Minskade 30 kilo med styrketräning

Emma-Lee Molander tog en femteplats i Body Fitness på tävlingen Luciapokalen i december. Som 39-åring tävlade hon i klassen för veteraner. Men vägen till den perfekta kroppen har gått via ätstörningar och kraftig övervikt.

”Bra jobbat!”, ”Grattis!”, ”Är du nöjd med placeringen?”
Berömmet haglar över Emma-Lee Molander när hon dyker upp på gymmet. I helgen placerade hon sig som nummer fem av femton i tävlingen Luciapokalen, Sveriges äldsta och största nybörjartävling i bodybuilding. Emma-Lee tävlar i grenen Body Fitness för veteraner.
– Tack! Ja jag är nöjd! svarar Emma-Lee på gratulationerna.

Man blir inte ”stor”!
Gymmet där Emma-Lee tränar har kort och gott bara en skylt med namnet gym. Hög musik strömmar ut ur högtalarna och ackompanjeras med skramlet av viktplattor och ljudet av skivstänger som dunsar i marken. I lokalen syns mest män. Emma-Lee tar byter snabbt skor, rättar till sitt midjelånga blonda hår och kränger av sig vinterjackan. Under den döljer sig en träningsklädd kropp som de flesta skulle kalla perfekt. Hon är emellertid inte stor, ett begrepp många motståndare till styrketräning fasar för. Men att bli stor av styrketräning är något Emma-Lee kan garantera att man inte blir.
– Man vaknar inte direkt med en bodybuilderkropp av att lyfta lite vikter på gymmet. Jag har tränat tung styrketräning i sju år.

 

Problem med ätstörningar
Man kan inte tro det idag, men för sju år sedan var Emma-Lee överviktig. Hon vägde drygt 90 kilo till sina 161 centimeter när hon började träna och hon har en lång historia bakom sig med ätstörningar som anorexia och bulimi.
– Ätstörningarna började egentligen redan när jag var liten. För 15 år sedan behandlades jag för anorexia. Då vägde jag bara 37 kilo. Det tog något år och sedan vände det och jag fick bulimi istället.
Efter några år med bulimi bestämde Emma-Lee sig för att sluta kräkas men hon fortsatte äta i samma takt och det resulterade förstås i övervikt.
– Jag ökade snabbt i vikt. Jag mådde jättedåligt och isolerade mig. Jag kände mig faktiskt som en sämre människa och märkte att folk började bete sig annorlunda mot mig för att jag var tjock.
Vändningen kom en dag när Emma-Lee råkade i dispyt med en kvinna som gav sig på henne på grund av hennes vikt.
– Jag tänkte att det där vill jag aldrig råka ut för igen, så där ska aldrig någon få bete sig mot mig.

emmalee2


Styrketräning effektivt mot fett

Att det blev just styrketräning som träningsform beror på att Emma-Lee hade läst mycket om att det var det mest effektiva sättet att minska kroppsfettet.
– Jag ville vända allt det sjuka till någon bra. Efter alla år med ätstörningar hade jag rätt bra koll på vad som skulle ge bäst effekt. Jag började köra tungt och intensivt direkt. Tung träning ger resultat och jag är envis. Jag började redan från start träna sex dagar i veckan. Det jag även gillar med styrketräning är att man kan bestämma precis själv när och hur man vill träna.
Emma-Lee hade inte tränat mer än lite sporadiskt innan och hon gick ganska snabbt från kraftigt överviktig till normalviktig.
– På två år hade jag gått ner 30 kilo. Självklart la jag om kosten i samma veva. Det är det allra viktigaste för en viktminskning. Jag tog bort allt onyttigt och åt mycket protein och grönsaker och så har jag fortsatt att äta.

Läs också: Träning för fettförbränning

Släng ut vågen
Vikten i sig är inte något man ska haka upp sig på. Emma-Lee väger idag 58 kilogram.
– Tävlingsvikten ligger på 55, men nu har det ju gått några dagar och då har jag ökat några kilon. Normalt ligger jag kanske på drygt 60. Vore jag otränad skulle det vara mycket.
Att det är muskler som väger på Emma-Lee är ingen tvekan om. Det ser inte ut som om hon har en gnutta fett på kroppen och musklerna på armarna spelar när hon gestikulerar medan hon berättar.
– Jag har faktiskt otroligt lätt för att gå upp i vikt. Efter alla år med ätstörningar har jag förstört min mättnadskänsla. Jag blir inte mätt utan är alltid hungrig! Därför måste jag ha koll exakt på hur mycket jag äter.
Snabba kolhydrater undviker Emma-Lee. Dessutom tillämpar hon periodisk fasta med ett ätfönster från fyratiden på eftermiddagen fram till läggdags.
– Jag älskar kyckling! Så jag äter faktiskt det jag gillar. Om jag äter snabba kolhydrater får jag bara sug att äta ännu mer så det är bättre att låta bli. På morgonen blir det en kopp kaffe med mjölk. Sen äter jag ingenting förrän jag kommer hem på eftermiddagen. Förutom favoriträtten kycklinglår och grönsaker så äter jag ofta kvarg och bär.

Kostrådgivare och PT
Emma-Lee bestämde sig så småningom att utbildade sig till personlig tränare och kostrådgivare. Hon har även pluggat kost, näring, hälsa och matmissbruk på högskolan.
– Jag ville hjälpa andra i samma situation som jag själv varit i och kände att jag hade erfarenhet som man inte kan läsa sig till.
Första tävlingen ställde hon upp i för tre år sen. Hon ville ha ett mål.
– Jag älskar att träna men för mig var tävlingen ett bra sätt att hålla fokus och se till att vara i form. Jag är jättenöjd med vad jag åstadkommit sedan förra tävlingen och mitt mål var att komma till final vilket jag gjorde. Men det är fruktansvärt att stå på scen! Första tävlingen var riktigt hemsk. Det har blivit lite bättre allt eftersom.

Träna rätt
När det gäller att bygga muskler så är det viktigt att träna på rätt sätt.
– Du måste hitta kontakten med muskeln du jobbar med. Jag kör själv aldrig övningar som marklyft och benböj. Dels är risken stor att skada sig, dels är det svårt att isolera muskeln och få den kontakten som behövs. Jag föredrar maskiner som benpress. Och jag har faktiskt aldrig skadat mig.
Emma har träningskläderna på sig och det är dags att sätta igång dagens pass.
– Jag brukar köra en timme. Jag delar ofta upp kroppen i tre pass. Ben och rumpa, rygg och bröst samt armar, axlar och mage.
Framöver ligger Emma-Lees fokus på att bygga mer muskelmassa. Bredd på axlarna och mer benmuskler. Det perfektion det handlar om.

Läs också: Så kommer du igång efter en förkylning

Emma-Lees träningstips!
1. Hitta en bra pt så att du får en ordentlig genomgång av tekniken. För att få resultat måste du träna på rätt sätt och veta att du jobbar med rätt muskler
2. Sätt upp mål. Både långsiktiga och kortsiktiga. Du kan till exempel säga att du ska gå ner två kilogram i månaden och fram till sommaren ska du ha gått ner totalt tio kilogram.
3. Offentliggör dina mål. Du kan berätta för din omgivning eller lägga upp på facebook vad du ska lyckas med. Då blir det svårare att backa. Säger du det högt så sätter du lite press på dig själv.
4. Se till att få träningen gjord! De perioder man inte känner för att träna så ska man ändå göra det så man inte tappar sina resultat och får börja om från början igen.
5. Utmana dig själv genom att inte göra samma övningar på samma sätt med samma vikter varenda träning. Det kommer inte ge resultat.
6. Har du inte koll på kosten – se till att få ett personligt upplägg av en duktig PT. Kolla upp din PT så att hen har rätt kunskaper inom området och kan ge dig individuella råd.

Läs också: Så överlever du träningsvärken

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.