enzym i mannens penis som omvandlar arginin till kväveoxid vilket triggar erektionsprocessen.

Ett glas champagne eller rött!
Alkohol kan man absolut dricka- men i små mängder. Det är avslappnande och höjer lusten. Tar man dock några glas för mycket vet nog de flesta att effekten blir den motsatta.

Choklad höjer lusten
Choklad är faktiskt riktigt nyttigt men då ska det förstås vara en mörk choklad och gärna 86 %. Choklad innehåller nämligen stämningshöjande substanser bland annat anandamid som får oss att må bra. Anandamid sätter även fart på lyckohormonet- och signalsubstansen serotonin i hjärnan. Så en chokladmousse till dessert är inte fel.

Vill du lukta gott?
Frukt och gärna vattenrika som bland annat vattenmelon, grape, granatäpple, vindruvor, ananas kivi, passionsfrukt, äpple och apelsin har en god inverkan på våra feronomer. Feronomer är det luktagott-hormondoftande ämnet som vi utsöndrar för att locka till oss en eventuell sexpartner. Feronomer utsöndras extra mycket vid ägglossning.
Vattenmelon: Hälsobomb och lusthöjare

Proteiner gör dig förälskad
Bra och lätta proteiner från exempelvis fisk och kyckling höjer dopaminet i hjärnan som i sin tur ökar känslor av lycka, förälskelse och behag.

Omega-3, 6 och Omega-7 för torra slemhinnor
Omega- 3 , 6 och Omega -7 smörjer dig inifrån och minskar även risken för torra slemhinnor.  Omega-3 är inflammationshämmande och bidrar till hjärtats och hjärnans normala funktion. Omega- 6 från nattljusolja kan ge dig en hälsosam hormonell balans exempelvis vid PMS. Omega -7 som från havtornsolja innehåller bland annat karotenoider som i kroppen omvandlas till A-vitamin vilket bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
Naturlig hjälp vid torra slemhinnor

Bra vitaminer och mineraler för ett fungerande sexliv
C-vitamin är en stark antioxidant som medverkar till en bra syresättning av våra blodkärl och bibehåller ett friskt fortplantningssystem och hjälper till att producera könshormoner.

E-vitamin är jätteviktig för kvinnans fertilitet och mannens potens.
Zink är det viktigaste mineralet för ett fungerande sexliv och fertilitet samt mannens spermafunktion.
Kalcium och magnesium är betydelsefulla mineraler för att kunna få orgasm.
Järn är viktig för att kroppens celler ska kunna producera energi. Energi är viktig för den sexuella upphetsningen. Järn tas lättare upp av kroppen tillsammans med C-vitamin.

// Mia

 


Näringsbrist kan orsaka sköldkörtelproblem

Du ska vara rädd om din sköldkörtel!

Sköldkörteln påverkar din fertilitet, dina tillväxthormoner, din matsmältning, cellernas omsättning och dina musklers och nervers aktivitet. Därför är det viktigt att man äter en näringsrik kost med bra proteiner samt ser till att magens matsmältning/ spjälkning av proteiner fungerar. Annars kan brister på aminosyror uppstå  vilket kan leda till antingen låg eller hög  TSH- tyrosin sköldkörtelhormon.

Sköldkörtelproblem är vanligt bland kvinnor!
Omkring 1 miljon kvinnor i Sverige har idag låg sköldkörtelproduktion. Även män kan få problem med sköldkörteln, men det är mindre vanligt.

Symtom på att man har problem med sköldkörteln kan vara ganska allmänna, som trötthet, man känner sig seg, deprimerad, glömsk och irriterad utan att riktigt förstå att kroppen egentligen har en allvarlig rubbning.
Sköldkörteln fyller en livsviktig funktion i kroppen då den bildar hormonet TSH- Tyrosin, sköldkörtelhormon, vilket styr ämnesomsättningen i kroppens celler.

Det finns två typer av sköldkörtelproblem.
Man kan ha överskott på sköldkörtelhormon eller underskott på sköldkörtelhormon.
Vid överproduktion rusar kroppen, omsättningen ökar i alla celler och man kan få hjärtklappning, svettningar, irritationer, sömnsvårigheter, viktnedgång och håravfall. Eftersom man oftast får problem med sköldkörteln efter 40- års åldern är det lätt att man avfärdar sina problem och antar att det är övergångsbesvär då symtomen är väldigt lika. Medicin eller operation eller strålning med radioaktivt jod är behandlingsmetoder som man använder inom sjukvården.
En hög sköldkörtelfunktion kan orsakas av struma, Graves sjukdom eller för stor andel östrogen i kroppen.

Vid underproduktion går kroppen på sparlåga då det bildas för lite sköldkörtelhormon. Man känner sig seg, slö, trött, får minnessvårigheter, torra slemhinnor, blir hes, tappar sexlusten, går upp i vikt, får förstoppning och har svårigheter att bli gravid. En underfunktion behandlas med livslång medicinering som ersätter bristen på sköldkörtelhormon (levaxin) med syntetiska T4-hormoner.
En låg sköldkörtelfunktion kan orsakas av inflammationer i sköldkörteln. Har man underfunktion kan man dessutom få problem med binjurarna då de får jobba hårt för att kompensera sköldkörteln.

Hur uppkommer dessa sköldkörtelbesvär?
Selen och jodbrist
är en av de största orsakerna. Jag berättar varför längre ned. ett sätt att själv kolla om man har jodbrist: Droppa jod på huden. Om huden absorberar jod snabbt, har du brist. Jod skyddar även sköldkörteln mot strålning.
Stress är en orsak.
Kost som inte innehåller tillräckligt med bra näring.
Dålig matsmältning.
Användningen av fluor som vi hittar i tandkräm kan också vara en bov. Fluor är nämligen ett av de allra skadligaste ämnena för sköldkörteln och är ett väldig giftig grundämne. Fluor kan dessutom ge nervskador hos människor och djur. Läs mer här:Elever får fluor i mjölken
Klor finns ofta finns i våra dricksvatten. Vi använder ju vatten dagligen, att dricka, laga mat och duscha i. Vattnet i våra kranar är långt ifrån rent. Det innehåller bland annat läkemedelsrester, kemikalier, uran och kadmium.

Klor och fluor tar över den plats som jod ska ha i T3 hormonet och bildar 3 kloratomer stället för 3 jodatomer.
Kroppen använder detta som T3 hormon då kroppen inte märker någon skillnad och till den följd att T3-hormonet inte blir verksam i cellen.
Det är bra att rena sitt kranvatten med vattenreningsfilter.

Hormonstörande ämnen i vår miljö kan vara en annan orsak. Jag tänker då på östrogen. I naturen har nämligen halterna av östrogen ökat på grund av att man tidigare har lagt ut slam på våra åkrar. Slammet innehöll massor av kemikalier och läkemedel och bland annat xenoöstrogener. Därför är det bra att regelbundet detoxa kroppen från tungmetaller och annat, samt att äta näringsrikt och ekologisk odlad mat.

Sköldkörtelproblem- hypertyreos utvecklas inte under en kort tid utan lagras successivt  i kroppen under flera år.
Sköldkörtelproblem kan även vara ärftligt.

En orsak till sköldkörtelproblem kan vara brist på tyrosin (protein), selen och jod vilket försvagar sköldkörtelns funktion markant. Tyrosin, selen och jod är nämligen viktiga komponenter för att bilda sköldkörtelhormon och omvandla  T4 hormon till  T3 hormon.
Här i norden är jordarna väldigt fattiga på selen,
därför bör vi se till att få i oss selen genom exempelvis paranötter (Brasilianska- ekologiska förstås) eller selen genom kosttillskott. Selen behövs nämligen till att omvandla T4 till T3.
Eftersom att  TSH -Tyrosin sköldkörtelhormon som är byggd på aminosyror- tyrosiner  är selenbundna aminosyror, är hormonet beroende av just selen. Har man brist på T3 som är de mer användbara hormonerna, har man alltså brist på selen.

Så här funkar det:
Tyrosinerna har olika siffror som står för antalet jodatomer som är bundna till tyrosinet. Tyrosinet och jod tillverkar först  T1 och T2 -hormoner och har då antalet en eller två jodatomer. De omvandlas sen till T4 som är två T2- hormoner vilket behöver selen för att omvandlas till T3 som är en T1 hormon och en T2 hormon. Har man då selenbrist kan inte T4 hormoner konvertera till ett effektivt T3 hormon. Således kan därför ett tillskott av selen och eventuellt jod och tyrosin påverka  balansen positivt vilket man missar i den konventionella sjukvården. Medicinering kan ge ett kortsiktigt resultat men för att må bättre eller bli frisk måste man se över sin kost. Att äta nyttigt, ekologiskt är A och O för den som har sköldkörtelproblem samt att se till att man har en väl fungerande matsmältning.
Man bör se till att få i sig livsmedel med jod genom att äta ett bra havssalt som naturligt innehåller jod eller alger-kelp som är rika på jod.
OBS! Personer som har LÅG sköldkörtelfunktion ska med fördel äta jod medan personer som har HÖG eller orolig  sköldkörtelfunktion (där den går upp och ner) ska undvika jod.

Det finns även andra ämnen som stör din sköldkörtel!
Bli inte förvånad om jag nämner stress och socker som en av bovarna. Stress och socker förstör nämligen  B-vitaminer.
B-vitaminernas funktion är förutom att det är viktiga för din matsmältning också viktig för det parasympatiska nervsystemet och din hjärna. Läs mer om B-vitaminer och stress här!
Stress kan även påverka dina binjurar negativt och riktigt förödande för din sköldkörtel då den belastas hårt av stresshormoner.

Näring för din sköldkörtel:
En varierande, ren och ekologisk kost och tänk på att även få med jod och proteiner-tyrosin och selen. Se till att din matsmältning fungerar. Ett tillskott av bra matsmältningsenzymer är bra plus att äta i lugn och ro och tugga maten ordentligt. Ett tillskott av  zink, koppar, Folsyra,  C-vitamin och betain inverkar positivt. Ett bra binjureextrakt kan också vara att rekommendera. Magnesium är ofta en brist vid över- och underproduktion.
Man ska dock inte överdosera något av dessa mineraler. Exempelvis kan ett för lågt selen i kroppen ge underfunktion men ett överskott hämma T3 hormonet, liksom ett överskott av zink slå ut koppar i kroppen.

Utmattade binjurar
Binjurarna får jobba hårt för att kompensera en under- eller överfunktion i sköldkörteln och blir efter en längre påfrestning utmattade.
Utmattade binjurar ger symtom som ljuskänslighet, förvirring, yrsel och sömnproblem samt överkänslighet mot ljud. Då kortisolnivåerna blir påverkade och sänks kan det skapa inflammationer i kroppen. Man blir även orkeslös, kan få lågt blodsocker, allergier och ständigt sötsug.

Symtom som kan vara sköldkörtelproblem.

Överfunktion- sköldkörtel
Svettningar
Värmevallningar
Viktnedgång
Hjärtklappning
trötthet
Irritation
PMS/Menstruationsrubbningar

Underfunktion- sköldkörtel
Psykisk ohälsa
Ångest
Förstoppning
Dålig blodcirkulation i händer och fötter
Viktökning
Minskad sexlust
Svårt att komma igång på morgonen
Mental dimma

OBS! Ställ aldrig en diagnos själv. Kontakta en näringsterapeut eller naturläkare .

Källa: Kostkoll